تاریخ: ۰۸ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۲
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۱۴۷۹۰
سرویس خبر : انرژی

تحقق معافیت ایران از کاهش تولید با دیپلماسی زنگنه و کاظم‌پور

می متالز - معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به اینکه مرحوم کاظم‌پور اردبیلی جنگنده نهایی اوپک بود، گفت: معافیت ایران از توافق کاهش تولید اوپک دستاورد دیپلماسی وزیر نفت و نماینده سابق ایران در اوپک بود.
تحقق معافیت ایران از کاهش تولید با دیپلماسی زنگنه و کاظم‌پور

به گزارش می متالز، «امیرحسین زمانی‌نیا» امروز (یکشنبه) در مراسم گرامیداشت چهلمین روز درگذشت مرحوم حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل اوپک با بیان اینکه وزارت خارجه  و وزارت نفت، دو وزارتخانه حاکمیتی و سیاستی پر قدرتی هستند، ادامه داد: وزارت خارجه سیاست خارجی را رهبری می‌کند و وزارت نفت نیز پیشران اقتصادی بوده و خواهد بود.

وی افزود: کاظم پور در هر دو وزارت خانه الگو و محترم بود. این در شرایطی است که این دو وزارتخانه هر فردی را نمی پذیرد، اما وی را پذیرفته بودند.

زمانی‌نیا تاکید کرد: مرحوم کاظم پور، خدمت گذاری هوشمند و صادق بود.

وی با اشاره به مقاله بلومبرگ درباره کاظم پور اردبیلی ادامه داد: اما مهم این است که دنیا چطور وی را می شناخت.

به گفته زمانی‌نیا، مقاله ‌بلومبرگ از وی به نام جنگنده نهایی اوپک یاد کرده که هم با بمب می‌جنگید و هم با تحریم‌ها.

معاون وزیر نفت گفت: کاظم‌پور مثل آهن اما در عین حال، خوش مشرب و جنگنده بود و ایران توسط کاظم پور در مسایل نفتی با وجود دست ضعیف، خوب بازی می کرد.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان نفت که مانند ایران تولید پایینی دارند، نمی توانند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند، تاکید کرد: اما ایران خیلی خوب بازی می‌کرد زیرا مذاکره کننده سرسختی داشت.

معاون وزیر نفت ادامه داد: وی دارای تجربه کاری بود که از اول انقلاب شروع شد و ۴۰ سال خدمت کرد. مجموع این شخصیت آهنی در کنار پایداری و هوشمندیش طوری بود که می‌توانست با رقیب همیشگی ایران یعنی عربستان احساس رفاقت ایجاد کند.

زمانی‌نیا گفت: عربستان اصرار می کرد ایران نیز تولیدخود را در قالب توافق کاهش تولید نفت کاهش دهد اما با دیپلماسی زنگنه و کاظم پور موافقت کردند که ایران تولید خود را کاهش ندهد و معاف باشد.

وی افزود: در سال ۹۳ که به نفت آمدم چیز زیادی از نفت نمی‌دانستم اما کاظم‌پور همان روز در مدت پنج ساعت تجربیات خود را با سخاوت تعریف کرد.

عناوین برگزیده