به گزارش می متالز، با سفارش دو هزارو ۵۰۰ تنی، طراحی و ساخت ریل سوزن نخستین بار در کشور در شرکت مادر صنعت فولاد ایران آغاز شد.
مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: واردات ریل سوزن (E ۱ A ۱۶۰) امکان پذیر نیست و تأمین این محصول ارزش ملی دارد و بدون توجه به منافع مالی، طراحی این محصول آغازشده است.
محمد امین یوسف زاده افزود: در دو تا سه ماه آینده طراحی آن تمام و همزمان غلتکها نیز در این مدت تأمین و تا آخر شهریوریا اوایل مهرماه ریل جدید ساخته میشود.
او گفت: مسوولان شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در بازدید از ذوب آهن اصفهان درخواست ریل سوزن داشتند که با ریل E ۱، ۶۰ هماهنگ باشد و حتی مشتری اعلام کرده تا پنج هزار تن نیز از این نوع ریل تحویل میگیرد.
مدیر مهندسی نورد شرکت ذوب آهن اصفهان افزود: ریل سوزن را نیمه آماده تحویل میدهیم سپس مشتری سر و ته ریل را تراشکاری میکند تا از این طریق کم کم قطار به خط مورد نظر متمایل شود.
محمدامین یوسف زاده گفت: سوزنها همچون چهار راه هستند و زمانی که از ایستگاه اصلی به سمت شهری حرکت میکنیم و قطار قصد تغییر جهت دارد این ریل سوزن به صورت خودکار یا دستی مسیر را عوض میکند.
او افزود: ریل سوزن، محصول خاصی است که تأمین آن به شدت مشکل و غیرممکن شده است چرا که هیچ نوع محور تقارنی ندارد و در نورد هر چه پروفیل نا متقارنتر باشد تولید آن سختتر میشود.
در حال حاضر ماهانه حدود شش هزار تن ریل معمولی در ذوب آهن اصفهان تولید میشود و چشم انداز تولید این محصول ماهانه ۱۰ هزار تن است.