به گزارش می متالز، پروژه های عمرانی و حمل و نقل ریلی از جمله راه آهن چابهار به زاهدان به عنوان استراتژیک ترین پروژه های حمل و نقلی به شمار می روند که از سال گذشته همزمان با دستور رییس جمهور سرعت اجرای این پروژه ها افزایش یافت.
در همین زمینه خیر الله خادمی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه روند اجرای پروژه راه آهن چابهار - زاهدان با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا است، گفت: در طول ۶۲۸ کیلومتر این پروژه عملیات اجرای زیر سازی در قطعات مختلف در حال اجرا است.
او ادامه داد: پیمانکار اصلی این پروژه قرارگاه خاتم الانبیا است و کارفرما مدیریت راه آهن چابهار - زاهدان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و مشاور این پروژه شرکت هگزا است.
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی زیرسازی این راه آهن ۶۰ درصد و ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر آماده ریل گذاری است گفت: ان شاالله با برنامه ریزی صورت گرفته مسیر ریل گذاری را از شمال این بخش از زاهدان به سمت چابهار شروع می کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: برنامه آن است که در طول کل این مسیر از تولیدات داخل و ریل ملی تولید شده توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان استفاده کنیم که این اقدام هم در جهت اشتغال زایی و هم در جهت تولید داخل است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور افزود: از دیگر اهداف برای اجرای پروژه راهآهن زاهدان- چابهار، تکمیل بخشی از کریدور شمال به جنوب است و این منطقه در توسعه شبکه ریلی کشور نقش زیادی خواهد داشت. همچنین توسعه اقتصادی سواحل مکران و محور شرق که مورد تاکید نظام و مقام معظم رهبری است، با اجرای این پروژه تا حد زیادی محقق میشود.
خادمی با بیان اینکه در حال حاضر خط ریلی از کرمان تا زاهدان موجود است و احداث خط آهن زاهدان- چابهار از ایستگاه جیگولی آغاز میشود و ۶۳۰ کیلومتر طول این پروژه است که زاهدان را به ایرانشهر، پس از آن نیکشهر و از آنجا به چابهار متصل میسازد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راهآهن زاهدان- چابهار یک ابرپروژه محسوب میشود، اظهار کرد: در این پروژه ۷۰ میلیون متر مکعب عملیات خاکی انجام شده که ۲ میلیون متر مکعب بتنریزی دارد و در طول مسیر ۳۰ کیلومتر تونل و پل در دست احداث است که تمام آنها از مناطق صعبالعبور میگذرند.
خادمی با بیان اینکه در بحث روسازی مسیر، بیش از ۷۰۰ کیلومتر ریلگذاری باید انجام شود، گفت: این میزان ریلگذاری به ۹۲ هزار تن ریل UIC ۶۰ نیاز دارد که این ریلها برای مسیرهای پرسرعت استفاده میشوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه عملیات زیرسازی و ساختمانی در مسیر با روند مطلوبی در حال انجام است، ادامه داد: با اقداماتی که در سال گذشته انجام شده، امسال شاهد روند مطلوب احداث این پروژه هستیم.
او با بیان اینکه سال گذشته با پیشنهاد دولت، رهبری با برداشت ۳۰۰ میلیون از صندوق توسعه ملی برای احداث این پروژه موافقت کردند گفت: ماهانه اقساط این منابع از بانک مرکزی پرداخت و به ریال تبدیل و وارد پروژه میشود. البته اواخر سال گذشته به دلیل بحث شیوع ویروس کرونا روند اجرایی با کندی پیش رفت، اما امروز پیشرفت فیزیکی پروژه مطلوب است.
خادمی گفت: قرار بود همزمان با زیر سازی عملیات روسازی را انجام دهیم تا از برنامه زمانبندی شده عقب نمانیم.
این مقام مسوول در پایان تصریح کرد: طبق توافقاتی که با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء داشتیم دستگاه های ریل گذار مکانیزه به محل منتقل شدند و کارخانه ساخت تراورس در محل احداث و ادوات نوسازی تامین شده است.