تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۱۶۲۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۷ هزار تن کالا در گمرک استان قزوین رسوب کرده است

می متالز - مدیرکل گمرک استان قزوین گفت: از ۱۷ هزار تن کالا و مواد اولیه وارد شده به گمرک استان قزوین در سال جاری ۷ هزار تن آن در گمرک رسوب کرده است.
۷ هزار تن کالا در گمرک استان قزوین رسوب کرده است

به گزارش می متالز، رضا نیک‌روشت در قزوین با بیان اینکه میزان رسوب کالا در گمرک استان به 38 درصد رسیده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد کالاهایی که به گمرک قزوین می‌آیند، مواد اولیه، ابزار، قطعات و یا ماشین‌آلات خط تولید هستند، می‌توان گفت که بیش از 6300 تن از مایحتاج تولید استان در گمرک رسوب کرده است.

وی با ذکر اینکه میزان رسوب کالا در گمرک قزوین از 8 درصد در سال 1396 و به 38 درصد در سال جاری رسیده است، افزود: این در حالی است که میزان واردات ما در سال 97 نسبت به سال ماقبل آن 17 درصد، در سال 98 نسبت به سال 97، 25 درصد و در سال 99 نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل گمرک استان علت افزایش رسوب کالا در گمرک استان را سخت‌گیری بانک مرکزی برای دریافت کد تخصیص ارز برای کالاهای وارداتی دانست و گفت: از سال 97 که هیئت وزیران واردات کالا را منوط به ثبت کد تخصیص ارز از بانک مرکزی در سامانه‌های گمرکی کرد، این سامانه‌ها موقع مجوز بارگیری و خروج کالا از گمرک روی این کد قفل شدند و به هیچ کالایی اجازه ندادند که بدون کد تخصیص ارز از گمرک خارج شود.

نیک‌روشت با بیان اینکه این سیاست برای واحدهای تولیدی مشکل‌ساز شده است، تصریح کرد: از زمانی که کالا ثبت سفارش شده و وارد گمرک می‌شود تا اظهار شده و حقوق و عوارض گمرکی آن پرداخت ‌شود، همه واردکنندگان معطل گرفتن این کد باقی می‌مانند و گاه ممکن است 6 تا 8 ماه طول بکشد تا بانک مرکزی این کد را به واردکنندگان بدهد.

وی اضافه کرد: واحدهای تولیدی با وجود اینکه تحریم را دور زده و مواد اولیه را وارد گمرک می‌کنند، به یکباره با عدم ترخیص کالای خود به خاطر نداشتن کد تخصیص ارز مواجه می‌شوند و مجبورند هزینه توقف طولانی‌مدت کالای خود در گمرک بدهند؛ چرا که طبق برآورد بانک جهانی هر یک روز تاخیر در ترخیص کالا یک درصد به قیمت آن اضافه می‌کند.

عناوین برگزیده