تاریخ: ۱۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۲۴
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۱۶۲۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون فنی گمرک ایران:

اقدامات گمرک برای پیگیری بازگشت ارز صادراتی

می متالز - معاون فنی گمرک اقدامات گمرک برای پیگیری بازگشت ارز صادراتی را تشریح کرد.
اقدامات گمرک برای پیگیری بازگشت ارز صادراتی

به گزارش می متالز، معاون فنی گمرک اقدامات گمرک برای پیگیری بازگشت ارز صادراتی را تشریح کرد.

اقدامات گمرک در پیگیری برگشت ارز حاصل از صادرات

مهرداد جمال ارونقی با اشاره به اقدامات گمرک درخصوص پیگیری برگشت ارز حاصل از صادرات، اظهار داشت:

با توجه به لزوم تودیع تعهد صادرکنندگان جهت بازگشت ارز حاصل از صادرات و با عنایت به شائبه افزایش صادرات غیر متعارف توسط برخی از صاحبان کالاهای صادراتی و احتمال اجاره‌ای بودن کارت‌های بازرگانی آنها، احصای شاخص‌های عمومی عملیات مشکوک در رویۀ صادرات در دستور کار حوزۀ فنی و امور گمرکی گمرک ایران قرار گرفته است.

همچنین شاخص‌های اشاره شده در ۱۰ بند طی بخش‌نامه طبقه‌بندی شده در دی ماه سال ۹۷ به کلیۀ گمرکات اجرایی کشور ابلاغ گردیده است.

اقدامات گمرک و الزام کلیه صادرکنندگان 

وی از الزام کلیۀ صادرکنندگان به سپردن تعهد فروش ارز، افزود:

گمرک ایران علاوه بر الزام کلیۀ صادرکنندگان به سپردن تعهد فروش ارز حاصل از صادرات به صورت سیستمی، طی ۱۳ فقره‌نامه طبقه‌بندی شده، اقدام به اعلام مشخصات کارت‌های بازرگانی مشکوک به سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اقدام نموده است.

همچنین در نامه‌های صادره به صادرات غیرمتعارف نیز صاحبان کالاهای صادراتی ارائه شده و احتمال اجاره‌ای بودن آنها تصریح شده که به دلیل محرمانه بودن این مکاتبات از انتشار تصاویر مربوطه خودداری با این وجود درصورت درخواست مراجع ذیصلاح، در اختیار مراجع مزبور قرار خواهد گرفت.

پیشنهادات لازم را در راستای اجرایی شدن بهینه بسته سیاسی

معاون فنی گمرک از ابلاغ بستۀ سیاستی نحوۀ برگشت ارز حاصل از صادرات و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی، تشریح کرد:

باید توجه داشت به محض ابلاغ بستۀ سیاستی نحوۀ برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوۀ رفع تعهد ارز صادراتی سال ۹۷ صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی به گمرک، به محض اطلاع رسانی موضوع و ابلاغ به گمرکات اجرایی، تعامل لازم را با بانک مرکزی برقرار نموده پیشنهادات لازم را در راستای اجرایی شدن بهینه بسته مذکور به مراجع ذیربط ارائه نموده و پیگیری‌های لازم را انجام داده است.

اصلاح مادۀ ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات

ارونقی با اشاره به کارگروه تشکیل شده در این خصوص اضافه کرد:

طبق مصوبه هیات وزیران درخصوص اصلاح مادۀ ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، چنانچه در طول دورۀ اعتبار کارت بازرگانی، گزارشی مبنی بر رفتار سوء تجاری دارندۀ کارت بازرگانی دریافت شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت در صورت احراز، توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، گمرک، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی و اتاق تعاون ایران می‌تواند تا زمان حصول رسیدگی توسط مراجع ذیربط، نسبت به تعلیق یا ابطال کارت بازرگانی اقدام نماید.

همچنین در ارتباط با موضوع صادرکنندگان بدون بازگشت ارز به چرخۀ اقتصادی کشور نیز، با توجه به حضور گمرک در کارگروه اشاره شده، مراتب طی ۸ فقره مکاتبه، به وزارت صنعت منعکس و اهمیت موضوع تشریح شده است.

اعطا نشدن هیچگونه تسهیلات به کارت‌های بازرگانی

رئیس کمیتۀ راهبردی گمرک ایران در خاتمه با اشاره بر موضوع گمرک، در راستای اجرای کامل بستۀ سیاستی نحوۀ برگشت ارز حاصل از صادرات، اظهار داشت:

علاوه بر انعکاس موارد اشاره شده به مراجع ذیربط، با طرح موضوع در جلسات کمیتۀ انتخاب مسیر اظهارنامه، تمامی کارت‌های بازرگانی مشکوک و اشاره شده، در مسیر اظهارنامه قرار گرفته و هیچگونه تسهیلاتی از سوی گمرک به این کارت‌های بازرگانی اعطا نشده و لذا اقدامات تنبیهی لازم نیز درخصوص این کارت‌های بازرگانی، اعمال و اجرا شده است.

عناوین برگزیده