تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۳
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۱۱۶۹۲۶
اسلامی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین راه‌آهن و معاونت علمی ریاست جمهوری گفت:

2هزار دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی وارد خواهد شد

می متالز - در مرکز پیشرفت جهادی راه‌آهن 24 مساله اساسی در حوزه زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و شیوه‌نامه‌ها احصا شده است و ‌امروز مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن افتتاح شد، چراکه ما شیوه‌های سنتی که فاصله زیادی با بهره‌وری داشته و امید به تحول و نوآوری را تشویق نمی‌کند را نمی‌پسندیم و سعی می‌کنیم به وضعیت جدید ورود کنیم.
2هزار دستگاه انواع ناوگان به شبکه ریلی وارد خواهد شد

به گزارش می متالز، محمد اسلامی افزود: در مرکز پیشرفت جهادی راه‌آهن 24 مساله اساسی در حوزه زیرساخت‌ها، سامانه‌ها و شیوه‌نامه‌ها احصا شده است و ‌امروز مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن افتتاح شد، چراکه ما شیوه‌های سنتی که فاصله زیادی با بهره‌وری داشته و امید به تحول و نوآوری را تشویق نمی‌کند را نمی‌پسندیم و سعی می‌کنیم به وضعیت جدید ورود کنیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این مرکز، فناوری‌های نوظهور مورد توجه قرار می‌گیرند، نیروی انسانی از ظرفیت‌ها و وضعیت مهارتی ارزیابی می‌شوند و نحوه استفاده حداکثری از توان آنها برنامه‌ریزی می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های تحول و رویکرد توسعه و نواقص موجود و جهت‌گیری‌های توسعه‌ای برای استفاده حداکثری از ریل و رشد سهم ریل در ترانزیت بار در این بخش دنبال می‌شود تا سهم حداکثری راه‌آهن در بار و ترانزیت محقق شود.

وی گفت: این موضوع با برنامه پژوهشی در 24 صورت مسئله احصاء شده و در دستور کار مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن قرار دارد.

اسلامی یادآور شد:‌ سهم راه‌آهن در سفرها و جابجایی بار و تاثیر آن در کاهش مخاطرات سفر نسبت به جاده، ارتقا ایمنی ریلی و کاهش مصرف سوخت در برنامه‌های این مرکز تبیین شده است. همچنین در تفاهم نامه با وزارت نفت موضوع ماده 12 و طرح نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای موجب می‌شود در کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری گام‌های متفاوتی برداریم که یکی از منابع آن همین تبصره 18 است.

وی اضافه کرد: در حوزه ریلی هدف امسال ما ورود 2 هزار دستگاه انواع واگن بار و مسافر و لکوموتیو است. پارسال 788 دستگاه واگن و ناوگان وارد شبکه شد، امسال هم دو هزار دستگاه وارد شبکه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برنامه در اجرای طرح جامع لجستیک دنبال می‌کنیم. تفاهم نامه 8 هزار میلیارد تومانی با ایمیدرو و شرکت‌های صنعتی امضا شد تا 720 کیلومتر خط آهن بافق- سنگان احداث شود تا حجم حمل بار مسیر به دو برابر افزایش یابد.

اسلامی در پایان افزود: تبدیل آپرین به مرکز ملی لجستیک در قالب تفاهم نامه 2هزار میلیارد تومانی با بخش خصوصی امضا شد تا سیلوی 350 هزار تنی و واگن حمل غلات راه‌اندازی شود.

احتمال توقفِ پرداختِ الکترونیکی عوارض، به‌دلیل عدم همکاری مردم

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همین مراسم و در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران نیز گفت: اگر مردم در پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌هاه اهمال و کم کاری کنند، سرمایه‌گذار نمی‌تواند اقساط خود را پرداخت کند و ممکن است ما هم از الکترونیکی کردن بقیه آزادراه‌ها منصرف شویم و به مدل نقدی برگردانیم.

محمد اسلامی ادامه داد:‌ در 4 آزادراه پروژه الکترونیکی کردن عوارض را شروع کردیم و اگر مردم نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی کم کاری کنند مجبوریم برگردانیم، ‌سرمایه‌گذار نمی‌تواند اقساط تسهیلات را پرداخت کند و باید مردم عوارض الکترونیک را به موقع پرداخت کنند تا ما از الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی در ادامه منصرف نشویم.

اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان کامیونی نیز گفت: 5 خرداد ثبت‌نام‌ها برای نوسازی ناوگان کامیونی آغاز شد و تا 10 تیر 99 ثبت‌نام‌ها ادامه یافت.

وی افزود:‌ مؤسسات ثبت نام کننده و بخش‌های متقاضی در حال تشکیل پرونده هستند،‌ مذاکره با شرکت‌های داخلی سازنده که تولید کامیون با مشخصات مورد نظر راهداری انجام می‌دهند صورت گرفته است. همچنین با وزارت نفت از محل ماده 12 هماهنگ کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به محض اینکه قرارداد سه جانبه نوسازی کامیون‌ها بین بانک عامل،‌ خودروساز و راهداری آماده شود اطلاع رسانی می‌کنیم.

عناوین برگزیده