تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۱۱۷۰۸۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی در سرخس و بیکارشدن ۲۰۰ کارگر

می متالز - رئیس خانه صنعت، معدن، تجارت سرخس از احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی در این شهرستان به دلیل قیمت پایین فروش آجر و مخالفت فرمانداری با افزایش قیمت خبر داد.
احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی در سرخس و بیکارشدن ۲۰۰ کارگر

به گزارش می متالز، سوژه‌ای با عنوان «برخورد با کوره‌های آجرپزی سرخس به دلیل احتکار آجر» را در سامانه «فارس من» ثبت کردند و درخواست پیگیری این موضوع را داشته اند.

در پیگیری اول این سوژه، با رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سرخس گفت‌وگو کردیم که وی با بیان اینکه طبق مشاهدات و بررسی‌ها موضوع احتکار آجر در سرخس صحت ندارد، گفت: در حال حاضر فقط یک کوره آجرپزی در حال تولید است و بقیه کوره‌های آجرپزی به دلیل اتمام خشت خام فعلا تولید و پخت آجر فشاری یا گَری ندارند اما یکی دیگر از کوره‌های آجرپزی به زودی شروع به تولید خشت خام می‌کند و از عید شروع به پخت آجر می‌کند.

در پیگیری دوم، راه‌اندازی کوره‌های دیگر آجرپزی را مجدد از طریق رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت پیگیری کردیم؛ علی اکبر اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از راه‌اندازی دومین کوره آجرپزی سرخس برای تامین بخشی از نیاز آجر استان خبر داد و گفت: البته تعدادی از کوره‌های آجرپزی نسبت به قیمت پایین فروش آجر معترض هستند و می‌گویند که قیمت فروش این کور‌ه‌ها مربوط به دو سال قبل است، برای حل این مشکل به زودی کمیته قیمت‌گذاری برای این صنف تشکیل می‌دهیم.

در پیگیری سوم درباره نرخ فروش آجر در سرخس، امروز رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس از احتمال تعطیلی کوره‌های آجرپزی خبر داد که پیش از این تولیدکنندگان آجر نسبت به نرخ آجر معترض بودند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: خانه صنعت، معدن و تجارت سرخس دو سال است که شکل گرفته و سعی کردیم با رویکرد تعامل با دستگاه‌ها و سازمان‌های شهرستان ارتباط داشته باشیم اما متاسفانه دستگاه‌های اداری هیچ کاری برای تولید و جهش تولید انجام نمی‌دهند و فقط روی سربرگ نامه‌ها عنوان "جهش تولید" را درج می‌کنند.

علی هراتی با گلایه از فرماندار سرخس گفت: با وجود اینکه درخواست دادیم تا به خانه صمت سرخس وقت صحبت در جلسات شورای اداری دهند اما حتی حاضر نشدند ۴ دقیقه وقت به ما در جلسه شورای اداری دهند و گفتند مسائل ارجح‌تر از تولید داریم.

وی گفت: فرماندار سرخس فقط از تولید صحبت می‌کند اما هیچ حمایتی از صنعت و تولید نمی‌کند.

رئیس خانه صمت سرخس افزود: اداره صنعت معدن باید ما را بازوی خودش بداند نه مقابل خودش اما رئیس اداره صمت تاکنون یک بار به خانه صنعت، معدن و تجارت نیامده و با ما جلسه نداشته است.

وی با بیان اینکه دغدغه‌ای در سرخس برای درمان مشکلات تولید در سرخس نیست، گفت: خانه صنعت معدن و تجارت سرخس باید مشکلات را جمع آوری کند، به اداره صنعت اعلام کند و سپس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شود اما ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سرخس بدون دعوت از خانه صنعت معدن تشکیل شده است.

هراتی مهمترین مساله حوزه تولید در سرخس را بحث نقدینگی و سرمایه در گردش عنوان کرد و افزود: تمام تولیدی‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و در شهرستان هیچ کاری در این زمینه نشده است.

رئیس خانه صمت سرخس درباره پیگیری در زمینه تامین نقدینگی گفت: اخیراً با مونسان مسوول شورای هماهنگی بانک‌های استان دیداری داشتم و در این زمینه صحبت کردم که خوشبختانه همکاری داشتند و اعلام کردند از طریق بانک ملی به شرط مستند بودن موضوع و طرح تولیدی، منابع مالی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم.

هراتی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نرخ فروش آجر و وضعیت کوره‌های آجرپزی با بیان اینکه فرمانداری و اداره صمت در سرخس چوب لای چرخ تولید می‌گذارند، گفت: در موضوع آجر در سرخس قیمت آن از سال گذشته ثابت است و این قیمت پایین با وجود افزایش تمام هزینه‌های دیگر، برای کوره‌های آجری به صرفه نیست و در صورتی که قیمت آجر افزایش پیدا نکند کور‌ه‌های آجرپزی در سرخس تعطیل می‌شود.

وی بیان کرد: قیمت کنونی هر ده تُن آجر گَری در مشهد که با دستگاه ساخته می‌شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما قیمت برای تولیدکننده در سرخس معمولاً بیشتر از مشهد است ولی با این وجود هم اکنون آجر در سرخس با قیمت یک میلیون و صد هزار تومان یعنی حدود ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر از مشهد معامله می‌شود.

رئیس خانه صمت سرخس ادامه داد: با توجه به گلایه تولیدکنندگان آجر برای تعیین قیمت جدید آجر در سرخس جلسه قیمت‌گذاری آن تشکیل شد و تولیدکنندگان آجر با وجودی که خواستار تعیین قیمت براساس قیمت مشهد بودند نه بیشتر از آن اما در نهایت با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی موافقت کردند و به قیمت یک میلیون و دویست هزار تومان رضایت دادند اما فرمانداری با افزایش قیمت موافقت نکرد و اعلام کرد اگر گران‌تر فروخته شود به عنوان گرانفروشی به تعزیرات معرفی خواهند شد.

هراتی با اشاره به نامه یکی از تولیدکنندگان آجر به فرمانداری و عدم فروش آجر از ابتدای مردادماه بیان کرد: مطمئناً این قیمت‌ جوابگوی تامین نیازهای کوره‌های آجرپزی و ۲۰۰ کارگری که آنجا مشغول هستند، نیست و با این روند کوره‌های آجرپزی در سرخس تعطیل می‌شود و ۲۰۰ نفر از کار بیکار خواهند شد و مردم برای تامین آجر باید با قیمت‌ها و هزینه‌های بیشتر باید آجر از مشهد تامین کنند.

عناوین برگزیده