تاریخ: ۲۶ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۲۹
بازدید: ۹۷۷
کد خبر: ۱۱۷۲۵۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
استاندار یزد مطرح کرد:

می پذیریم که باید نظارت دقیق‌تری بر قیمت‌ها شود/ نتایج جدید مطالعات معدن مس دره زرشک/ آغاز فاز اجرای انتقال آب دریای عمان به یزد در سال جاری

می متالز - محمد علی طالبی گفت: استان یزد در پیگیری گزارشات مردمی همیشه در رتبه اول و دوم قرار دارد با این حال می پذیریم که باید نظارت دقیق تری نسبت به قیمت ها صورت بگیرد.
می پذیریم که باید نظارت دقیق‌تری بر قیمت‌ها شود/ نتایج جدید مطالعات معدن مس دره زرشک/ آغاز فاز اجرای انتقال آب دریای عمان به یزد در سال جاری

به گزارش می متالز، محمدعلی طالبی استاندار یزد در نشست با جمعی از اصحاب رسانه  با اشاره به گرانی ها اخیر اظهار کرد: مساله گرانی یک مساله کشوری است و در استان تنها مسوولیت تنظیم بازار و نظارت بازرسی از واحدهای صنفی است که ستاد های تنظیم بازار استان یزد جزو فعال ترین های کشور است.

می پذیریم که باید نظارت دقیق تری بر قیمت ها شود

طالبی افزود: جلسات ستاد تنظیم بازار به صورت مرتبط در حال برگزاری است افزود: شخصا بیشترین حضور را در ستاد تنظیم بازار دارم و بیشتر مباحث این ستاد تفاوت قیمت هایی است که نسبت به استان های همجوار وجود دارد و همین امر نظارت بر بازار را بسیار سخت می کند به طور مثلا وقتی قیمت تخم مرغ مصوب می شود و نظارت بر روی توزیع آن تشدید می شود بلافاصله تخم مرغ به دلیل قیمت بالاتر استان های همجوار از یزد خارج می شود.

وی با بیان یاینکه در پیگیری گزارشات مردمی به سازمان صمت، استان یزد همیشه در رتبه اول و دوم قرار دارد گفت: با این حال می پذیریم که باید نظارت دقیق تری نسبت به قیمت ها صورت بگیرد.

استاندار یزد با اشاره به پیگیری جدی دولت در بازگرداندن ارز صادرات عنوان کرد: اگر این ارز به کشور برگردد بخشی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد و تاثیر خوبی بر قیمت کالا و خدمات خواهد داشت.

طالبی در واکنش به موضوع معدن مس دره زرشک ابراز کرد: برخی انتقادها به استانداری می شود که استاندارهای قبلی همه مخالف بهره برداری معدن مس بودند و من موافق بهره برداری هستم اولا سندی بیاورید که همه استانداران مخالف بودند و دوم سندی بیاوردی که من موافق هستم.

استاندار یزد خاطرنشان کرد: جایگاه استاندار با تشکل های زیست محیطی یا شرکت مس متفاوت است چراکه استاندار باید نگاه همه جانبه به این موضوع داشته باشد و همه استانداران پیشین یزد در همین مسیر بوده اند.

وی در خصوص ملاحضات درباره بهره برداری معدن مس گفت: مس دره زرشک و علی آباد از غنی ترین معادن مس کشور است که همین برای سرمایه داران و شرکت های معدنی جذابیت ایجاد کرده است و حجم سرمایه گذاری در این معادن بالا است و رونق و جهش اقتصادی را در استان یه ویزه شهرستان تفت می تواند ایجاد کند.

طالبی با بیان اینکه یکی از ملاحضات بهره برداری معدن مس اشتغال بالای آن در استان است ادامه داد: اما یک سوی بحث بهره برداری از معدن مس محیط زیست است  چراکه این معدن در منطقه شیرکوه که به عنوان بزرگترین منبع آب منطقه شناخته می شود قرار گرفته و نقش مهم و غیرقابل انکاری حتی در آب و هوای استان یزد دارد.

نتایج جدید مطالعات معدن مس دره زرشک متفاوت با گذشت

وی با عنوان اینکه هر تصمیمی در قبال همه این ملاحضات گرفته شود بسیار مهم است اذعان شد: شرکت مس دره زرشک مجوزهای لازم بهره برداری را از دولت قبل گرفته است اما همین ملاحضات باعث شده تا این معدن دست نخورده باقی بماند.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه درخصوص معدن مس دره زرشک هر اقدام و جلسه ای که تاکنون برگزار شده بر اساس صورت جلسات و مصوبات استانداران پیشین صورت گرفته و هیچ کار جدیدی در این خصوص مصوب نشده است تصریح کرد: دستور انجام مطالعات در خصوص معدن مس دره زرشک هم بر اساس همان مصوبات است و مطمئنا تا مصوبات قبلی اجرایی نشود نمی توان مصوبه جدیدی را ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: پیش از این مطرح می شد که با بهره برداری مس دره زرشک منابع آب روستاهای علی آباد و نصرآباد و تفت نابود می شوند ولی همان مطالعه در گزارش جدید می گوید بهره برداری معدن مس اثری بر منابع آب مناطق بالا نمی گذارد بلکه برعکس بر پایین دست یعنی مناطق دهشیر اثر می گذارد.

استاندار یزد تاکید کرد: مایل هستیم فضایی برای گفتگو در استان شکل بگیرد و بر مبنای این گفتگو تبعات و آثار اقتصادی و زیست محیطی این پروژه را بررسی کنیم تا بتوان یک تصمیم مناسب در این خصوص گرفت.

نرخ بیکاری استان یزد در بهارامسال 7.6 درصد اعلام شد

طالبی در خصوص وضعیت بیکاری استان یزد گفت: در روزهای گذشته اماری از بیکاری استان یزد منتتشر شد که قابل تامل است چراکه رتبه بهار 99 نرخ بیکاری 7.6 درصد اعلام شد که نسبت به بهار سال گذشته 5.1 درصد کاهش را نشان می دهد و این یعنی بالاترین میزان کاهش بیکاری در سطح کشور و رتبه نخست کاهش نرخ بیکاری را در کشور کسب کردیم.

وی با بیان اینکه رتبه استان یزد در کاهش نرخ بیکاری از 23 رسید به 9 که رتبه خوبی است خاطرنشان کرد: زمستان سال گذشته نرخ بیکاری از 11.7 درصد شد که نسبت به سال قبل کاهش چشم گیری داشت.

استاندار یزد عنوان کرد: در همان زمانی که نرخ بیکاری استان یزد بیش از 15 درصد بود برای برخی قابل باور نبود که استان یزد در این نرخ بالا باشد چرا با انچه در سطح جامعه دیده می شود همخوانی نداشت اما اگر واقعا نرخ سال های گذشته درست بوده باشد نزول نرخ بیکاری استان هم با همان ساز و کار ارائه شده است.

برخی صنایع برای تامین نیروی کار ساده خود با مشکل روبرو هستند

بالاترین مقام اجرایی استان یزد گفت: تلاش مان این است که این نرخ بیکاری را حفظ کنیم و پاسخگوی اشتغال تمام استان باشیم گفت: یک هفته پیش برخی واحدهای صنعتی استان برای تامین نیروی کار ساده با مشکل مواجه هستند و این یعنی در عین حالی که برخی مدعی هستند که بهخاطر کرونا شغلشان را از دست داده اند که بعضا درست هم هست برخی واحد ها برای تامین نیروی کار ساده خود با مشکل روبرو هستند چراکه با توجه به سطح بالای تحصیل در یزد، نیروی ساده در استان قابل تامین نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته سازو کاری برای رصد به تولید رسیدن تسهیلات به واحدهای صنعتی وجود نداشت عنوان کرد: در چند ماه گذشته نظارت دقیق بر روی تسهیلات اعطایی به واحدهای صنعتی شده است تا مطمئن شویم این تسهیلات منجر به اشتغال و رونق تولید شود.

رفع بلاتکلیفی پروژه های نیمه تمام تا چند ماه آینده

استاندار یزد درخصوص طرح های نیمه تمام استان یزد گفت: با توجه به اولویت بندی ها درباره طرح های نیمه تمام در حال حاضر 10 طرح نیمه تمام ملی و 1669 پروژه عمرانی استانی نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل ان ها واگذاری به بخش خصوصی و فروش املاک مازاد دستگاه های اجرایی و اختصاص هزینه آن به تکمیل طرح های نیمه تمام در دستور کار است و تا چند ماه اینده تکلیف همه این پروژه ها مشخص می شود.

وی با بیان اینکه پتانسیل مدیریت استان با ظرفیت های بسیار بالای استان رشد نکرده است تاکید کرد: مدیران خوبی داریم اما برای رفع موضوع مدیریت آینده استان یزد عقب هستیم و امیدواریم با توجه به موضوع تریبت مدیریت، چالش مدیریت آینده استان را خودمان برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز صنایع پرابخواه و آلاینده در پهنه اردکان مهریز داده نمی شود تصریح کرد: مجوز جدید صنایع فولادی نداشتیم و حتی برخی محدودیت ها را بر استقرار این صنایع در برخی نقاط به ویژه اردکان ایجاد شد چراکه اسقرار و فعالیت صنایع پرآبخواه و الاینده به شدت مورد مطالبه مردم این منطقه است و تصمیم مسوولان اردکان هم بر همین است که مجوز استقرار اینگونه صنایع در محور اردکان داده نشود و محدودیت های جدی در تامین آب این صنایه ایجاد شده است.

انتقال آب از دریای عمان امسال وارد فاز اجرا می شود

وی با اشاره به اینکه اتمام پروژه خط انتقال آب عمان به عنوان یک مگاپروزه چند سالی طول می کشد گفت: امیدواریم استارت خوبی را امسال در رابطه با هم خط انتقال دوم انتقال آب و خط انتقال آب دریای عمان زده باشیم چراکه مطالعات این پروژه ها تا چند ماه آینده تمام می شود و وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

استاندار یزد در پاسخ به خبرنگار در خصوص شاخص های اهتمام به امور جوانان اظهار کرد: فعال ترین ستاد ساماندهی امور جوانان در استان یزد، فعال ترین ستادهای ساماندهی جوانان شهرستان ها، بیشترین حضور و وقت گذاری شخص استاندار در برگزاری جلسات ستاد ساماندهی،  پیگیری مصوبات ستاد، شاریط ویزه در آموزش های پیش از ازدواج در استان و گسترش زمینه فعالیت تشکل ها با ثبت آن ها، و رشد 40درصدی در تعداد تشکل های جوانان استان از شاخص های اهتمام به امور جوانان بوده است.

طالبی ایراز کرد: باید استان ها تا سال 1400 به شاخص هر 5 هزار نفر یک تشکل برسند که خوشبختانمه استان یزد در پایان سال 98 به این امر دستیافت.

وی با رد شائیه تعرض به خط انتقال آب یزد در پی مشکلات اخیر آب اردکان و میبد گفت: از زمستان سال 97 تاکنون هیچ تعرضی اتفاق نیافتاده است و با همکاری اصفهان و بارش های خوب اخیر در این استان این چالش مرتفع شده است اما سایه این تهدید همیشه بر سر استان یزد بوده و از استرس های کاری ما حفاظت از تامین امنیت خط لوله انتقال آب به یزد است.

منبع: یزد آوا
عناوین برگزیده