تاریخ: ۲۷ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۱۷۷۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سرزمین آهن به دور از رفاه و آبادانی/ از معادن سنگ آهن خواف چیزی نصیب مردم این شهر نشده است

می متالز - نماینده شورای شهر خواف گفت: مردم خواف با وجود منابع و معادن عظیم و وجود فرصت‌های سرمایه گذاری و اشتغال زایی، شرایط قابل قبولی از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و موارد دیگر ندارند.
سرزمین آهن به دور از رفاه و آبادانی/ از معادن سنگ آهن خواف چیزی نصیب مردم این شهر نشده است

به گزارش می متالز، جان محمد خداپرست نماینده شورای شهر خواف و عضو شورای اسلامی استان خراسان رضوی گفت: خواف دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی جهت سرمایه گذاری و اشتغال زایی است و با توجه به این ظرفیت‌ها انتظار می‌رود مردم شهرستان از رفاه نسبی برخوردار باشند.

او افزود: اما آنچه اتفاق افتاده توجه مدیران و بهره برداران به بیابان‌های سنگان است و بیشتر آن‌ها هیچ شناختی از کمبود‌ها و مشکلات مردم این شهرستان ندارند و این منابع جز، آلایندگی، تصادفات، ترافیک، آلودگی صوتی، تخریب زیر ساخت‌های شهری، گرد و خاک و ریز گردها، تخریب زمین‌های کشاورزی و مرتعی برای مردم خواف ندارد.

عضو شورای شهر خواف ادامه داد: از جمله معادن و منابع خواف می‌توان به ذخائر غنی معادن سنگ آهن سنگان، آفتاب تابان برای تولید برق از پیل‌های خورشیدی، باد‌های ۱۲۰ روزه جهت استفاده از انرژی باد برای تولید برق، مرز مشترک با افغانستان در جهت سرمایه گذاری بازارچه مرزی و ایجاد گمرک و احیای مجدد جاده ابریشم، اشاره کرد.


خداپرست بیان کرد: اما آنچه امروز خواف را در عرصه داخلی و بین المللی متمایز کرده است، وجود معادن غنی سنگ آهن و ۴۵ محدوده معدنی پلاسری سنگ آهن و سرمایه گذاری در ساخت کارخانجات کنسانتره و گندله می‌باشد.

او تصریح کرد: البته بیشتر نارضایتی مردم خواف هم مربوط به بهره برداری از معادن پلاسری است و این عدم رضایت مندی دلایل واضحی دارد از جمله اینکه اکثر معادن پلاسری در املاک کاشت دیم و مراتع دامپروری قرار دارد وهر سال دامداران عوارض حاصل از داشتن پروانه چرا را به منابع طبیعی پرداخت می‌کنند، اما متاسفانه از طرف بهره برداران تا به حال هیچ خسارتی به کشاورزان و دامداران پرداخت نشده است.

نماینده مردم خواف در شورای اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: در سنگان قبل از فعالیت معادن پلاسری، ۴٠ هزار راس دام وجود داشته و هر سال ده‌ها تن محصولات کشاورزی برداشت می‌شده است، مردم با توجه به شرایط زیست محیطی و قناعت هم مشغول کار بودند هم از درآمد دسترنج شان بهره می‌بردند، ولی با شرایط پیش آمده هم بیکار شده اند و هم املاک ثبتی کشاورزی خود را بدون هیچ حق و بهره مالکانه‌ای از دست دادند.

 

خداپرست اظهار کرد: مشکل دیگر مردم این شهرستان این است که در اوایل سال ۹۰ مردم بخش سنگان با بیش از ۱۱هزار عضو شرکت معدنی به مبلغ کل سهام بیش از ۲میلیارد تومان به ثبت رساندند به طوری که خانواده‌هایی بودند که جهت تامین حق السهم، النگو، قالیچه، دام، ملک کشاورزی خود را فروختند تا هم در تولید نقش داشته باشند وهم در آینده درآمد اندکی کسب کنند.

او افزود: متاسفانه بعد از دوندگی‌های زیاد به این شرکت معدنی نه تنها محدوده واگذار نشد بلکه بعضی از سهام‌داران به دلیل نیاز، مجبور به باز پسگیری مبلغ سهام خود بعد دوسال شدند و این در حالی است که بسیاری از افراد خارج از استان صاحب صد‌ها هکتار محدوده معدنی هستند و این محدوده‌ها را بدون مزایده و به بهای ناچیز حتی صدهزار تومان به مالکیت خود در آورده اند.

عضو شورای شهر خواف ادامه داد: هدف از بهره برداری شرکت‌های پلاسری، اشتغال پایدار در منطقه مرزی سنگان است. هرچند که اشتغال به وجود آوردند، ولی جذب نیرو‌های بومی چشمگیر نیست.


خداپرست بیان کرد: در تمام دنیا، محور امنیت غذایی همه فعالیت‌های اقتصادی کشاورزی و دامپروری است و در شهر‌های صنعتی نباید فعالیت کشاورزی تحت الشعاع معدن و صنعت قرار گیرد، بنابراین بهسازی عرصه‌های کشاورزی آبی یا دیم حفظ مراتع دامی، حفظ منابع آبی مثل قنوات، چشمه سارها، بستر رودخانه ها، جلوگیری از انتقال آب کشاورزی به صنعت و برداشت بی رویه از منابع آب زیر زمینی، می‌تواند از مهاجرت مردم به حاشیه شهر‌های بزرگ جلوگیری کند.

شهرستان خواف در ۲۷۵ کیلومتری مشهد به مساحت ۹ هزار و ۷۹۷ کیلومتر مربع و جمعیت حدود ۱۴۰ هزار نفر قرار دارد و به عنوان پایتخت سنگ آهن ایران شناخته می‌شود.

عناوین برگزیده