تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۵
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۱۷۸۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افزایش نرخ دلار به نام ایران، به کام مشتریان خارجی

می متالز - کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی موادمعدنی و فولاد درخصوص تاثیرات افزایش نرخ ارز بر صادرات حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرد که افزایش نرخ دلار در نهایت به کام مشتریان خارجی تمام می شود.
افزایش نرخ دلار به نام ایران، به کام مشتریان خارجی

به گزارش می متالز، تاثیرات کاهش ارزش پول ملی در برابر  نرخ ارز، همواره شاه کلیدی است که بسیاری از کشورهای بزرگ اقتصادی جهان و توسعه یافته جهت توسعه صادرات از آن استفاده می‌کنند. در این زمینه نیز بارها مشاهده شده که دو کشور چین و ژاپن ارزش پول ملی خود را کاهش داده اند تا نسبت به توسعه صادرات اقدام کنند و این اقدام نیز مورد اعتراض امریکا بوده است. در واقع همین این اقدام چین بود که منجر به جنگ تجاری با امریکا شده است.

در این میان افزایش نرخ ارز در ایران سبب خواهد شد کالای صادراتی برای خریدار خارجی ارزانتر تمام شود، اما به دلیل قرارگیری در شرایط تحریم، این مزیت برای خریداران خارجی جذابیت کافی ندارد و به نوعی به ضرر صادرکننده تمام میشود؛ از طرفی دیگر خریدارهای خارجی محصولات ایرانی، محدود هستند و کاملا به بازار ایران اشراف دارند؛ حتی به صورت هفتگی نرخ تسعیر ارز را پیگیری می کنند؛ در نتیجه زمانی که ارزش واحد پول ملی کاهش پیدا می کند و قرار است یک کالا با نرخ دلار به آنها فروخته شود، بعضا مشاهده شده که آنها با وجود افزایش نرخ ارز در ایران، قیمت های دلاری خود را پایین می آورند؛ در نهایت از آنجایی که تولیدکنندگان ایرانی نیز در شرایط تحریم قرار دارند و تعداد خریداران خارجی نیز کاهش پیدا کرده، پس حق انتخاب مشتری را ندارند. بنابراین نمی‌توان گفت به طور ۱۰۰درصد افزایش نرخ ارز باعث افزایش و توسعه صادرات می شود.

برای نمونه اکنون قیمت صادراتی سنگ گچ  به عنوان کالایی با ارزش کم در بندرعباس ۴دلار و ۸۰ سنت برای هرتن است؛ در صورتی که این ماده معدنی با کیفیت بسیار پایینتر از سنگ گچ ایران در مسقط عمان با قیمت ۱۱ دلار صادر می شود. این در حالیست که بین بازه زمانی ۲۲ تا ۲۵ سال پیش که صادرات سنگ گچ در ایران آغاز شد، نرخ صادراتی آن ۱۴ دلار بود، اما طی سال‌های گذشته که ریال ایران ضعیف شد و در مقابل نرخ ارز افزایش پیدا کرد و رقابت ناسالم تولیدکنندگان نیز وجود داشت، ارزش این کالا روز به روز کاهش پیدا کرد. بنابراین نباید کالایی که مشابه آن در خلیج فارس وجود دارد، کمتر از نرخی که دیگر کشورها صادر می‌کنند به فروش برسد ولی عملا چنین نمی شود.

با توجه به تمامی موارد یادشده، می‌توان گفت ارزش افزوده‌ای که صادرکننده به صورت ریال دریافت می کند به دلیل پایین آمدن ارزش پول ملی و از سوی دیگر افزایش نرخ دلار، آنچنان که باید قابل قبول نیست. پس نمی‌توان گفت از افزایش یافتن نرخ ارز به صورت ۱۰۰درصد برای صادرات، میتوان استفاده مفید داشت. زیرا مشتریان خارجی به دلیل اینکه در جریان قیمت دلار در ایران هستند، با افزایش نرخ آن حاضر نخواهند شد که رقم قبلی که برای خرید پرداخت می‌کردند را بپردازند و از این موضوع به نفع خود سوء استفاده می‌کنند.

عناوین برگزیده