تاریخ: ۲۹ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۱۱۷۹۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تلاطم در بازارهای سهام:

بررسی روند هفت روز کاری در بازارهای جهانی

می متالز - هفته گذشته بازار جهانی با نوسانات محدودی همراه شدند و در حالی که، سرمایه‌گذاران در نبود چشم‌اندازی روشن در آینده اقتصاد جهانی سردرگم شده‌اند، از یک سو ویروس کرونا اثر خود را در شاخص‌های اقتصادی منعکس کرده و از سوی دیگر دوباره تنش میان دو غول اقتصادی یعنی چین و آمریکا بالا گرفته است.
بررسی روند هفت روز کاری در بازارهای جهانی

به گزارش می متالز، در هفته ای که گذشت بازارهای جهانی شاهد تلاطم های گسترده ای بودند و  در این میان اخبار خوشایندی در خصوص احتمال کشف واکنش کرونا، نقش بسزایی را در روند مثبت این تلاطم ها بر عهده داشت.

در هفته گذشته، اگرچه مخارج مصرف کننده آمریکایی افزایش پیدا کرد اما شاخص های بخش تولید واشتغال، ضعیف بودند. شاخص های اقتصادی آمریکا و چین نشان می دهند که اقتصاد جهانی تا رسیدن به حالت عادی، فاصله دارد. اما همانطور که اشاره شد تنش‌های تجاری نیز افزایش پیدا کرده است. آمریکا، چین را تهدید به ممانعت از ورود اعضای حزب کمونیست به خاک آمریکا کرده و چین هم آمریکا را تهدید به اقدام متقابل کرده است.

ترامپ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد چین را کاملا متهم به مخفی کردن کروناویروس و انتشار آن در دنیا می‌داند، در این میان، رئیس جمهور آمریکا دستور اجرایی خاتمه دادن به ارائه امتیازات به هنگ کنگ را اعلام کرده و بسیار از کشورها را در عدم استفاده از تکنولوژی هوواوی چین، متقاعد کرده است. در این راستا شاخص سهام نزدک که شامل شرکتهای فناوری است در نتیجه احتمال تشدید تنش تجاری آمریکا و اروپا با افت همراه شد.

علی رغم تمام خط و نشان کشیدن های ترامپ برای چین در کنفرانس خبری دیشب، بازارهای جهانی توجه شان معطوف به اخبار مربوط به پیشرفت شرکت دارویی مدرنا در رابطه با واکسن کرونا بوده است. این واکسن در آزمایشات اولیه، موفق عمل کرده و قرار است تست نهایی آن دو هفته دیگر انجام شود. شاخص های آتی سهام آمریکا نیز به این خبر واکنش مثبت نشان دادند. در این شرایط هر اونس طلای جهانی با رشد ۰.۶۵ درصدی به ۱۸۱۰.۶ دلار صعود کرد.

در بازار نفت اما خبر رسید ذخایر نفت آمریکا ۷.۵ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد. این در حالی است که انتظار می رفت ذخایر نفت این کشور، ۲ میلیون بشکه کاهش پیدا کند. با این حال در هفته گذشته هر بشکه نفت خام برنت با افت ۰.۲۳ درصدی مواجه شد و ۴۳.۱۴ دلار معامله شد.

این هفته اخبار خوشایندی نیز از شاخص‌های اقتصادی به گوش رسید. رشد تولید ناخالص داخلی چین در حالی که انتظار می رفت از منفی ۶.۸ درصد به ۲.۲ درصد در فصل دوم ۲۰۲۰ افزایش پیدا کند، به ۳.۲ درصد رسید. سرمایه گذاری در دارایی های ثابت نیز بهتر از انتظار منتشر شد و منفی ۳.۱ درصد را ثبت کرد.

در ادامه، نرخ بیکاری نیز به ۵.۷ درصد کاهش پیدا کرد. شاخص تولیدات صنعتی مطابق با انتظارات. ۴.۸ درصد منتشر شد. شاخص قیمت خرده فروشی در این کشور نه تنها مطابق با انتظارات افزایش پیدا نکرد، با افت نیز مواجه شد. این شاخص عدد منفی ۱.۸ درصد را ثبت کرد. این عدد حاکی از آن است که عدم تحریک تقاضا در بخش خرده فروشی است.

با این حال در میان فلزات تنها مس بود که با رشد قیمت در مجموع هفته همراه شد و دیگر فلزات منفی بودند. در این راستا هر تن مس با رشد هفتگی ۰.۲۴ درصدی به ۶۴۴۱ دلار رسید. آلومینیوم، سرب و روی اما به ترتیب شاهد افت ۱.۴۵، ۲.۱۸ و ۰.۴۸ درصدی بودند.

عناوین برگزیده