تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۳
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۱۱۸۳۲۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

علل و پیامدهای افزایش نرخ ارز/ مشکلات کمبود مواد اولیه فولاد

می متالز - رئیس اسبق بانک مرکزی با ارائه توضیحاتی در خصوص علل التهاب بازار ارز گفت: ما در کشور مشکل تامین منابع ریالی و پولی داریم.
علل و پیامدهای افزایش نرخ ارز/ مشکلات کمبود مواد اولیه فولاد

به گزارش می متالز، مشکلات تامین مواد اولیه فولاد و علل افزایش قیمت ارز در برنامه «چوب خط» شبکه افق بررسی شد.

رضوی نیک رئیس هیات مدیره انجمن نورد کاران فولادی ایران در این برنامه با اشاره به مشکلات فولاد اظهار کرد: در حوزه فولاد حدود ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار تن صادرات داریم و علت عدم توسعه صادرات در این حوزه نبود مواد اولیه است. امسال خیلی بیشتر شاهد کمبود مواد اولیه بودیم.

وی ادامه داد: حدود ۸۱۰ هزارتن شمش مواد اولیه از طریق بورس عرضه شده است که یک پنجم ظرفیت واحدهای تولیدی ما را در بر می‌گیرد. امسال ۹ تا ۱۰ میلیون تن تولید مواد اولیه داشتیم یعنی کمبود مواد اولیه نداشتیم و بحث عرضه با مشکل مواجه است.

این مقام مسوول گفت: طبق آمار بدست آمده چندین عرضه مواد اولیه در بورس در این حوزه ابطال شده است و این ابطال عرضه باعث ایجاد رانت و خارج از شبکه فروختن مواد اولیه شده است.

تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بود

طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی در این برنامه در خصوص وضعیت بازار ارز تصریح کرد: ما در کشور مشکل ارز نداریم و مشکل ریال و تامین منابع ریالی و پولی داریم.

او افزود: دولت ها به منظور تامین نیازهای مالی خود محدودیتی برای منابع قائل نبودند و فکر می‌کنند منابع بانکی برای خودشان است و به دنبال منافع کوتاه مدت می روند.

طهماسبی گفت: نیازهای دولت باید با توجه به محدودیت منابع اولویت بندی شود.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به راهکارهای ایجاد تعادل نرخ ارز اظهار کرد: افزایش قیمت دلار ناشی از تقاضای پس انداز از سوی برخی افراد برای حفظ ارزش دارایی‌ خود و پیش بینی تورم توسط آن ها و به مراتب خرید بیشتر دلار است.

او ادامه داد: این انتظار تورمی و افزایش قیمت باید توسط مسئولین اقتصادی و دولت برطرف شود و به مردم جامعه اطمینان خاطر دهند.

مظاهری افزود: باید فضای کسب و کار را برای صادرکنندگان بهبود بخشند تا بتوانند راحت تر ارز خود را به کالا تبدیل کرده و وارد کشور کنند. در این صورت آرامش نسبی در جامعه به وجود می‌آید و بخش بزرگی از تقاضای ارز در بازار کم می‌شود.

او ادامه داد: درحال حاضر نیاز است مسئولان اقتصادی بین مردم آمده و آرامش نسبی را در بازار ایجاد کنند. از این آرامش می‌توان برای تک نرخی شدن ارز استفاده کرد.

مظاهری تصریح کرد: ۲۱ فروردین ۹۷ بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور تصویب شد و آن شب، شب شوم اقتصاد ایران بود و تصمیمی بسیار غلط گرفته شد.در همان روزها بسیاری از کارشناسان معتقد بودند این تصمیم درست نیست. یکی از اشتباهات هم رای گیری در رقم آن بود. شاخص های اقتصادی با رای گیری افراد عام جامعه تصویب نمی‌شود بلکه با سیاست های اقتصادی به تصویب می‌رسد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با اشاره به اینکه  تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای ارز یک اشتباه تاثیرگذار در این بازار بود ادامه داد: خطای بزرگ این بود که با نرخ رای گیری شده این ارز به هر شغل و هرکسی تعلق گرفت. بعد از گذشت زمان همه پی بردند که ارز ۴۲۰۰ تومانی تبدیل به کالای ارزان در کشور نشد.

مظاهری بیان کرد: عرضه ارز ارزان و تقاضای ارزان برای واردات کالا، مواد اولیه، ماشین آلات و خدمات و تقاضا برای حفظ ارزش دارایی را باید درست مدیریت کرد تا تعادل برقرار شود. نرخ ارز تعادلی از طریق تفاوت تورم داخلی و تورم بین المللی به دست می آید.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمی توان نرخ ارز مناسب را اعلام کرد زیرا اگر بنده نرخی اعلام کنم با نرخ بازار متفاوت است و قیمت ارز دو نرخی می‌شود.

عناوین برگزیده