تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۱۸۳۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک گام تا ۱۴۰۰

تصویر بانک‌های سنتی به‌طور کامل تغییر می‌کند

می متالز - یک گام مانده تا ۱۴۰۰ و تاریخ تحول بانکداری ایران‌ زمین. تاریخ ۱۴۰۰ برای بانک ایران‌ زمین شروع یک تحول به نام بانک تمام دیجیتالی کشور است. این تاریخ از چند سال پیش آغاز شده و در سال آینده، مهلت به اتمام می‌رسد و تحول آغاز می‌شود. پس از شیوع بیماری کرونا، بانکداری دیجیتال بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفت. بانکداری‌ای که بانک ایران‌زمین قول داده در آن زمینه پیشتاز باشد.
تصویر بانک‌های سنتی به‌طور کامل تغییر می‌کند

به گزارش می متالز، عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران‌ زمین با اشاره به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سه سال و نیم گذشته حول محور بانکداری دیجیتال در این بانک گفت: به‌عنوان اولین بانک در ایران در شرف اجرای بانکداری دیجیتال به‌صورت پایلوت هستیم. آنچه در سال‌های گذشته به‌عنوان چشم‌انداز بانک ایران‌زمین مطرح بود، در حال تحقق است.

پورسعید که همواره در حوزه‌های بانکداری الکترونیک و دیجیتال فعالیت داشته، حال آزمون دیگری را به سرانجام خواهد رساند. عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره بانک ایران‌زمین است. وی سابق براین به‌عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت تجارت الکترونیک پارسیان، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت داده‌پردازی بانک پارسیان، معاون مدیرعامل بانک پارسیان در امور طرح و برنامه و همچنین مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت بهسازان ملت مشغول به فعالیت بوده است.

مدیرعامل بانک ایران‌زمین تحقق بانکداری دیجیتال را نزدیک دانست و گفت: هنوز مفهوم بانکداری دیجیتال و اجرای فرآیندهای آن در سطح شعب و ارائه خدمات به مشتریان برای بسیاری از فعالان عرصه بانکی کشور ساختار اجرایی ندارد، اما بانک ایران‌زمین به‌عنوان اولین بانک دیجیتال کشور، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته و مشخص کردن نقشه راه در مرحله تبدیل‌شدن به اولین بانک دیجیتال است و به‌زودی از اجرایی شدن بانکداری دیجیتال رونمایی خواهیم کرد.

پورسعید با بیان این نکته که چشم‌انداز بانکداری در ایران با توجه به رشد و توسعه این صنعت تغییر خواهد کرد، اظهار کرد: باید آینده بانکداری و صنعت مالی را دوباره بازنگری کنیم. در حال حاضر شرایط در این عرصه تغییر کرده و نگاه مردم به این صنعت با آنچه در گذشته بود، متفاوت شده است، انتظار مشتریان دیجیتال، دریافت خدمات با شکلی متفاوت است. بانکداری دیجیتال موضوعات و معضلات زیادی مانند امنیت حساب‌ها، امنیت کاربران، ارائه خدمات مستمر و ثابت در تمامی لحظات، تغییر نحوه پرداخت و دریافت توسط کسب‌وکارها و ... دارد. اینها  همه و همه عاملی برای بازنگری چشم‌انداز آینده است.

مدیرعامل بانک ایران‌زمین افزود: امروز پایش و کاوش اطلاعات مشتریان و استفاده از هوش تجاری در بانک‌ها به‌عنوان یک اصل بانکداری دیجیتال در حال پیاده‌سازی است، در کنار این امر شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها نیز به‌عنوان بازیگران دیجیتال نسبت به این امر اقدام می‌کنند که این امر سبب خواهد شد بانک‌ها منابع مالی خود را با دقت بیشتر و بازدهی بالاتر به مشتریان ارائه کنند.

پورسعید اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر در بانک ایران‌زمین را چشمگیر دانست و گفت: ما از سال ۹۵ به بعد زیرساخت‌های فنی خود را آماده کرده‌ایم. هلدینگ IT بانک تشکیل و شرکت‌های زیرمجموعه آنها با ماموریت‌های تنظیم‌شده فعال‌شده و تمامی اقدامات بر اساس چشم‌انداز بانک در حال پیاده‌سازی است.

وی ادامه داد: مرکز نوآوری ایران‌زمین، به‌عنوان یک نقطه اتصال ایده‌های نوآورانه و بانک تاسیس‌شده است. اعتقاد ما این است که نوآوری باید از بیرون به درون مجموعه تزریق شود و بانک زیرساخت‌های اجرای آن را فراهم کند. این مرکز امکانات بسیاری را در اختیار جوانان برای پروراندن ایده‌های آنها قرار می‌دهد. اخیرا این مرکز باهدف حمایت از زیست‌بوم کسب‌وکارهای نوپای کشور تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ارائه بسته خدمات بانکی و ارتباطی رایگان به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کرده است.

مدیرعامل این بانک با بیان این موضوع که بانک ایران‌زمین در مسیر تحول دیجیتال درحرکت است، گفت: بانک ایران‌زمین باور دارد که باید با ایجاد پلت‌فرم باز و ارائه API به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند. به عقیده او، سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.

مدیرعامل بانک ایران‌زمین با اشاره به دریافت مجوز ارزی توسط این بانک گفت: ما باوجود اینکه در سال‌های گذشته تمام نیروی خود را معطوف به پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال کردیم، اما از توجه به تولید کشور به‌عنوان یکی از اولویت‌های بانک غافل نشدیم و سعی کردیم با نگاهی مستمر به بخش‌های تولید ضمن ارائه خدمات مناسب بانکی، تامین سرمایه در گردش و سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه، فعالیت کنیم.

وی افزود: دریافت مجوز ارزی بانک هم‌راستا با همین موضوع و در جهت ارائه خدمات به بخش‌های تولیدی بسیار موثر خواهد بود. ما امیدواریم بتوانیم با توجه به محدودیت‌های تحریمی، گام‌های موثری را در کمک به تولید داخلی برداریم. مدیرعامل بانک ایران‌زمین، در تشریح اقدامات این بانک در حوزه تولید گفت: تمامی سرپرستی‌ها و مدیریت‌های استانی بانک ایران‌زمین در این حوزه فعال هستند و سعی می‌کنند با کمک به شرکت‌های تولیدی نیاز این بخش‌ها را مرتفع کنند. پورسعید در انتها با اشاره به این نکته که در سال‌های اخیر سرعت رشد فناوری و تغییرات بسیار بیشتر شده است، افزود: بانکداری دیجیتال و ارائه خدمات بر بسترهای آن دیگر یک اولویت نیست، بلکه برای ما یک اجبار است. آینده تحول بانکی دیجیتال چشمگیر است و پیش‌بینی می‌شود تصویر بانک‌های سنتی به‌طور کامل تغییر کند و خدمات بیشتری و باارزش افزوده بالاتر به مشتریان ارائه شود.

 

بانکداری الکترونیک نقطه مقابل بانکداری دیجیتال

در ادامه فرهاد اینالوئی که به‌عنوان نماینده بانکداری دیجیتال در بانک ایران‌زمین در سمت معاون فناوری اطلاعات مشغول فعالیت است در تعریف تحول دیجیتال گفت: یکی از جاهایی که تحول دیجیتال خود را نشان می‌دهد بانکداری دیجیتال است. اگر تعریف ساده از بانکداری دیجیتال داشته باشیم این است که در بانکداری دیجیتال توجه نظام بانکداری، به کسب‌وکارهای دیجیتال است. کسب‌وکارهایی که همه ما با آنها درگیر هستیم. اینها کسب‌وکارهایی هستند که خدمات جدیدی از نظام بانکداری خواستارند.

اینالوئی بانکداری الکترونیک را همان بانکداری سنتی می‌داند و می‌گوید: بانکداری الکترونیک نقطه مقابل بانکداری دیجیتال است؛ یعنی مشتری در حوزه الکترونیک بسیاری از خدماتی که در تمامی بانک‌ها هم یکسان است را دریافت می‌کند. پس یکی از دلایل حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال می‌تواند همین باشد.

معاون فناوری اطلاعات این بانک با اشاره به حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال و با در نظر گرفتن شرایط فعلی، گفت: در واقع مهم‌ترین دلیل بانک‌ها برای رفتن به سمت بانکداری دیجیتال ارائه خدمات به کسب‌وکارهای دیجیتال است. ما باید دیدگاه خودمان را تغییر دهیم و از دیدگاه سنتی در بانکداری الکترونیک که تنها به کانال فکر می‌کند به سمت ارائه سرویس‌های مورد درخواست مشتری برویم.

وی با اشاره به مشکلات نظارتی و رگولاتوری در حوزه بانکداری دیجیتال اظهار کرد: ما نمی‌توانیم منتظر باشیم تا ناظر همه‌چیز را برای ما آماده و دیکته کند، در واقع ما اگر بخواهیم منتظر آن روز باشیم که استانداردها تنظیم و در اختیار بانک‌ها قرار گیرد، فرصت را ازدست‌داده‌ایم.

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات بابیان این نکته که اگر کسب‌وکارهای دیجیتال منتظر قوانین می‌ماندند، اصلا کسب‌وکار دیجیتالی ایجاد نمی‌شد، گفت: اگر نگاهی به اپلیکیشن‌های دیجیتالی که همه ما از آنها خدمات می‌گیریم بیندازیم، می‌بینیم که اگر آنها در مواجهه با سازمان‌ها و نهادهای سنتی قرار بود منتظر وضع قوانین و استانداردها باشند، هیچ‌گاه کسب‌وکار دیجیتالی آغاز به کار نمی‌کرد. درواقع گاهی باید زیرساخت‌ها را آماده کرد و قوانین و روش‌های اجرا را به ناظر پیشنهاد داد.

اینالوئی افزود: ما در بانک ایران‌زمین سعی کردیم براساس داشته‌های خود زیرساخت‌های بانکداری دیجیتال را تامین و راه‌اندازی کنیم؛ و آنچه به‌عنوان چشم‌انداز ۱۴۰۰ بانک مطرح است، این است که فرآیندها باید تا آن زمان دیجیتال شده باشد، مشتری از جنس دیجیتال باشد، مرکز تماس بانک دیجیتال باشد و تمامی کانال‌ها یکپارچه ‌شده باشد. ما حرکت به این سمت را آغاز کرده‌ایم و اگر قرار باشد منتظر اعلام و دیکته این موارد باشیم باید صبر کنیم یک یا دو نسل عوض بشود.

اینالوئی گفت: در بانکداری دیجیتال محصول و نوآوری از سوی بانک ارائه نمی‌شود، در واقع این فین‌تک‌ها هستند که بر روی بسترهای بانک خدماتی را تعریف و سرویس مورد درخواست مشتری را ارائه می‌کنند.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران‌زمین  بابیان این نکته که موضوع احراز هویت به‌عنوان بحثی که از مدت‌ها پیش‌ بین بانک‌ها و بانک مرکزی مطرح بوده، گفت: ما در حال حاضر با یک استارت‌آپ بر روی چند روش احراز هویت کارکرده‌ایم و به‌زودی این روش‌ها را به بانک مرکزی ارائه خواهیم کرد، درواقع ما نباید منتظر باشیم که اینها را بانک مرکزی به ما ارائه کند.

عناوین برگزیده