به گزارش می متالز، محمد اسلامی در نشست سهجانبه توسعه همکاریهای حملونقل و ترانزیت میان سه کشور، گفت: احیا و حفظ همکاری کشورهای منطقه بهویژه ایران، افغانستان و ازبکستان بهویژه در شرایط کنونی که جهان با ویروس کرونا دستوپنجه نرم میکند و نیاز بیشتری به همکاریها وجود دارد، مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است.
وی درعینحال از تشکیل کارگروه سهجانبه با انتخاب نمایندگانی از سفیران و معاونان وزران حملونقل سه کشور خبر داد و با اعلام این مطلب که شهرام آدم نژاد، معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این کارگروه مسئولیت داشته و موارد را بررسی میکند، افزود: کارگروه همکاریهای سهجانبه در زمینه حملونقل و ترانزیت بین سه کشور ایجاد میشود که پیشنهاد میشود این کارگروه کار خود را از ماه اوت آغاز کند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کارگروه منتخب، ترتیبات و هماهنگیهای لازم را برای موضوع گستری همکاریها بین وزرای سه کشور انجام میدهند، توضیح داد: کاروان پیشرویی با تعداد مشخصی کامیون، محمولههای کانتینری را به شکل آزمایشی در مسیر ازبکستان از طریق مرز ترمس منتقل میکنند، تا این مسیر و شرایط آن سنجیده شود.
اسلامی تصریح کرد: ترتیبات اجرایی و هماهنگی اجرایی و امنیتی این کار توسط دولت افغانستان انجام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفتوگوی خود با وزیران حملونقل افغانستان و ازبکستان به موضوع چابهار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، تعاملات سهجانبه ایران، هندوستان و افغانستان برقرار بوده و روزانه کشورهای افغانستان و هندوستان از بندر چابهار در حال استفاده و حملونقل بار هستند.
اسلامی یادآور شد: پروژه احداث خط آهن چابهار به زاهدان که بندر چابهار را به شبکه سراسری ریلی کشور متصل میکند کاملا فعال و برقرار است و در سال ۲۰۲۱ از این خط آهن بهرهبرداری خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایران آمادگی دارد تا سرمایه گذاری ازبکستان را در خصوص سرمایه گذاری در بندر چابهار، بپذیرید.
اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان جزو کنوانسیون تیر هستند، به منظور ایجاد هماهنگی برای تسهیل در تردد و ترانزیت، کارگروههای ویژه تشکیل میشود که بعدها نتایج بررسیهای این کارگروه میتواند به امضای تفاهمنامه همکاریهای جدید بین سه کشور در حوزه ترانزیت و حملونقل، منجر شود.
وی تصریح کرد: ایجاد فرصتهای متنوع ترانزیتی در شرایط کرونایی برای ایران و کشورهای منطقه ضرورتی اجتنابناپذیر است که موجبات تعاملات بین کشورهای منطقه را فراهم میکند.
اسلامی گفت: عضویت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در گروه اتحادیه راهآهنهای کشورهای مشترکالمنافع موجب شده تعاملات ریلی بین کشورها و همچنین پروتکل پنج جانبه ای که با حوزه کشورهای دریای خزر و ترکیه مبادله شده است، تقویت شود. امروز تبادلات ریلی و تجارت بین کشورهای مشترکالمنافع و ایران از طریق خط آهن ایران برقرار است و روزانه تعداد قابل ملاحظهای واگن باری بین ایران و ترکیه تبادل میشود که به مقصدهای گوناگون ارسال میشود. همچنین در خصوص تبادلات حوزه خزر از بندرها دریای خزر با کشورهای حوزه خزر بهویژه با قزاقستان که یکی از بخشهای مسیر کریدور شمال- جنوب به بندر آکتائو ست، برقرار است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هماکنون، ظرفیت بندرها ایران در دریای خزر، خلیجفارس و دریای عمان بیش از ۲۶۰ میلیون تن است، گفت: در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۵۵ میلیون تن بار از بندرها ایران جابهجا شد و ظرفیتها و برنامههای توسعهای میتواند استعداد حداقلی ۵۰ میلیون تن بار ترانزیتی را برای کشورهای منطقه از جنوب به شمال و شرق به غرب فراهم کند.
اسلامی تاکید کرد: فرصت و ظرفیت برای تشکیل شرکتهای حملونقل ترکیبی مستقل و یا مشترک بین بخشهای خصوصی سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان وجود دارد تا این شرکتهای حملونقل ترکیبی بتوانند بار را از مبدا تا مقصد از طریق دریا، ریل و جاده جابهجا کنند. این شرکتهای حملونقل ترکیبی با حمل بار از مبدا تا مقصد هم موجب رونق مسیرهای مورد بهرهبرداری میشوند و هم حجم تبادلات تجاری بین کشورهای منطقه و بهویژه ایران، افغانستان و ازبکستان را گسترش میدهند.
وزیر راه و شهرسازی از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی مذاکرات تکمیلی و نهایی توسعه همکاریهای حملونقلی و ترانزیتی سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد تا میزبان افغانستان و ازبکستان برای مذاکرات تکمیلی بعد از بررسیهای کارگروه تشکیل شده باشد. امید است ماحصل مذاکرات و بررسیهای کارشناسی کارگروه منتخب در سطح وزرا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، امضا و مبادله شود.
وی یادآور شد: موافقتنامه سهجانبهای پیشتر بین سه کشور ایران، افغانستان و ازبکستان به امضا رسیده بود که اعتبار آن ۱۰ ساله بود و در سال ۲۰۱۱ زمان آن سپری شد. هم اکنون این فرصت وجود دارد تا این تفاهمنامه احیا شده و بازنگری شود و در روابط آتی، ملاک عمل و مورد گفتگوی سه کشور باشد.