تاریخ: ۳۱ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۱۸۸۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصاد مسکن تشریح کرد:

ملاحظات دریافت مالیات از خانه های لوکس

می متالز - یک کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به مکانیزم دریافت مالیات از خانه های لوکس،مزایا و معایب دریافت این نوع مالیات را تشریح کرد.
ملاحظات دریافت مالیات از خانه های لوکس

ملاحظات دریافت مالیات از خانه های لوکس

به گزارش می متالز، نرگس رزبان،کارشناس اقتصاد مسکن،اعلام کرد: براساس تبصره 6 قانون بودجه سال 99 ،خانه های مسکونی گران قیمت که ارزش ریالی آن ها بیش از 10 میلیارد تومان باشد مشمول پرداخت شکل جدیدی از مالیات می شوند که هر چند در کشور ما دریافت این نوع مالیات بی سابقه بوده است و این مالیات برای اولین بار قرار است در کشور ما دریافت شود اما در بازار مسکن بسیاری از کشورهای دنیا سابقه داشته و تجربه شده است.

رزبان با اشاره به یک فلسفه مهم برای دریافت مالیات از واحدهای مسکونی گران قیمت خاطرنشان کرد: یک فلسفه مهم برای دریافت این مالیات آن است که چون افراد ساکن در این واحدهای مسکونی که عمدتا بزرگ متراژ هستند سهم بیشتری از خدمات شهری را به خود اختصاص داده و به دلیل بزرگ متراژ بودن واحد فضای شهری بیشتری اشغال کرده و نسبت به سایر شهروندان از خدمات شهری بیشتری استفاده می کنند بنابراین باید هزینه سکونت در این واحدها و استفاده بیشتر خود را از خدمات شهری و فضای شهری پرداخت کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این دریافت این نوع مالیات چند مزیت عمده دارد که از جمله آن می توان به کنترل فاصله طبقاتی و کاهش آن در جامعه اشاره کرد.در واقع کارکردهای تخصیص و توزیعی این مالیات می تواند در کنترل شکاف طبقاتی موثر واقع شود.

رزبان ادامه داد: در بسیاری از موارد به دلیل عدم شفافیت درآمد افراد برای دریافت مالیات بر درآمد که شکل دیگری از مالیات ها محسوب می شود دریافت این نوع مالیات می تواند عدم شفافیت در بخش مالیات بر درآمد و در نتیجه برخی فرارهای مالیاتی یا کم نمایی های مالیاتی را پوشش دهد و جبران کند.هر چند شاید از یک زاویه بتوان همین موضوع را به عنوان یکی از معایب دریافت این نوع مالیات مورد اشاره قرار داد. از آن جهت که دریافت این نوع مالیات به نوعی دریافت مالیات از دارایی های افراد محسوب می شود و با رویکرد تغییر روش از دریافت مالیات بر دارایی ها به مالیات بر درآمدها مغایرت دارد. هر چند به دلیل عدم شفافیت درآمدها در ایران این مالیات می تواند مالیاتی کارآمد محسوب شود.

وی همچنین افزود:این مالیات از سوی دیگر درصد کمی از واحدهای مسکونی لوکس را شامل می شود. بهتر بود دامنه قیمتی املاک گران قیمت کمتر از 10 میلیارد تومان تعیین می شد چون در حال حاضر درصد کمی از واحدهای مسکونی ارزشی بالاتر از 10 میلیارد تومان دارند.

رزبان همچنین با اشاره به وجود نواقص دیگری همچون عدم وجود سامانه های دقیق برای شناسایی این املاک و نبود سامانه های اطلاعاتی مورد نیاز در این زمینه خاطرنشان کرد: از آنجا که مسکن یک کالای ناهمگن است مشخص نیست قیمت گذاری این املاک با چه مکانیزمی انجام خواهد شد تا واحدهای مسکونی مشمول پرداخت مالیات شناسایی شوند.

وی با اشاره به یکساله بودن قوانین بودجه ای کشور گفت:این تکلیف قانونی یعنی دریافت مالیات از خانه های گران قیمت ولوکس،در

قانون بودجه سال 99 که یک قانون یکساله است آمده است و زمانبر بودن اجرای چنین سیستم مالیاتی موجب می شود دریافت این مالیات عملا محقق نشود و در سال بعد به دلیل نگارش قانون بودجه ای دیگری احتمال آن وجود دارد که عملا به دست فراموشی سپرده شود.بنابراین بهتر است در این زمینه مالیات هایی واقع بینانه تر با قابلیت اجرا در بلند مدت تعریف شده واجرایی شود.

عناوین برگزیده