به گزارش می متالز، نمادهای گروه قطعه سازی تقریبا یکپارچه سبزپوش هستند و با فشار تقاضا مواجه اند. "ختوقا" ، "ختراک" ، "خشرق" ، "خکمک" و "خکار" هم صف خرید هستند. زمزمه هایی از احتمال افزایش نرخ در این گروه به گوش می رسد.
آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی در این خصوص بیان کرد: درخواست قطعهسازان، قیمتگذاری محصولات هر ۳ماه یکبار متناسب با هزینههای نهادههای تولید است.
وی ادامه داد: این روش قیمتگذاری کاملا منطقی بوده و کلیات آن هم مورد تایید مسوولان ذیربط از جمله صمت و شورای رقابت قرار گرفته و مذاکراتی جهت اصلاح فرمول قیمتگذاری جدید و مفروضات قیمتگذاری در جریان است.
محبی نژاد افزود: تلاش ما بر این است که قیمت گذاری قطعات خودرو با این شیوه قبل از افزایش نرخ احتمالی خودرو انجام شود؛ البته منطقی هم هست که خودروسازان قبل از افزایش نرخ خودرو، با افزایش نرخ قطعات خودرو موافقت نکنند.
محبی نژاد تصریح کرد: چنانچه موضوع شناورسازی نرخ قطعات و قیمت گذاری هر ۳ ماه یکبار بر مبنای هزینههای تولید، اجرایی شود؛ سقفی برای افزایش قیمتها وجود ندارد و به همان نسبت که نهادههای تولید و نرخ ارز و... افزایش یابد، نرخ محصولات شرکتهای قطعه سازی هم تغییر خواهد کرد. قطعا تاثیر این افزایش نرخ بر EPS شرکتهای قطعه ساز، بااهمیت خواهد بود. فقط مشکل اینجاست که درآمد مردم با این تغییرات همخوانی ندارد!