تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۳۷۹
کد خبر: ۱۱۹۸۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

پروژه مجتمع "فولاد مکران" چابهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

می متالز - مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه احداث مجتمع فولاد "نگین مکران" چابهار تاکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و انتظار می‌رود با توجه به همین پیشرفت کار سال آینده به‌ بهره‌برداری برسد.
پروژه مجتمع "فولاد مکران" چابهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش می متالز، عبدالرحیم کردی در گفت‌‌وگویی اظهار داشت: یکی سیاست کلی نظام مبنی بر توسعه سواحل مکران استقرار صنایع مادر در این سواحل بوده که یکی از آنها فولاد است و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شده افق تولید فولاد در چابهار در یک بازه زمانی 10 ساله به 10 میلیون تن در سال برسد.

وی افزود: با توجه به این سیاست عملیات احداث مجتمع فولاد "نگین مکران" به‌ عنوان یکی از فولادسازی‌های مستقر در چابهار از سال 94 آغاز شده و به جد در دستور کار قرار گرفته؛ این فولادسازی هم‌اکنون 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و انتظار می‌رود با توجه به همین پیشرفت کار سال آینده به‌ بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: اعتباری ارزی پروژه فولاد چابهار حدود 135 میلیون یورو و اعتباری ریالی آن نیز 150 میلیارد تومان است؛ سهام‌داران آن‌ هم سازمان منطقه آزاد چابهار، سازمان ایمیدرو و حدود 80 سهام‌دار حقیقی دیگر هستند.

کردی گفت: فونداسیون مجتمع فولاد مکران که مهمترین و اصلی‌ترین بخش کار است به طول 2000 مترمکعب به‌ طور کامل به اتمام رسیده و عملیات نصب کوره 4 هزار و 500 تنی آن‌ هم در مراحل پایانی است.

وی اضافه کرد: ظرفیت فاز اول مجتمع نگین مکران در مجموع حدود 4 میلیون تن در سال خواهد بود که حدود 2 میلیون تن آن ورودی سنگ‌ آهن به مجتمع است و حدود 2 میلیون دیگر هم تولید آهن از نوع اسفنجی خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: برای ورود و خروج سنگ‌ آهن به مجتمع عمدتاً از راه دریا اقدام می‌کنیم بنابراین با سازمان بنادر مذاکره کردیم تا اسکله شماره 5 شهید بهشتی که خارج از فاز اول است را به واردات و صادرات کشتی‌های حامل مواد اولیه و صنایع فولادی اختصاص دهد این اسکله اصطلاحاً فله توانایی پهلودهی کشتی‌های فله‌بر 100 هزار تنی را دارد.

عناوین برگزیده