تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۰۰
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۱۱۹۹۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اولین معادله تحت کانال تجاری ایران و سوئیس انجام شد

گشایش ارزی از کانال سوئیس

می متالز - دولت سوئیس اعلام کرد یک شرکت داروسازی سوئیسی اولین معامله تحت کانال تجاری بشردوستانه با ایران را انجام داد.
گشایش ارزی از کانال سوئیس

به گزارش می متالز، بر این اساس، این کانال که از زمستان ۹۷ زمزمه‌هایی درخصوص اجرایی شدن آن به گوش می‌رسید، آغاز به کار کرد. از این طریق، بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. هفته گذشته نیز رئیس جمعیت هلال احمر کشور از موافقت آمریکا با گشایش کانال مالی برای اقلام بشردوستانه برای ایران خبر داده بود.

 

آغاز به‌کار کانال مالی

اسفند ماه پارسال بود که رئیس‌کل بانک مرکزی، از موافقت دولت آمریکا با معافیت لازم درمورد استفاده بخشی از منابع ارزی ایران برای تامین واردات کالاهای اساسی و دارو خبر داد. عبدالناصر همتی این خبر را به نقل از سفیر سوئیس نقل کرده بود. دیروز روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی خبر داد دبیرخانه امور اقتصادی دولت سوئیس در ایمیلی اعلام کرد: مایلیم تاکید کنیم عملیاتی‌سازی مقدمات تجارت بشردوستانه سوئیس (SHTA) در حال پیشرفت است و چند شرکت پیش از این پذیرفته شده‌اند و شرکت‌های بیشتری هم خواهند بود. معاملات بیشتر باید به‌زودی انجام شود.

دولت سوئیس نام شرکت داروسازی مذکور را اعلام نکرد و همچنین ارزش این محموله را هم ذکر نکرد. تنها گفته شده شامل داروی سرطان است که برای درمان فزونی آهن بر اثر انتقال مکرر خون به بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دولت سوئیس ۱۰ بهمن در بیانیه‌ای اعلام کرده بود روز ۲۷ ژانویه (هفتم بهمن) مجوز نخستین پرداخت برای ارسال دارو به ایران به ارزش ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار از سوی یک شرکت داروسازی این کشور صادر شد. اما برن در اردیبهشت‌ماه تایید کرد هیچ مبادله اقلام از کانال اصطلاحا بشردوستانه‌ای که آمریکا ادعا می‌کند برای رساندن دارو به ایران ایجاد شده، صورت نگرفته است. هدف سازوکار تجاری بشردوستانه سوئیس ایجاد یک کانال امن پرداخت برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان مواد غذایی و دارو در سوئیس از طریق یک بانک سوئیسی است تا دریافت پول صادرات آنها به ایران تضمین شود.

در همین رابطه، «شریف نظام مافی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس به «ایرنا» گفت: این محموله حاوی داروهای ضد سرطان است و نشان می‌دهد در نهایت این کانال، بسترسازی شده و بودجه‌ای برای فعال‌سازی آن اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: ۵۰ شرکت تاکنون برای فعالیت در این کانال مالی با ایران ثبت نام کرده‌اند و در حال برنامه‌ریزی برای انجام معاملات هستند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس با تاکید بر اینکه انتشار این خبر از سوی دولت این کشور بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: این کانال مالی می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد و مبادلات تجاری ایران بر عهده بگیرد.

 

موافقت آمریکا با ارسال کمک‌های بشردوستانه

گشایش کانال مالی سوئیس یک هفته پس از آن است که رئیس جمعیت هلال احمر کشور از موافقت وزارت امور خزانه‌داری آمریکا با «گشایش کانال مالی» مختص دریافت کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی به ایران خبر داده بود. کریم همتی ۳۰ تیرماه در گفت‌وگو با «ایرنا» گفته است که مذاکرات مربوط به این موضوع از طریق رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ صورت گرفته است. او گفته از «چند روز پیش» این امکان فراهم شده و اگر در کمک‌هایی که از طرف افراد حقیقی یا حقوقی برای جمعیت هلال احمر ارسال می‌شود، «یکی از طرف‌ها آمریکایی نباشد، وزارت خزانه‌داری آمریکا مخالفتی با ارسال آن نخواهد داشت». به گفته همتی در همین چارچوب بخشی از کمک‌های «مختص هلال احمر» وارد کشور شد. او به جزئیات این کمک‌ها و کشورها یا افراد ارسال‌کننده اشاره نکرده است ولی «ایرنا» در بخش پایانی گزارشش در این باره نوشته است که «مبالغ قابل توجهی ارز از این طریق در آینده نزدیک وارد کشور» می‌شود.

عناوین برگزیده