به گزارش می متالز، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره اخرین وضعیت پروژه راه آهن ایران - افغانستان اظهار داشت: طبق زمانبندیهای انجام شده این پروژه باید آبانماه سال آینده به بهرهبرداری برسد و از مسیر خواف – هرات برای اولین بار اتصال ریلی بین دو کشور برقرار میشود.
وی ادامه داد: 66 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک افغانستان و 76 کیلومتر آن در خاک ایران است و تا به امروز روسازی و زیرسازی مسیر خواف ساخته شده و این مسیر برای تردد قطار آماده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تعهد ایران برای ساخت این مسیر ریلی در خاک افغانستان گفت: ساخت 66 کیلومتر در خاک اففانستان یعنی از مرز تا هرات هم در تعهد جمهوری اسلامی ایران بوده و این مسیر ریلی در افغانستان از محل کمکهای ایران ساخته میشود و هم احداث و تامین مالی آن بر عهده ایران است.
خادمی افزود: از این میزان طول مسیر ریلی در خاک افغانستان تا کنون 30 کیلومتر ساخته شده و روسازی و زیرسازی آن به اجرا رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این مسیر ریلی به افزایش تعاملات بین دو کشور کمک میکند، ادامه داد: در حال حاضر تمام مبادلات از طریق دریا و جاده با کشور افغانستان انجام میشود و اگر شبکه ریلی بین دو کشور ایجاد شود بسیاری از محمولهها که از خاک ایران به فغانستان میرود، به ریل منتقل میشود.
وی تاکید کرد: باید توجه کنیم معادن سنگان که بزرگترین معادن سنگآهن کشورمان محسوب میشود در این منطقه واقع شده که این رشته کوه و معادن تا خاک افغاستان ادامه دارد. راه آهن برای جابه جایی این مواد معدنی از افغانستان به ایران و ترانزیت آن، میتواند بسیار موثر باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط ریلی بین ایران و افغانستان میتواند چشماندازی خوبی برای تعاملات بین دو کشور باشد، گفت: این شبکه ریلی میتواند بخشی از باری که امروز از مسیر مرزی دوغارون و میل 78 بین دو کشور جابه جا میشود را جذب کند البته این خط ریلی فقط کارکرد باری ندارد و میتواند مسافران بین دو کشور را هم جابه جا کند.