تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۲۲
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۱۲۰۳۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازنشستگان چشم به راه همسان‌سازی حقوق

می متالز - درحالی که شرایط اقتصادی کشور باعث کوچک شدن سفره مردم شده، طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان، واگذاری ۲ درصد از سهام شستا به بازنشستگان و توجه به بیمه بیکاری افراد متضرر از وضعیت کرونا می تواند باعث بهبود وضعیت معشیتی مردم گردد.
بازنشستگان چشم به راه همسان‌سازی حقوق

به گزارش می متالز، دلار ۲۵ هزار تومانی، تورم و گرانی وحشتناک و مشکلاتی که به تبع شیوع ویروس کرونا بر مردم و جامعه تحمیل شده، این روزها تاثیر منفی بر وضعیت معشیتی مردم گذاشته است. تاثیر منفی ویروس کرونا بر سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین صندوق حمایتی کشور شاید از بقیه بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور بیشتر باشد.

کاهش درآمد حق بیمه در اثر کاهش وصولی حق بیمه سهم کارفرمایان و بیمه شدگان و دولت، کاهش درآمد حاصل از ذخایر سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی سازمان و کاهش خسارات و جرائم از اهم تاثیرات بحران کرونا ویروس بر منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی است.

طبق گزارش موسسه مطالعات عالی پژوهشی تامین اجتماعی مجموع بار مالی (کاهش درآمدها و هزینه ها) ناشی از اثراتی که با توجه به داده ها و اطلاعات در دسترس قابل برآورده بوده اند بر سازمان در خوشبیانه ترین حالت ۲۳ هزار میلیارد تومان و در بدبینانه ترین حالت ۵۱ هزار میلیارد تومان است.

اخیراً نگاه ها به بهبود “وضعیت معشیتی مردم” افزایش یافته و اقداماتی در حال انجام است، طرح همسان سازی دریافتی بازنشستگان از این دست اقدامات مثبت است، پیگیری های وزیر کار که به تصمیم دولت در زمینه پرداخت حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی انباشته دولت به سازمان تامین اجتماعی از این دست اقدامات است که در شرایط کنونی موثر است.

براساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی همراه با افزایش ۲۶ درصدی مزد ۹۹ کارگران، حداقل بگیران بازنشسته تأمین اجتماعی به همان میزان دریافت می‌کنند، یعنی بازنشستگان تأمین اجتماعی برای سال ۹۹ حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند، اما این میزان حقوق بدون احتساب منابع همسان سازی است.

این اقدام در حالی است که با منابع حاصله از این مبلغ قرار است از ابتدای مرداد یا شهریور سال جاری طرح همسان سازی و هماهنگ سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شود. در حال حاضر سه میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته در کشور با مشکلات جدی معیشتی مواجه‌اندکه امیدها با بهبهود وضعیت درآمدی آنها افزایش یافته است.

اقدام مثبت دیگر تصویب واگذاری دو درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) به بازنشستگان است. اگر این موضوع همراه با توجیه قشر بازنشسته جهت خرید سهام واگذار شده باشد قطعاً در وضعیت معشیتی آنها موثر خواهد بود. قابل ذکر است که در زمان عرضه اولیه شستا در فروردین ارزش هر سهم ۸۶۰ هزار تومان بود که هم اکنون ارزش هر سهم به ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

با این اوصاف و نگاه های مثبت به وضعیت معشیتی بازنشستگان، به نظر می رسد وضعیت معشیتی و درآمدی این قشر در صورت دوری از سیاست زدگی تغییر می کند، اما سوالی که منتقدان مطرح می­کنند این است که این اقدامات پاسخگوی تورم خواهد بود و فاصله جیب بازنشستگان تا تورم را کم می کند؟

پاسخ این سوال را باید اینگونه داد که سیاست گذار در کنار ایجاد طرح هایی مانند طرح همسان سازی دریافتی بازنشستگان و واگذاری دو درصد از سهام شستا، باید به فکر کنترل تورم نیز باشد که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید در این مقوله پیشقدم باشند.

عناوین برگزیده