تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۵
بازدید: ۴۸۵
کد خبر: ۱۲۰۴۲۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

مهاباد صاحب کارخانه آهن اسفنجی می شود

می متالز - رئیس اداره صنعت، معدن تجارت مهاباد از توسعه طرح احداث کارخانه کنسانتره آهن در مهاباد به کارخانه آهن اسفنجی خبر داد و گفت: احداث کارخانه در مراحل اخذ مجوز نهایی از وزارت صمت است.
مهاباد صاحب کارخانه آهن اسفنجی می شود

به گزارش می متالز، اشتباه سایت خبری صنعت، معدن، تجارت آذربایجان غربی در گزارش مراسم کلنگ زنی نخستین واحد تولید کنسانتره آهن آذربایجان غربی در بوکان، که آن را سهوا به معدن آهن روستای «قالو شیخان» مهاباد، نسبت داده بود، سبب شد تا یاد احداث کارخانه کنسانتره آهن و ذوب آهن در مهاباد، که از 3 سال پیش بر سر زبان ها افتاد، دوباره زنده شود.

پنجم مرداد ماه سال جاری، بوکان کلنگ اولین کارخانه کنسانتره آهن در آذربایجان غربی را در روستای «قالوشیخان» از توابع بخش مرکزی این شهرستان با اعتبار بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی و در 2 فاز با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن کنسانتره و سنگ آهن به زمین زد.

گفته می شود؛ در این مجتمع ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار خواهند شد و فاز اول آن در مهرماه سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

اما احداث کارخانه کنسانتره آهن مهاباد در چه مرحله ایی است؟

معادن سنگ آهن فراوانی در جنوب آذربایجان غربی وجود دارد، اما کمتر از 10 درصد این معادن فعال هستند و به دلیل نبود کارخانه ی کنسانتره آهن، عدم فرآوری و هزینه بردار بودن به حالت غیر فعال درآمده اند.

از طرفی وزارت صنعت، معدن، تجارت، پهنه معادن سنگ آهن در جنوب استان آذربایجان غربی را ممنوع کرده بود و کسی نمی توانست معدن آهنی را به ثبت برساند. با وجود اینکه در شمال استان ممانعتی وجود نداشت و در نهایت در سال 96 پهنه های معادن در جنوب استان هم بعد از 5 سال آزاد شدند.

از همین روی 3 سال پیش بود که نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، از انجام مذاکرات با سرمایه گذران ایرانی و خارجی برای احداث کنسانتره آهن و کارخانه ذوب آهن با سرمایه گذاری اولیه ٧٠٠ میلیارد ریال در مهاباد خبر داد.

جلال محمودزاده اسفند ماه سال 96 گفت: با سرمایه گذاران مشترک ایرانی و خارجی مذاکراتی صورت دادیم، توافق نهایی با این سرمایه گذاران، مشروط به استخدام نیروهای متخصص و تمام نیروی کار ساده بومی مهاباد برای استخدام 250 نفر بصورت مستقیم در فاز اول خواهد بود و ما نیز تضمین خواهیم کرد که در واگذاری زمین، اخذ مجوز آب و ثبت معادن آنها را یاری دهیم.

محمودزاده با اشاره به درخواست ثبت تعهد محضری از سرمایه گذار مبنی بر اشتغالزایی برای افراد بومی در این پروژه نیز گفت: در غیر این صورت مجوز معادن آنها باطل خواهد شد.

نماینده مهاباد حتی به این موضوع اشاره کرد که سرمایه گذاران کنونی درسطح ایران چندین کارخانه ی کنسانتره احداث کرده اند و آنها نیاز تسهیلاتی ندارند و با بهره گیری از سرمایه گذاری بانک آلمانی به فعالیت می پردازند.

به گفته محمودزاده؛ در صورت شکل گیری کارخانه ی کنسانتره و ذوب آهن به مرکزیت مهاباد این پروژه می تواند با معادن سنگ آهن در جنوب استان نیز قرارداد منعقد کند.

اما خبری از کارخانه کنسانتره آهن در مهاباد نشد، تا اینکه دو سال بعد و در تیر ماه سال 98، در یک نشست خبری نماینده مهاباد در پاسخ به خبرنگار کردپرس در خصوص آخرین وضعیت احداث این کارخانه در مهاباد گفت: معدن سنگ، تبدیل (سنگ معدنی به آهن ۶۶ درصدی) در مهاباد ثبت شده و قرار است که کارخانه تبدیل سنگ آهن ایجاد شود همچنین برای آن مجوزهای لازم نیز صادر شده است. در این بخش نیز مهاباد دارای ظرفیت بالایی است و امیدواریم به این شیوه از خام‌فروشی در بخش سنگ آهن نیز بتوانیم جلوگیری کنیم.

یک تغییر و ارتقای طرح در مهاباد؛ آهن اسفنجی جایگزین کنسانتره آهن

امروز 7 مرداد ماه، رئیس اداره صنعت معدن تجارت شهرستان مهاباد د از توسعه طرح احداث کارخانه کنسانتره آهن در مهاباد خبر داد.

 محمد جهین، با اشاره به تغییراتی که در طرح اولیه احداث کارخانه کنسانتره آهن شکل گرفته است، افزود: طرح با توسعه ای که در آن شکل گرفته است به طرح احداث کارخانه آهن اسفنجی تبدیل شده است در حال حاضر جزئیات بیشتر این طرح در حال بررسی است و قرار است که پس از تایید در وزارت صمت مجوزهای لازم برای آن کسب شود.

او ادامه داد: پروژه در سطح کلانی است و برای نهایی شدن مجوزهای لازم برای آن به تایید وزارت صنعت، معدن، تجارت نیاز است که در حال پیگیری است.

جهین با بیان اینکه آهن اسفنجی مرحله ای توسعه یافته تر از کنسانتره آهن است، گفت: در این طرح آهن اسفنجی از احیای مستقیم سنگ آهن شکل می گیرد و درصد خالصی آن از کنسانتره آهن بالاتر است.

او ادامه داد: سرمایه گذار این پروژه داخلی است و قطعاً از نیروهای بومی به کارگیری می کند زیرا در حوزه معدن به کارگیری نیروهای بومی مقرون به صرفه تر است و البته در حوزه فنی نیز می‌توان از دانش و تجارب متخصصان منطقه بهره برد.

یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است، همچنین آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن است و درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب مورد نیاز واحد های فولاد سازی را به جای استفاده از ضایعات از طریق آهن اسفنجی تامین می کند. عیار و میزان آهن موجود در آهن اسفنجی بین 84 الی 95 درصد است.

منبع: کرد پرس
عناوین برگزیده