تاریخ: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۲۰۴۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

سال‌ها تلاش برای احقاق حقوق یک تشکل

می متالز - سال‌ها است که میان صنایع بالادست و پایین‌دست زنجیره‌های مختلف به ویژه فلزات، تضاد منافع و نزاعی زیرپوستی شکل گرفته که در برخی از مواقع ماه‌ها به طول انجامیده است. نمونه این کشمکش را می‌توان در تعیین ضرایب قیمت‌گذاری سنگ آهن مشاهده کرد.
سال‌ها تلاش برای احقاق حقوق یک تشکل

به گزارش می متالز، تشکل‌های صنفی به عنوان حافظان منافع فعالان آن صنف یا بخشی از حلقه‌های زنجیره، به دنبال حفظ منافع هم‌صنف‌های خود با اعمال راهکارهایی هستند و کمتر صنفی را می‌توان یافت که منافع سایر حلقه‌های زنجیره را در نظر بگیرد.

صنعت فولاد ازجمله صنایعی است که چندین تشکل قوی قدیمی و حتی نوظهور در آن وجود دارند و تمام بخش‌های زنجیره اعم از بالادست و پایین‌دست را در بر می‌گیرند. بسیاری از فعالان صنعت فولاد که با تشکل‌ها آشنا هستند، معمولا در هر صنف یک فرد را به عنوان شاخص و حافظ منافع می‌شناسند. در صنعت فولاد، سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به عنوان قدیمی‌ترین تشکل فولادی کشور با حدود نیم‌قرن سابقه مشغول فعالیت است و اگر فردی شاخص در این صنف وجود داشته باشد که برای احقاق حقوق هم‌صنف‌های خود با در نظر گرفتن منافع همه زنجیره اقدام کرده، مهندس امیرحسین کاوه دبیر سابق سندیکا است.

«همه ما در یک کشتی هستیم و اگر خدشه‌ای به هر یک از حلقه‌ها وارد شود، همه متضرر می‌شوند»؛ این جمله‌ای است که دبیر سابق سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی بارها عنوان کرده و در جلسات خصوصی، عمومی و مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها اعلام کرده که زنجیره فولاد همه در یک زنجیره قرار دارند و از هم جدا نیستند. تلاش ایشان برای احقاق حقوق هم‌صنف‌های خود باعث شده که در این چند سال اخیر صنعت لوله و پروفیل از یک تشکل معمولی و منفعل به یک تشکل پویا تبدیل شود. پویایی تشکل به بسیاری از کارخانه‌ها نیز سرایت کرد و باعث شد صنایع لوله و پروفیل علاوه بر ساخت محصولات نوین و کاربردی در داخل، صادرات را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

جهش مناسب سندیکا در رتبه‌بندی تشکل‌ها توسط اتاق بازرگانی ایران، تعامل مناسب با مسئولان صنعتی کشور، ارائه و بررسی چالش‌ها، موانع تولید و راهکارهای مرتبط در صنف لوله و پروفیل از طریق رسانه‌های مختلف، تعامل مناسب با اصحاب رسانه و خبرنگاران ، برگزاری جلسات مختلف با اعضای سندیکا، توجه ویژه به حوزه آموزش و تعمیق ارتباط دانشگاه و صنعت و ...از جمله ده‌ها ویژگی‌های سندیکا در دوران دبیری مهندس کاوه است. در همین حال، تلاش دبیر سندیکا در این چند سال اخیر بر آن بوده که به ویژه در دوره‌ای که تامین مواد اولیه و خرید دشوار شده، بتواند با ارائه راهکارهای قانونی و در فضایی مسالمت‌آمیز میان سندیکا، صنایع بالادست، وزارت صمت و سازمان‌های مربوط به تامین مواد اولیه، مشکلات و چالش‌های صنف خود را مطرح و ظرفیت بسیار بالای این صنف را شکوفا کند.

امید است که کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، دبیر جدید سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی که معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت و رئیس کمیسیون توسعه صادرات خانه اقتصاد ایران بوده است، بتواند در مسیر ترسیمی دبیر پیشین حرکت کرده و احقاق حقوق صنف را همچنان سرلوحه اقدامات خود قرار دهد.

یادداشت: سعید فتاحی منش

عناوین برگزیده