تاریخ: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۰۶
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۱۲۱۱۵۱
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

چهاردیواری‌های عثمانی برای ایرانی‌ها جذاب‌تر شده است/ روند خرید املاک در ترکیه از سوی ایرانیان صعودی شد

می متالز - درحالی به گفته کارشناسان بازار مسکن ایران با افزایش اخیر قیمت‌ها در این بازار بسیاری از خریداران امکان خرید مسکن مورد نظرشان را ندارند و تقریبا بخش عمده‌ای از تقاضا برای تامین نیازهایش با مشکل مواجه شده که ظاهرا چهاردیواری‌های عثمانی برای خریداران ایرانی همچنان جذاب است.
چهاردیواری‌های عثمانی برای ایرانی‌ها جذاب‌تر شده است/ روند خرید املاک در ترکیه از سوی ایرانیان صعودی شد

به گزارش می متالز، آمارهای ثبت شده در بخش معاملات املاک ترکیه نشان می‌دهد اگرچه سایه سنگین کرونا در بازار املاک و مستغلات این کشور نیز سایه افکنده اما همچنان خریداران خارجی برای خرید ملک در این کشور صف کشیده‌اند که اتفاقا خریداران ایرانی جزو بیشترین خریداران خارجی ملک در این کشور هستند.

مرکز آمار ترکیه، براساس آخرین آماری که از بازار املاک و مستغلات این کشور داده است طی نیمه اول سال جاری میلادی اتباع ایرانی با خرید ۲۶۲۸ واحد خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی ها، چینی ها، آذربایجانی ها روس ها در رده های بعدی قرار گرفته اند.

در این گزارش آمده است که در شش ماه نخست امسال ۶۲۴ هزار و ۷۶۹ مورد انتقال ملک در ترکیه به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۳.۵ درصد افزایش پیدا کرده و. ۴۴۷ و ۳۰۲ خانه از خانه‌های فوق نوساز بوده‌اند.

بررسی دقیق‌تر این آمار نشان می‌دهد علی‌رغم روند افزایشی نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران طی همین دوره بازهم خریداران ایرانی علاقمند به خرید ملک در این کشور بوده و احتمالا با بازشدن دوباره مرزها میان دو کشور بعد از همه‌گیری کرونا شاهد روند افزایشی آن خواهیم بود.

این درحالی است که اگر متوسط قیمت املاک خریداری شده از سوی ایرانیان را در همین دوره مبلغی حدود60 هزار دلار در نظر بگیریم رقم بسیار زیادی ارز از کشورمان خارج شده است.

 

شرایط خرید آسان بسیاری را به این منطقه جذب کرده است

سیدجلال ابراهیمی، رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در این زمینه به خبرنگار ما گفت:  بطور کلیه سیاست فروش املاک به خارجی‌ها با توجه به توریستی بودن ترکیه همیشه در دستور کار مسوولان این کشور بوده که استقبال خوبی هم از سوی خارجی‌ها داشته است.

ابراهیمی در ادامه افزود: روند افزایش تقاضای خرید املاک در ترکیه از سوی ایرانی‌ها تقریبا از اواسط دهه 80 شمسی جدی شکل‌گرفت و در این زمینه شاهد شکل‌گیری شرکت‌هایی برای ارایه خدمات به خریداران ایرانی بودیم که رفته رفته این شرکت‌ها نیز هدفمندتر وارد عمل شده و اکنون با استفاده از فضای مجازی تبلیغات گسترده‌ای ارایه می‌کنند.

به گفته وی درست زمانی که بازار مسکن ایران به هر دلیل دستخوش نوسان‌های معنادار و تغییرات گسترده بود صاحبان شرکت‌های سازنده ترکیه با حضور در بازار ایران یا استفاده از ارتباطات قوی تجاری مشغول بررسی سلیقه و خواسته‌های ایرانیان برای خرید ملک و همچنین تعیین محدوده خرید آنها بودند و در نهایت مدلی برای بازار ایران طراحی کردند که تمامی شرکت‌ها از آن به خوبی پیروی کرده و اکنون نتایج خوبی هم به دست آورده‌اند.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه در ادامه تاکید کرد: شرکت‌های انبوه ساز ترکیه که اغلب آنها در کشورهای خارج از ترکیه نیز فعالیت دارند با دستیابی به مدل خرید ایرانیان امکاناتی مهیا کردند که اتفاقات با بخش عمده‌ای از تقاضای خرید ایرانیان سازگار بود و قوانین عمومی ترکیه نیز کاملا براساس همین قواعد تنظیم شد.

وی معتقد است البته اگرچه در سالهای ابتدای تخلف‌هایی هم صورت گرفت ولی با درنظر گرفتن اهمیت اقتصادی موضوع دولت ترکیه توانست به‌خوبی روند سوء‌استفاده را بسیار محدود کند و اکنون حتی مترجم‌های قانونی در دفاتر ثبت اسناد حضور دارند تا خریداران تمام قوانین و تبصره‌های قرارداد خرید را متوجه شده و رسما تاییدکنند که این تایید نه تنها به صورت مکتوب است بلکه به صورت تصویر و صوت هم ثبت می‌شود.

ابراهیمی به خبرنگار ما گفت: سیاست‌گذاری دقیق انبوه‌سازان ترکیه با ارایه تسهیلات بسیار ارزان قیمت نسبت به‌بازار ایران و البته دسترسی ساده به این بازار از جمله عواملی هستند که ایرانیان را به چهاردیواری‌های ساخته شده در این کشور مشتاق کرده است، به صورتی که در شرایط فعلی که نرخ دلار افزایش قابل توجهی داشته با مبلغی حدود 1 میلیارد تومان خریداران می‌توانند ملک قابل قبولی خریداری کنند ولی با این پولی در تهران امکان خرید ملک مناسبی نیست.

رئیس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه تصریح کرد: سیاست‌های موفق ترکیه در بازار املاک می‌تواند نمونه خوبی برای تصمیم‌گیرندگان بازار مسکن کشورمان باشد تا بلکه بتوان بازار مسکن کشور را از شرایط فعلی نجات داد تا از خروج ارز از کشورمان جلوگیری کنیم.

 

همه مسافران علاقمند به خرید هستند

پژمان طاهرزاده، یکی از فعالان بازار مسکن در شهر استانبول ترکیه به خبرنگار ما گفت: با توجه به اشتراک‌های فرهنگی و سادگی دسترسی به کشور ترکیه برای ایرانیان از گذشته‌های دور اقامت و خرید مسکن در این کشور برای ایرانیان جذاب بوده اما از اواسط سال 2010 میلادی روند افزایشی قابل توجهی در این زمینه ایجاد شد و یکباره تصاعدی افزایش یافت.

طاهرزاده در این زمینه افزود: از سال یاد شده به بعد کمتر گردشگری بود که به ترکیه سفر می‌کرد و سری هم به مشاورین املاک نمی‌زد و به دنبال اجاره یا خرید ملک در شهرهایی همچون استانبول و آنکارا نبود اما رفته رفته با توجه به افزایش تقاضا سازندگان ترکیه سایر شهرها مثل آنتالیا، کمر، ازمیر و .... را نیز به خریداران پیشنهاد دادند که اتفاقا با توان خرید مردم هم بیشتر همسو بود..

به گفته این فعال بازار مسکن در ترکیه شرایط آسان دریافت وام برای خریداران ایرانی یکی دیگر از عواملی است که توانسته نظر بسیاری از اقشار متوسط ایران را به خود جلب کند به صورتی که اگر فردی توان مالی پرداخت مثلا ماهانه 2000 لیر ترکیه یا بیشتر را داشته باشد به سادگی می‌تواند از خدمات خرید اقساط بلند مدت استفاده کند.

وی تاکیدکرد: در شرایطی که نرخ دلار به حدود 24 هزار تومان رسیده خریداران املاک ترکیه اگر قصد دریافت پاسپورت نداشته باشند با رقمی در حدود 50 هزار دلار می‌توانند آپارتمان معقولی در شهرهای کوچک ترکیه خریداری کنند و تا زمانی که مالک این واحد باشند سالانه می‌توانند اقامت داشته باشند.

طاهرزاده درباره نقل و انتقال ارز مورد نیاز برای اینگونه خریدها نیز به خبرنگار ما گفت: بسیاری از سازنده‌های ترکیه در ایران دارای شرکایی هستند که به همین دلیل اغلب پرداخت‌ها به صورت ریالی و داخل ایران انجام می‌شود این به سادگی کار می‌افزاید و خریداران دیگر نگران انتقال ارز هم نیستند.

این فعال بازار مسکن در ترکیه اظهار کرد: روند افزایشی استفاده از شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای سازندگان و فروشندگان ایجاد کرده تا خیلی ساده و هدفمند با جامعه مخاطب خود ارتباط برقرار کند و نهایتا بتوانند 

وی درباره روند احتمالی افزایش تقاضا خرید مسکن از سوی ایرانیان در آینده نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به بسته شدن مرزهای میان دو کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا تقاضا اکنون کاهش چشمگیری داشته اما متقاضیان نباید فراموش کنند که این اتفاق به بازار مسکن ترکیه ضربه سنگینی وارد کرده و رکود بالایی برآن حاکم کرده است به همین دلیل در آینده نزدیک یا حداقل تا پایان سال جاری میلادی بسیاری از سازندگان در تلاش هستند با ارایه تسهیلات بالا نظر خریداران احتمالی را به خود جلب کنند.

عناوین برگزیده