تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۲۱۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ادامه سفر های ظریف در شرق اروپا

ایران و بلغارستان به دنبال تحقق یک میلیارد دلار تبادل تجاری

می متالز - سارایوو- محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با هدف افزایش روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای شرق اروپا سفری به شرق اروپا داشت و در این سفر از کشورهای بلغارستان، صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین دیدار کرد.
ایران و بلغارستان به دنبال تحقق یک میلیارد دلار تبادل تجاری

به گزارش می متالز، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به اروپای شرقی سه شنبه شب گذشته وارد بلغارستان شد و در اولین برنامه رسمی خود صبح روز چهارشنبه با آقای رومن رادف رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور بلغارستان ضمن خوشامد گویی و ابراز خشنودی از حضور وزیر امور خارجه ایران در بلغارستان افزود: ایران کشوربسیار مهمی در منطقه است و ما برای روابط با آن اهمیت زیادی قائل هستیم. به ایران به خاطر برجام و تلاش‌های شخص شما در این زمینه و برداشتن تحریم‌ها تبریک می گویم و تلاش‌های شما را ارج می گذارم.

وی افزود: تقویت روابط اقتصادی با ایران از اولویت‌های بلغارستان است و در این زمینه لازم است موانع تجاری را برداریم و راههای ترانزیتی را تقویت شود که کریدور دریای سیاه به خلیج فارس یکی از این برنامه‌هاست.

رئیس جمهور بلغارستان با اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه هم اظهار داشت: از نقش ایران در منطقه حساس و پر تنش خاورمیانه و تلاش برای ثبات سازی و صلح در منطقه حمایت می کنیم و آن را ارج می گذاریم.

وی همچنین خواستار تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و ارتباطات مردمی بویژه گردشگری شد.

در ادامه دکتر ظریف نیز با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس جمهور روحانی و دعوت از ایشان به ایران اظهار داشت: بلغارستان در اروپا برای ایران دارای اهمیت فراوان از ابعاد مختلف است. بلغارستان نقش ترانزیتی مهمی برای ایران دارد و تقویت راههای ارتباطی و کریدورها برای ما نیز حائز اهمیت است.‌ خشنودیم که سال گذشته ۲۱ هیات میان دو کشور داشتیم که عمدتا اقتصادی بودند. امیدواریم روابط اقتصادی دو کشور به دوران شکوفایی خود باز گردد و در این راه موانع را بر می داریم که از جمله آنها تسهیل همکاری‌های بانکی میان دو کشور است.

وزیر امور خارجه با اشاره به همراهی هیات اقتصادی با ایشان در سفر به متطقه افزود: امیدوارم این سفر و همایش تجاری مشترک دو کشور زمینه خوبی برای تقویت همکاری‌ها ایجاد کند. در حال حاضر ۸ استان ما با بلغارستان همکاری تجاری اقتصادی دارند.

ظریف با اشاره به حمایت بلغارستان از برجام اظهار داشت: معتقدیم برجام دستاورد دیپلماسی است که اروپا هم در به ثمر نشستن آن سهم زیادی داشت. ۱۰ گزارش آژانس نشان می دهد که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده؛ در حالیکه آمریکا هنوز در حال کارشکنی در این زمینه است.

وزیر امور خارجه به نقش بسیار سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری در منطقه اشاره کرد و افزود: ما همواره در حال تقابل با گروههای تروریستی در منطقه بودیم در حالیکه عده ای از کشورهای منطقه ما همچنان از آنها حمایت می کنند.

در ادامه دیدار طرفین در خصوص مسائل منطقه ای بویژه بحران یمن و سوریه و تلاش‌های ایران برای خاتمه این بحران‌ها رایزنی و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر بلغارستان دومین مقام رسمی بود که با ظریف دیدار کرد. نخست وزیر بلغارستان ضمن برشمردن زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور خواستار همکاری‌های نزدیک تر شرکت‌های دو کشور شد. وی شرکت‌های بلغاری در حوزه‌های ساخت و ساز، ماشین سازی، داروسازی، مترو، اتوبان ،تونل و پل سازی، ریل و ... را بهترین‌ها در اروپا خواند که آماده همکاری با ایران هستند.

در ادامه وزیر امور خارجه با ابلاغ سلام‌های گرم معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: نقش شما به عنوان یک کشور دوست و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا برای ما مهم است. ما بلغارستان را دروازه ورود خود به اروپا می دانیم.

وزیر امور خارجه از سیاست متوازن بلغارستان برای داشتن روابط خوب با همه همسایگان استقبال کرد.

ظریف همچنین اظهار داشت: ما می توانیم در آینده حجم روابط تجاری را به بیش از یک میلیارد دلار برسانیم. همکاری‌های ترانزیتی، نفت و گاز، زیر ساخت‌ها و خدمات فنی و مهندسی زمینه‌های خوبی برای همکاری هستند و در این زمینه هم لازم است برخی موانع و مشکلات بر طرف شود. از جمله مشکل حمل و نقل و مشکل بانکی که نیازمند یک کانال مطمئن بانکی با توافق بانک‌های مرکزی دو کشور هستیم. همچنین پیشنهاد می کنم صندوقی مشترک برای حمایت از بخش‌های خصوصی دو کشور تشکیل شود. ما می توانیم دروازه ورود شما در منطقه و کشورهای همسایه ایران باشیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه زمینه برای سفر اتباع دو کشور فراهم است از افزایش تبادلات مردمی و توسعه گردشگری میان دو کشور استقبال کرد.

دکتر ظریف با اشاره به اینکه با بلغارستان یک کمیته چند جانبه ترانزیت داریم، پیشنهاد کرد یک کمیته مشترک دو جانبه انرژی هم میان دو کشور تشکیل شود.

طرفین همچنین در خصوص مسائل منطقه ای و لزوم مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان رایزنی و تبادل نظر کردند.

امیل کارانیکولوف وزیر اقتصاد بلغارستان نیز دیگر مقامی بود که با ظریف دیدارداشت. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این دیدار در خصوص راه‌های تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه و رفع موانع و مشکلات موجود گفتگو و تبادل نظر کرد.

همکاری‌های بانکی، کریدورهای ترانزیتی، مشکلات ورود کامیون‌های ایرانی، همکاری‌های گردشگری، تشکیل صندوق مشترک حمایت از بخش‌های خصوصی، تشکیل کمیته مشترک انرژی از جمله محورهای گفتگوی دو مقام در این دیدار بود.

در ادامه سفر هیات ایرانی به شرق اروپا چهارشنبه شب گذشته دکتر ظریف به همراه تجار بخش خصوصی وارد زاگرب پایتخت کرواسی شد.

زاگرب سومین پایتخت اروپای شرقی است که طی سفر اخیر هیات ایرانی مورد بازدید قرار گرفته است و برای نخستین بار است که طی ۲۵ سال گذشته ایران و کرواسی در این سطح برای ارتقا سطح ارتباطات اقتصادی خود متناسب با ارتباطات سیاسی دو کشور مذاکره می کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در زاگرب با خانم کیتاروویچ رئیس جمهور کرواسی و آندره پلنگویچ نخست وزیر این کشور دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار‌ها که همزمان با نشست مشترک تجار ایران و کرواسی انجام گرفت و علاوه بر محورهای سیاسی مورد علاقه دو کشور محورهای توسعه همکاری اقتصادی مورد بررسی و گفتگو قرار گرفت.

از جمله موضوعات اقتصادی مورد بررسی در طی این نشست‌ها موضوع سرمایه گذاری ایران در کرواسی برای ساخت نیروگاه برق مبتنی بر فناوری سیکل ترکیبی بود همچنین طرف کروات نیز ابراز علاقه کرد تا برای ساخت چند واحد پتروشیمیایی تا یک میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند.

ارتقا سطح تبادلات تجاری دو کشور که در حال حاضر سالانه بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می شود از جمله موارد مورد تاکید مقامات دو کشور بود و اظهار امیدواری شد با انجام مذاکرات بخش خصوصی دو کشور مبادلات تجاری به سرعت افزایش پیدا کند.

همچنین در ادامه تور دیپلماسی وزیر امورخارجه کشورمان در اروپای شرقی وی به بوسنی و هرزگوین نیز سفر کرد. محمد جواد ظریف و ایگور سرناداک وزیر امور خارجه بوسنی و هرزگوین در دور دوم گفت وگوهای خود با مرور و بررسی آخرین تحولات روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها و سطوح تاکید کردند.

تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و لزوم همکاری نزدیک تر دو کشور در مجامع و سازمان‌های بین المللی از دیگر محورهای گفت وگوها در این دیدار بود.

محمدجواد ظریف همچنین روز گذشته در نماز جمعه سارایوو پاییتخت بوسنی و هرزگوین شرکت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با بیان اینکه افراط هیچ ارتباطی با اسلام و ادیان دیگر ندارد، گفت: مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی با اندیشه افراط باید از اولویت‌ها باشد.

همینطور در دیدار محمدجواد ظریف، با باقر عزت بگوویچ عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین وی ضمن خوشامدگویی به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌های ایران از ملت بوسنی در دوران سختی‌ها اشاره کرد و افزود: ملت بوسنی از همه قومیت‌ها این حمایت‌ها را فراموش نمی کند. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم ضمن ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری کشورمان اظهار داشت: برای ما همه اقوام در بوسنی بسیار مهم هستند و این روابط و همبستگی میان اقوام تداوم یابد تا شاهد توسعه و امنیت هر چه بیشتر در بوسنی و هرزگوین باشیم. شما همیشه جمهوری اسلامی ایران را کنار خود خواهید داشت.

وزیر امور خارجه با برشمردن زمینه‌های همکاری افزود: ایران می تواند یک تامین کننده مطمئن انرژی برای بوسنی و هرزگوین باشد.

وی با ذکر برخی موانع تجاری موجود ابراز امیدواری کرد این مشکلات با همکاری طرفین برداشته شود و خاطر نشان کرد: تعرفه‌های گمرکی، روابط بانکی و روادید تجاری و تسهیل روابط تجاری و مردمی از جمله نکات مطرح شده توسط وزیر امور خارجه بود.

ظریف اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و افراط گرایی یکی از دغدغه‌های مشترک ما، شما و اتحادیه اروپاست. افراط هیچ ارتباطی با اسلام و ادیان دیگر ندارد. مبارزه ایدئولوژیک و فرهنگی با اندیشه افراط باید از اولویت‌ها باشد. ما می توانیم در این زمینه همکاری کنیم و آنرا به نفع صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای می دانیم.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد