به گزارش می متالز، سید عباس موسوی روز جمعه بعد از بازدید از بندر، گمرک و بارانداز راه آهن آستارا به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم افزایی دستگاه های اجرایی در ایران نیز برای تکمیل طرح بارانداز راه آهن آستارا ضروری است و جهت به سرانجام رساندن این طرح مهم تجاری، باید همت جدی وجود داشته باشد.
وی افزود: شهرستان آستارا به عنوان پیشانی نظام جمهوری اسلامی از سه مرز ریلی، زمینی و دریایی برخوردار است و اجرای خط آهن آستارا به رشت نیز به صورت جدی در دستور کار مسوولان قرار دارد.
راه آهن آستارا - آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان در فروردین ۹۷ افتتاح شد و کشور مقابل برای احداث بارانداز راه آهن آستارا و خط ریلی آستارا به رشت، به ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری متعهد شده است و اکنون قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارا وارد شده و بارهای خود را تخلیه یا بارگیری می کنند و بعد از اتصال بارانداز و راه آهن آستارا به رشت، کریدور ریلی شمال - جنوب تکمیل و امکان انتقال کالا از جنوبی ترین بنادر به آستارا و خروج آن از کشور میسر خواهد شد.
مدیرکل گمرک آستارا هم در این بازدید گفت: وسعت بارانداز راه آهن این شهرستان حدود ۶۰ هکتار است و راه اندازی پایانه غله و نفت در آن، در دستور کار پیمانکار طرح قرار دارد و امیدواریم سایر دستگاه های خدمات رسان، در کنار گمرک در بارانداز راه آهن مستقر و فعال شوند.
رسول امیدی افزود: روزانه حدود ۲۵ واگن کالا از راه آهن آستارا برای صادرات و واردات تردد می کنند و گسترش همکاری های اقتصادی کشورهای اروپایی و آسیای میانه از هدف های راه آهن آستارا-آستاراست.
شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گیلان، حاشیه دریای خزر و نوار مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده و از سه مرز زمینی، دریایی و ریلی برخوردار است.