تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۲۱۷۰
سرویس خبر : انرژی

نارسایی در توسعه نفتی را گردن برجام نیاندازید

می متالز - اکتشاف و تولید در حوزه صنعت نفت ایران از آن مقوله‌هایی است که سال‌هاست محور مباحث اهل فن قرار گرفته است. آن طور که گفته می‌شود میزان تولید منابع هیدروکربوری در کشور ما با میزان ذخایر آن نسبتی منطقی ندارد و در حالی که منابع دست نخورده همچنان انتظار سرمایه گذاری را می‌کشند،
نارسایی در توسعه نفتی را گردن برجام نیاندازید

به گزارش می متالز، میادین قدیمی به کهولت سن نزدیک می‌شوند و کماکان درگیر تجهیزات و تکنولوژی فرسوده و کهنه اند و تردید نیست که برای برون رفت از این وضعیت می بایست در حوزه اکتشاف و تولید طرحی نو در انداخت.این مهم البته در شرایطی امکان پذیر است که با لحاظ کردن ظرفیت‌های بعد از تحریمی، بسترسازی‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز ایجاد شود. و البته همه این‌ها در صورتی قابلیت تحقق دارد که رویکرد نهادهای تصمیم گیر نیز بر همین محور استوار باشد.

"سرمایه‌گذاری داخلی در صنعت نفت در کنار سرمایه‌گذاری خارجی لازم و ملزوم یکدیگرند و بخش خصوصی ایران باید در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت فعال شود."این سخنی است که دکتر امیر حسین زمانی نیا معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی به هنگام برگزاری دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی اکتشاف و تولید و پنجمین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی صنعت حفاری ایران بر زبان رانده است. او به همان موضوعی معتقد است که در آغاز این مقال از آن صحبت به میان آمد. یعنی نا همخوان بودن میران تولید نفت نسبت به مقدار ذخایر و منابع. با این توضیح که زمانی ریشه این مشکل را در سمت گیری های سیاسی ارزیابی می‌کند.

روز گذشته زمانی نیا در این کنگره اظهار داشت: صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب موفق شده روی پای خود بایستد و در حد کفایت رشد کند.

معاون وزیر نفت همچنین تاکید کرد که برجام امکان و سرعت این پیشرفت را تسریع کرد به گونه ای که مشکلات صنعت نفت از جمله فروش نفت خام تا حدود زیادی برطرف شد و اینک کشور از محل این فروش استفاده می‌برد.

واحد سرمایه‌گذاری یا یونیت کوچکترین جزء سرمایه‎گذاری در یک صندوق سرمایه‌گذاری است که قابلیت صدور، ابطال یا خرید و فروش را دارد. واحد سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشابه سهم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری است با این تفاوت که ارزش اسمی ثابتی ندارد.

زمانی نیا در عین حال به سازوکار های موجود که موانعی برای توسعه صنعت نفت ایجاد کرده اند اشاره کرد و گفت که مشکلاتی مانند مسایل بانکی هیچ ارتباطی به برجام ندارد و اگر این چالش‌ها از بین برود شکوفایی صنعت نفت هم تسریع خواهد شد.

 این مقام مسئول سپس به اعمال سیاست‌های جهانی و تاثیر آن در وضعیت صنعت نفت کشور اشاره کرد و گفت: من تصور می‌کنم آمریکا در ماه مه امسال، بار دیگر تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کند و پس از آن برجام به نحو بهتری اجرا شود.

وی در سخنانش گفت: دونالد ترامپ مانند بچه قلدرهای مدرسه ای برای همه شاخ و شانه می‌کشد و رفتار و گفتار او در قبال  اتحادیه اروپا نیز به همین گونه است به طوری که اروپایی‌ها هم از این سبک و سیاق ترامپ ناخشنودند.

به نظر می‌رسد زمانی نیا تا حدود زیادی مشکلات ناشی از رفتارهای سیاسی حوزه بین الملل که می تواند برای توسعه نفت ایران مانع ایجاد کند را از مسائل و چالش‌های داخلی به شکلی مطلوب تمیز داده است و می داند که  تقصیر عوامل  تاخیر دهنده توسعه ای در داخل کشور کاملا از مسایل بین المللی جداست.

این مقام مسئول در حقیقت ما را متوجه این موضوع می کند که همه مشکلات و تقصیر توسعه نیافتگی صنعت نفت لزوما بر گردن برجام نیست

بر اساس این گزارش همچنین غلامرضا منوچهری معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت نیز در این مراسم با اشاره به مطالعات انجام شده روی میدان‌ها در قالب یادداشت تفاهم با شرکت‌های داخلی و خارجی گفت: نتایج مطالعات این نوید را می‌دهد که بتوانیم در آینده ذخایر اثبات شده نفت ایران را حداقل ۱۰ درصد افزایش دهیم.

وی ادامه داد: همه ما دست‌در‌کاران صنعت نفت در این گردهمایی جمع شده‌ایم تا ضمن طراحی، بازخوانی و بازبینی راهکارهای تحول و حرکت به سمت جلو، صنعت نفت را برای فعالیت گسترده‌تر تجهیز کنیم.

وی، الگوی جدید قراردادهای نفتی را یکی از راهکارهای عمده و بخش‌های اساسی برای این حرکت رو به جلو برشمرد و افزود: با توجه به پیچیدگی که در فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای طی کردن این مسیر طولانی داریم، معتقدیم تنها قراردادهای نفتی گره کار را باز نمی‌کند.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران افزود: بر این اساس، باید حرکت پویا و بسیار موثر و فعالی وجود داشته باشد تا انرژی لازم برای طی کردن این مسیر به دست آید.

منوچهری با اشاره به بخش پیمانکاران بالادست صنعت نفت تصریح کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر پیمانکاران بالادستی صنعت نفت رشد بسیار خوبی داشته‌اند و در مقایسه با گذشته به قابلیت‌های بالاتری دست یافته‌اند، به نحوی که این موضوع پشتوانه‌ای برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در اتکا به داخل، خودکفایی و خودباوری شده است.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده است برای ظرفیت‌سازی در صنعت نفت به توان داخل تکیه کنیم و تحت عنوان گسترش فعالیت در این زمینه به بخش بین‌المللی و داخلی نیز توجه داشته باشیم.

منوچهری با بیان این‌که شرکت ملی نفت ایران در بخش بالادستی به ظرفیت‌سازی در این بخش توجه کرده است، احراز صلاحیت شرکت‌های E&P و توسعه آنها را از برنامه‌های محوری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد.

وی تجهیز منابع مالی از طریق صندوق‌های مالی، مشارکت سرمایه‌های کوچک و استفاده از منابع مالی بانک‌ها را از جمله سیاست‌های مورد حمایت وزارت نفت دانست و افزود: در کنار سرمایه‌گذاری خارجی یا غیاب آن، این بخش مورد توجه است و تلاش داریم آن را گسترش دهیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را از جمله سازوکارهایی دانست که شرایطی فراهم کرده تا بتوان از بسته‌های اقتصادی کاری متحولی برای توسعه این فعالیت از آن استفاده کرد.

منوچهری همچنین از آغاز برگزاری مقدمات مناقصه پروژه‌های یی‌پی‌س‌سی‌اف (EPCF) بالادستی خبر داد و گفت: از ابتدای سال آینده روند برگزاری این مناقصه‌ها را به صورت جدی‌تر دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به مطالعات انجام شده روی میدان‌ها در قالب یادداشت تفاهم با شرکت‌های داخلی و خارجی، تصریح کرد: خوشبختانه نتایج ارزشمندی از مطالعه میدان‌های جدید و میدان‌های قدیمی به دست آمده است که نوید می‌دهد در آینده ذخایر اثبات شده نفت ایران را حداقل ۱۰درصد افزایش دهیم.

منوچهری با بیان این‌که برای توسعه صنعت نفت و گسترش اجرای برنامه‌های خودبه جذب سرمایه از طریق بین‌المللی و سایر بخش‌ها نیاز داریم، افزود: اما در کنار این راهبرد، وزارت نفت برنامه گسترده‌ای را برای تجهیز منابع خود دارد تا بتواند ضمن حفظ تولید نفت به افزایش آن نیز بپردازد.

این گزارش حاکی است، علی کاردر معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این گردهمایی گفت که برنامه ریزی شده در راستای تامین مالی طرح‌های نگهداشت و تولید نفت،  صندوق پروژه تشکیل شود و فروش یونیت، اوراق مشارکت و تامین منابع از صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس می توان تمهیداتی اندیشید مردم با خرید یونیت بتوانند در این صندوق سرمایه‌گذاری کنند تا شرکت‌های EPC کار و E&P بتوانند منابع مالی خود را به خرید یونیت اختصاص دهند.

وی به فروش اوراق مشارکت نیز اشاره و اظهار کرد: تمهیداتی اندیشیده شده است تا ریسک نوسان‌های نرخ ارز به طور کامل پوشش داده شود.

نهایی شدن پاراف سه قرارداد تا پایان سال ۹۶

معاون وزیر نفت از پاراف نهایی سه قرارداد توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران تا پایان امسال خبر داد و گفت: ۱۰ گروه تکنیکی در پیشبرد مذاکرات قراردادهای جدید نفتی ایران فعال هستند و اگرچه در این زمینه کار با سرعت پیش نرفت، اما امیدواریم در سال ۹۷ شاهد امضای چند قرارداد باشیم.

وی با اشاره به سیاست شرکت ملی نفت ایران مبنی بر برون‌سپاری و حرکت به سمت فعالیت‌های نظارتی و کارفرمایی عنوان کرد: سیاست‌هایی از جمله واگذاری ان‌جی‌ال‌ها یا واحدهای تولید برق، آب شیرین کن و...  همچنان ادامه می‌یابد.

کاردر یادآور شد: اگرچه سرعت بخش خصوصی بسیار مطلوب نبوده است، اما معتقدم نسبت به ما بهتر کار کرده‌اند.

وی پیش‌بینی کرد که کار ۲ واحد ان‌جی‌ال در سال ۹۷ پایان یابد و ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نیز سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

برگزاری مناقصه واگذاری بهره‌برداری میدان آزادگان شمالی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در زمینه برون‌سپاری فعالیت‌ها، به برگزاری مناقصه واگذاری بهره‌برداری میدان آزادگان شمالی خبر داد و افزود: قرارداد کنونی مدت زمان کوتاهی دارد، اما این برنامه به صورت بلندمدت‌تر در دستور کار است.

وی همچنین از ذخیره‌سازی حدود ۱۰ میلیون بشکه نفت در مخازن گناوه خبر داد و تصریح کرد: قرارداد احداث مخازن جاسک نیز به زودی منعقد خواهد شد.

کاردر خاطرنشان کرد: بهره‌وری در صنعت نفت، فیل بزرگی است که به شدت خسته است و حرکت دادن آن کار آسانی نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که سال ۹۷، سال خوبی برای صنعت نفت باشد و یادآور شد: البته شرکت ملی نفت ایران با هوویی به نام یارانه درگیر است، اما با وجود مشکلاتی که در حوزه تأمین منابع مالی داریم تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا پایان امسال به پیمانکاران و سازندگان در حوزه‌های مختلف بدهی نداشته باشیم.

تعریف30  پروژه به ارزش 6 میلیارد دلار در بخش نگهداشت و افزایش تولید

 در همین حال حبیب الله بی طرف معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، نیز  از تعریف 30 پروژه به ارزش حدود 6 میلیارد دلار در بخش نگهداشت و افزایش تولید نفت خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در سه سطح قراردادی 50 تا 300 میلیون دلار واگذار خواهند شد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح‌های نگهداشت و افزایش تولید، شرکت‌های صاحب صلاحیت مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اجرای طرح حمایت از ساخت داخل، گفت: ساخت10 گروه کالایی در کشور دنبال می شد که بر اساس آن، قراردادهایی با هدف تولید و انتقال فناوری به امضا می رسد.

بیطرف یادآور شد: در این مسیر، مقاومت هایی وجود دارد که لازم است نگاه ها تغییر کرده و رویکردهای لازم اتخاذ شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل، گفت: سازندگان باید کیفیت محصول خود را ارتقا دهند زیرا رقیبان خارجی، همین کالاها را با قیمت پایین تر عرضه می کنند.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت یادآور شد: براساس سیاست های وزارت نفت، پس از انتقال فناوری و تقویت ظرفیت‌ها در مسیر اجرا، کارها به بخش داخلی واگذار می شود.

بیطرف مهمترین اولویت وزارت نفت در برنامه ششم را توسعه میدان‌های نفت و گاز در قالب قراردادی ای. پی. سی عنوان کرد و افزود: در زمان اجرا، علاوه بر انتقال فناوری، باید از ظرفیت شرکت‌های ایرانی نیز استفاده شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد مدیران ارشد صنعت نفت ایران هم به این نکته به خوبی پی برده اند که اگر سرمایه گذاری در بخش نفت همچنان به تعویق بیافتد و یا کماکان درگیر چالش‌های سیاسی روز و توقعات اقتصادی بیش از توان این صنعت  از سوی دولت بماند در بر همین پاشنه خواهد چرخید. و پس از آن باید منتظر حرکت فیل سنگین نفت ماند و یا بدخلقی‌های هوویی بنام یارانه را تاب آورد و یا در نهایت فرافکنی کرد و همه تقصیرها را به گردن برجام انداخت.

عناوین برگزیده