تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۱۲۱۹۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پالایشگاه‌های روغن‌سازی اعلام آمادگی کردند:

خوراک واحد‌های تولید روغن موتور تامین می شود

می متالز - دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور از تامین خوراک واحد‌های پایین‌دستی با اعلام آمادگی ۴ شرکت اصلی تولیدکننده روغن پایه خبر داد
خوراک واحد‌های تولید روغن موتور تامین می شود

به گزارش می متالز، حمیدرضا خلیلی با اعلام این خبر گفت: پس از پخش گزارش‌هایی در بخش‌های مختلف خبر سیما مبنی بر کمبود مواد اولیه واحد‌های تولیدکننده روغن موتور، این انجمن تصمیم گرفت برای حل این مشکل هر میزان خوراک مورد نیاز این واحد‌ها که در توان تولید ما باشد تامین کنیم.

وی با بیان اینکه عرضه روغن پایه در بورس کالا همچنان ادامه خواهد یافت گفت: شرکت نفت پارس به‌عنوان یکی از شرکت‌های اصلی تامین کننده خوراک، این آمادگی را دارد تا بخش عمده‌ای از نیاز‌های صنایع داخلی به این فرآورده را تامین کند.

نیاز صنایع را تامین می‌کنیم

مدیرعامل شرکت نفت پارس با بیان اینکه آمادگی برای عرضه محصولات به هر میزان مورد نیاز وجود دارد، گفت: از همین‌جا به همه تولیدکنندگان عزیز اعلام می‌کنم هر مقدار نیاز به انواع محصولات روغن پایه در همه انواع از اس ان ۵۰۰ تا اس ان ۱۵۰ وجود داشته باشد، به انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی و به‌طور خاص به شرکت نفت پارس مراجعه کنند تا نیازشان به‌طور کامل برآورده شود.

خلیلی با بیان اینکه در سال ۹۸ بیش از ۹۸ هزار تن انواع روغن پایه توسط ۴ شرکت اصلی در بورس عرضه شده است گفت: در سال ۹۸ میزان تقاضا ۵۴ هزار تن بوده یعنی ۵۵ درصد عرضه که از این میزان تنها ۲۹ هزار تن یعنی حدود ۳۰ درصد آن فروش رفته است.

وی افزود: با استفاده از این اعداد و ارقام متوجه می‌شویم تقاضا برای این محصول در سال ۹۸ نصف آنچه بوده که عرضه شده است.

این تولیدکننده روغن پایه درباره میزان عرضه روغن پایه در سال ۹۹ نیز گفت: از ابتدای سال تا امروز ۳۴ هزار تن روغن پایه در بورس عرضه شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل ۳۱ هزار تن بوده است بنابراین عرضه ۴ ماهه امسال حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

افزایش قیمت به دنبال افزایش تقاضا در بورس

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن‌سازی کشور با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت در بورس به افزایش تقاضا باز می‌گردد گفت: اگرچه سال گذشته در ۴ ماهه نخست سال ۱۲ هزار تن تقاضا برای روغن پایه وجود داشته است، اما امسال این میزان به ۶۶ هزار تن رسیده که این افزایش تقاضا نیازمند بررسی است.

وی با بیان اینکه رشد نرخ ارز مشوق‌هایی را برای شرکت‌های پایین‌دستی ایجاد کرده تا تولید خود را بیشتر کنند گفت: اگرچه این مساله به نفع تولید کشور است، اما باید بر نحوه قیمت‌گذاری این کالا‌ها در عرضه داخلی و همچنین نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات این محصولات نظارت شود.

عناوین برگزیده