تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۱۲۲۳۵
سرویس خبر : محیط زیست
در نشست کمیته معدن و محیط‌زیست خانه معدن ایران تاکید شد

استقرار نمایندگان امین محیط‌زیست و منابع طبیعی در معادن

می متالز - نخستین نشست رسمی کمیته معدن و محیط‌زیست خانه معدن ایران اواخر هفته گذشته در محل خانه معدن ایران برگزار شد.
استقرار نمایندگان امین محیط‌زیست و منابع طبیعی در معادن

به گزارش می متالز، به گفته رئیس خانه معدن ایران از اهداف اصلی تشکیل این نوع جلسه‌ها، ایجاد ارتباط میان معدنکاران و محیط زیستی‌هاست تا بازسازی معادن پس از فعالیت‌های معدنی انجام شود. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که نیاز به تدوین ضوابط و مقررات زیست‌محیطی به منظور قانونمند کردن این فعالیت‌ها همواره مورد نیاز بوده و قرار است در این راستا نیز اقداماتی از سوی این کمیته انجام شود. به گزارش صمت به نقل از روابط عمومی خانه معدن ایران، رئیس خانه معدن ایران درباره مباحث مطرح شده در این نشست گفت: موضوع بازسازی معادن و تبدیل معادن متروک به قطب‌های گردشگری، یکی از مباحث مهمی بود که اعضا، آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و بر اجرایی شدن قانون بازسازی معادن تاکید کردند.محمدرضا بهرامن با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌ها در بخش معدن از فضای جزیره‌ای به فضایی تعاملی تغییر جهت داده، گفت: با توجه به اینکه امروز مسائل زیست‌محیطی به عنوان ابرچالش‌های اقتصاد ایران شناخته شده و همه مردم از آن متضرر می‌شوند، فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی باید برای کاهش اثرات زیست‌محیطی و حفظ محیط‌زیست کشور کوشا باشند و توجه به این موضوع را وظیفه خود بدانند. او افزود: حفظ اقلیم ایران و تنوع‌های زیست‌محیطی آن بر هر شهروند ایرانی واجب است و نمی‌توان به خاطر فعالیت اقتصادی از محیط‌زیست چشم پوشید چراکه هر گونه ضربه به محیط‌زیست سبب خواهد شد زیرساخت لازم برای انجام هر فعالیت اقتصادی و داشتن یک زندگی خوب از بین برود.


توجه معدنکاران به محیط‌زیست

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: خوشبختانه معدنکاران کشور با حساسیت ویژه‌ای مباحث زیست‌محیطی را دنبال می‌کنند و برای حفظ و توسعه محیط‌زیست مناطق معدنی، بودجه‌ای جداگانه در نظر گرفته‌اند تا فعالیت‌های معدنی سبز باشد و معدنکاری سبز در کشور نهادینه شود.او گفت: موضوع بازسازی معادن درحال‌حاضر یکی از حلقه‌های گمشده معدنکاری کشور است که خوشبختانه این موضوع در حال نهادینه شدن بوده و معادن جدید از همان ابتدای کار، برنامه‌های خود را برای بازسازی معادن پس از اتمام ذخایر معدنی ارائه می‌دهند.بهرامن افزود: بازسازی معادن اگرچه موضوع جدیدی نیست اما در کشور ما جدی گرفته نشده و باید مورد توجه فعالان معدنی قرار گیرد تا مناطق معدنی پس از اتمام فعالیت‌ها به حال خود رها نشوند و مورد بازسازی قرار گیرند یا از ظرفیت‌های گردشگری آنها به شیوه مطلوبی استفاده شود.رئیس خانه معدن ایران گفت: معادن تا جایی که امکان دارد باید به‌دست اهلش سپرده شود و افرادی که خارج از تخصص‌های معدنی، وارد این فعالیت می‌شوند نباید با اقدامات ضد محیط‌زیستی و منافع کوتاه‌مدت خود، عرصه را بر فعالیت سایر معدنکاران تنگ کرده و آنها را بدنام کنند. بهرامن افزود: اینجاست که نقش نظام نظارتی ما باید پررنگ باشد و کسانی که خواهان فعالیت معدنی هستند ابتدا باید طرح‌های خود را برای حفظ و توسعه محیط‌زیست و بازسازی ارائه دهند سپس مجوزهای لازم برای آنها صادر شود.او گفت: یکی از موضوع‌هایی که در این نشست مورد توجه قرار گرفت، استقرار نمایندگان امین محیط‌زیست و منابع طبیعی در معادن بود که این افراد با معرفی سازمان‌های گفته شده به استخدام معادن در می‌آیند و بر روند رعایت مسائل زیست‌محیطی بر اساس ضوابط قانونی نظارت خواهند کرد.


ضوابط زیست‌محیطی مشخص شوند

بیتا ملکی، کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق در معاونت سازمان منابع طبیعی گفت: در نشستی که با فعالان و مدیران معدنی کشور در خانه معدن برگزار کردیم، بیشتر درباره نوع فعالیت‌های معدنی و رعایت ضوابط زیست‌محیطی بحث و بررسی شد. در واقع یکسری اطلاعات درباره چگونگی فعالیت معادن از ابتدای کار تا اتمام فعالیت‌های معدنی جمع‌آوری شده که بعد از تصمیم و تدوین ضوابط برای آنها به سراغ آخرین مرحله یعنی بازسازی معادن می‌رسیم. به گفته وی، قرار است عملکردهای زیست‌محیطی و راهکارهایی را در قالب گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی معادن برای هر معدنی که می‌خواهد فعالیت خود را آغاز کند بسته به نوع ماده معدنی و محدوده معدنش تهیه کنیم. ملکی با بیان این مطلب افزود: در واقع مشخص کردن اقدامات زیست‌محیطی معدنکاران پیش از شروع فعالیت معدنی، در هنگام عملیات معدنکاری و اتمام ماده معدنی موجود در معدن در دستور کار قرار گرفته که باید از سوی بهره‌بردار و مکتشف معادن اجرایی شود تا در نهایت به مرحله بازسازی و احیای معادن و بازگشت به وضعیت پیشین محدوده معدنی بپردازیم. کارشناس دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق در معاونت طبیعی ادامه داد: ممکن است این معادن در خارج از مناطق محیط‌زیستی باشند که می‌توان برای‌شان طرح گردشگری را اجرا کرد. در واقع اقدامات یادشده قرار است از سوی کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و فعالان بخش معدن به ویژه خانه معدن ایران انجام شود. در این زمینه نیز یکسری شیوه‌نامه‌ها را برای ارزیابی محیط‌زیست تهیه کردیم. وی افزود: البته شیوه‌نامه‌های موجود برای ارزیابی اثرات زیست محیطی، ویژه معدن نیست و اگر هم باشد خیلی کلی است. اکنون قرار است راهکارها و شیوه‌نامه‌های ویژه معادن با کمک استادان دانشگاهی ارائه شود و خانه معدن ایران نیز معدن و محیط‌زیست را به هم پیوند دهد تا ما نیز مانند کشورهای اروپایی و امریکایی که کار معدنی را به شکل اصولی انجام می‌دهند و کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌رسانند، فعالیت کنیم. با تدوین این شیوه‌نامه‌ها مشکلات و چالش‌هایی که ممکن است در هنگام فعالیت‌های معدنی به وجوداید را به کمترین میزان می‌رسانیم.


بازسازی محدوده معدنی

وی به اختصاص بخشی از حقوق دولتی برای بازسازی محدوده معدنی اشاره کرد و گفت: بخشی از حقوق دولتی به این موضوع اختصاص داده می‌شود و بهره‌برداران نیز آن را پرداخت می‌کنند که می‌توان با این مبلغ اقداماتی انجام داد. در واقع هدف ما از اجرای این طرح و تشکیل کارگروه مشترک، قانونمند کردن فعالیت‌های معدنی همراه با ملاحظات زیست‌محیطی بوده که بعد از آن می‌توانیم به مرحله احیا و بازسازی معادن نیز بپردازیم. ملکی ادامه داد: ضوابط زیست‌محیطی فعالیت‌های معدنی در حال تدوین بوده و قرار است این ضوابط را قانونمند کنیم و در اختیار بهره‌برداران قرار دهیم تا پس از آن به معادنی بپردازیم که مشمول مطالعات ارزیابی زیست‌محیطی هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده