تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۱۲۲۵۹۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند اعلام کرد

ارتقای خدمات عمومی همزمان با ساخت واحدهای مسکونی

می متالز - همزمان با ساخت واحدهای مسکونی در قالب برنامه اقدام ملی، احداث مراکز محله در شهرهای جدید به‌منظور ارتقای کیفیت محیط زندگی شهروندان در دستور کار قرار دارد.
ارتقای خدمات عمومی همزمان با ساخت واحدهای مسکونی

به گزارش می متالز، محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در خصوص فعالیت‌های اجراشده و در حال اجرا در این شهر جدید گفت: در شهر جدید پرند، اعتقاد راسخ به ساخت مراکز روبنایی و تامین فضای خدماتی عمومی همزمان با احداث واحدهای مسکونی برای فراهم آوردن زیرساخت‌ها و امکانات مناسب شهری وجود دارد. این موارد باعث می‌شود در زمان بهره‌برداری، متقاضیان با مشکل دسترسی به خدمات روبنایی و سرانه‌های شهری مواجه نشوند.

وی افزود: تنوع‌بخشی به پروژه‌های ساخت مسکن و مراکز محله ازجمله فعالیت‌های مهمی است که در ساخت‌وسازهای شهر جدید پرند مورد توجه قرار گرفته و می‌گیرد. جهت‌گیری توسعه‌ای پرند در سال جاری علاوه بر تمرکز بر ساخت‌وسازهای مسکونی جدید شامل توسعه مراکز تفریحی، خدماتی، تجاری، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی است. در همین راستا در سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری، ۵۰۰ واحد مسکن فرهنگیان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای شهرسازی و آموزش‌وپرورش به‌صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و پروژه ۱۳۰ هکتاری در قالب برنامه اقدام ملی کلنگ‌زنی شد.

وطن‌خواهی درباره سایر اقدامات در حال اجرا در زمینه  امکانات شهری این شهر جدید گفت: ساخت دو مرکز تجاری در قالب مشارکت با بخش‌خصوصی آغازشده و ساخت ۸ مدرسه جدید و یک مدرسه اجتماع‌محور را در راستای رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در دستور کار داریم. در این رویکرد تلاش می‌شود، دانش‌آموزان در مدارس علاوه بر آشنایی با نظام آموزشی مستقر در کشور، آموزش‌های لازم به‌منظور حضور فعال و موثر در اجتماع را نیز دریافت کنند و با مسائلی آَشنا شوند که در آینده و در اجتماع با آن مواجه خواهند شد.

وی افزود: همچنین عملیات ساخت ۱۰ باب مسجد آغاز شده است. موضوع مهم دیگر تکمیل طراحی تالار شهر بوده که در فاز ۶ جانمایی شده و می‌تواند در هویت‌بخشی به شهر جدید پرند موثر باشد. یکی دیگر از پروژه‌های مهم موضوع ساخت یک محور پیاده با متدهای طراحی شهری است. این محور پیاده اکنون در مرحله طراحی قرار دارد و به‌زودی در کمیته معماری به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آن در سال‌جاری آغاز می‌شود. طول این پیاده‌راه نزدیک به ۴ کیلومتر بوده و در فاز ۵ شهر جدید پرند قرار دارد و از دیگر خصوصیات آن این است که المان‌ها و مجسمه‌های شهری در این مسیر طراحی‌ شده است.

شرکت عمران شهر جدید پرند بر پایه درآمد و هزینه بوده که درآمد آن از محل فروش املاک و مستغلات شهر تامین ‌شده و وظیفه اصلی آن شهرسازی است و در بعضی موارد زمین را به‌صورت مشارکت با بخش‌خصوصی به‌صورت مسکونی و تجاری می‌سازد و بعد از ساخت برای تامین بودجه خود به فروش می‌رساند. این شرکت به‌طور مستقیم هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و تامین بودجه شرکت از محل فروش نقدی واحدهای مسکونی و تجاری، فروش نقدی زمین، فروش عرصه‌های واحدهای مسکن مهر، وصول مطالبات معوق سنواتی، فروش تهاتری زمین و ساختمان است. به‌طورکلی بودجه آن به دو صورت عمرانی و جاری است که بودجه عمرانی مربوط به امور شهرسازی و ساخت‌وساز در سطح شهر شامل راهسازی، مدرسه‌سازی، ساخت مساجد، فضای سبز، پارک‌ها و ... است. براساس اعلام مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند، پیش‌بینی می‌شود این شهر امسال به میزان دو برابر سال‌های قبل درآمدزایی داشته باشد و برای هزینه‌کرد آن مطابق با نیازهای شهری، الزامات توسعه‌ای و ارتقای کیفیت سکونت در این شهر برنامه‌ریزی کرده است. وزارت راه و شهرسازی با اختصاص اراضی ذخیره خود به‌عنوان آورده دولت در کنار توان مالی و فنی بخش خصوصی با تعریف پروژه‌های مشارکتی درصدد برطرف کردن رفع یک مشکل عمده از بابت نبود منابع مالی کافی برای سرانه‌های خدماتی و زیستی در شهرهای جدید است.

در راستای سیاست دولت دوازدهم و مجلس دهم که روی موضوع ایجاد مسکن مناسب برای اقشار متوسط و پایین جامعه تاکید دارند، شهر جدید پرند برنامه توسعه مسکن را در دست دارد و بیشترین سهمیه از برنامه اقدام ملی مسکن را به خود اختصاص داده است. از مجموع ۴۰۰ واحد مسکونی که در قالب برنامه اقدام ملی در کشور پیش‌بینی ‌شده، شهر جدید پرند با ظرفیت ۲۶ هزار واحد بیشترین میزان واحدهای مسکونی در پروژه اقدام ملی مسکن کشور را دارد.

از نظر شهرسازی شهر پرند در برنامه اقدام ملی در کشور پیشرو است. تنها در یکی از پروژه‌های این طرح چهارهزار واحد مسکونی جدید احداث می‌شود. سایت‌های منسجم پروژه اقدام ملی، ۱۳۰ هکتاری و ۸۸ هکتاری بوده و بقیه واحدها به‌صورت پراکنده است. با هدف توجه به دغدغه تامین مسکن نیروهای مسلح، ۱۳۰ هکتار از اراضی این شهر برای آماده‌سازی و احداث بنیاد تعاون نیروهای مسلح آماده سازی شده است. این طرح تاکنون در روند احداث و اجرای عملیات حدود ۲۰ درصد پیشرفت داشته است. طرح به‌صورت مشارکتی است و قرار است در این ناحیه شهری جدید، مدرسه و سایر خدمات زیربنایی گنجانده شود.

پروژه‌های اقدام ملی در دو حالت تعهد ساخت‌ و ساخت مشارکتی است؛ در حالت تعهد ساخت شرکت عمران بر اساس ثبت‌نام متقاضیان در سامانه اقدام ملی کشور نسبت به ساخت واحدهای مسکونی اقدام می‌کند. در حالت ساخت مشارکتی، آورده شرکت عمران زمین بوده و بخش‌خصوصی با هزینه خود اقدام به ساخت کرده و در پایان طرفین براساس میزان آورده خود سهم خود را از پروژه برمی‌دارند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده