تاریخ: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۱۱
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۲۲۶۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بی‌تأثیری کرونا در فروش «آریا»

می متالز - مقدار فروش محصولات شرکت پلیمر آریا ساسول (آریا) در سه ماه نخست 99 نسبت به بودجه‌بندی با رشد 2.6 درصدی و نسبت به تولید واقعی دوره مشابه پارسال با رشد 17 درصدی همراه بوده است
بی‌تأثیری کرونا در فروش «آریا»

به گزارش می متالز، شرکت پلیمر آریاساسول در ابتدای سال ۱۳۸۷ به‌منظور تولید سه محصول اصلی اتیلن، پلی اتیلن سبک و پلی ایتلن سنگین و محصول فرعی سی‌تری پلاس در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

مالکیت عمده شرکت در اختیار دو شرکت پارس تأمین مجد با درصد ۴۷.۲۷ درصد و شرکت پتروشیمی پارس با درصد ۴۷.۲۷ درصد است. «آریا» در دوره ۳ ماه نخست امسال با فروش ۲۹۳,۸۶۵ تن محصول درآمد عملیاتی ۲۳,۸۸۱,۶۰۸ میلیون ریال با رشد ۱۲ درصدی نسبت به دوره قبل کسب کرده است.

سهم ۸۰ درصدی صادرات در عرضه محصولات «آریا»

این شرکت محصولات خود را به صورت بین مجتمعی، صادراتی یا از طریق بورس کالا می‎‌فروشد، در میان این محصولات ۸۰ درصد پلی اتیلن سبک، متوسط و سنگین به صورت صادراتی عرضه می‌شوند درحالی که ۸۰ درصد اتیلن فروش بین مجتمعی است.

سهم محصولات آریا ساسول از بازار در محصولات اتیلن، پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن متوسط/ سنگین و سی تی پلاس به ترتیب ۱۳ درصدی، ۳۰ درصد، ۱۳، و ۲۲ درصد است.

شرکت پلیمر آریا ساسول برای سه ماه نخست امسال تولید ۴۷۳,۵۹۵ تن محصول را بودجه‌بندی کرد درحالی که توانست حدود ۵۱۳,۱۲۴ تن محصول تولید کند.

بر طبق بودجه‌بندی شرکت، انتظار تولید ۱,۸۵۷,۵۸۳ تن محصول برای سال مالی منتهی به اسفندماه ۹۹ را داریم که در سه ماه نخست حدود ۲۸ درصد آن محقق شده است.

این شرکت در سه ماه نخست امسال توانست ۲۹۳,۸۶۵ تن محصول را بفروشد، اگرچه مقدار فروش این محصولات ۴۳ درصد از حجم تولید کمتر است، اما با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به بودجه‌بندی و رشد ۱۷ درصدی نسبت به تولید واقعی دوره مشابه پارسال همراه بوده است.

محصول اتیلن که ۸۰ درصد آن به صورت بین مجتمعی به فروش می‌رسد با رشد ۵۸ درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به ۹۵,۸۶۰ تن در سه ماه نخست امسال رسید.

این درحالی است که محصول سی‌تری پلاس با وجود اینکه به دو صورت بین مجتمعی و صادراتی به فروش می‌رسد با کاهش ۲۷ درصد نسبت به دوره مشابه تنها به میزان ۱۶,۸۲۷ تن فروش رفته است.

 رشد ۳۰ درصدی قیمت فروش محصولات پلیمر آریا ساسول

دو محصول پلی اتیلن سبک و متوسط/سنگین که ۸۰ درصد به صورت صادراتی عرضه می‌شوند به ترتیب با ۹ درصد و ۸ درصد رشد به میزان ۹۲,۴۳۲ تن و ۸۸,۷۴۶ تن فروخته شدند؛ این درحالی است که محدویت‌های کرونایی و رکود جهانی بر اقتصاد حاکم بوده است.

قیمت تمام شده محصولات این شرکت در سه ماه منتهی به خرداد ۹۹ حدود ۳۰ درصد نسبت به دوره مشابه پارسال رشد داشته است که عمدتاً به دلیل رشد نرخ تسعیر ارز است که سبب افزایش نرخ خوراک اتان شده است.

شایان ذکر است که ۸۵ درصد قیمت محصولات به مواد اولیه و یوتیلیتی اختصاص دارد بنابراین همچنانکه مشخص است، بحران کرونا، کاهش قیمت نفت و رکود بازار جهانی تأثیری در تولید و فروش شرکت پلیمر آریا ساسول نداشته است.

عناوین برگزیده