تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۲۲۷۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

آیا ایران در آینده همچنان یک واردکننده فویل آلومینیومی خواهد بود؟

می متالز - ظرفیت تولید انواع فویل‌های آلومینیومی در ایران در حال حاضر به بیش از 60 هزار تن می‌رسد که حدود نیمی از ظرفیت موجود در کشور به تولید فویل‌های غیر آلیاژی و نیمی دیگر به تولید فویل‌های آلیاژی مشغول هستند. بخش عمده ظرفیت شکل گرفته در ایران، شامل تولید فویل‌هایی با ضخامت بیش از 0.02 میلی‌متر است؛ به‌طوری که حدود 98 درصد ظرفیت فعال کنونی را برای تولید فویل به‌خود اختصاص می‌دهد.
آیا ایران در آینده همچنان یک واردکننده فویل آلومینیومی خواهد بود؟

به گزارش می متالز، در حال حاضر در ایران، ظرفیت تولید انواع فویل‌های آلومینیومی به بیش از 60 هزار تن می‌رسد. هر چند که عمده این رشد ظرفیت در سال‌های اخیر و با بهره‌برداری از ظرفیت تولید حدود 30 هزار تنی شرکت رزن صاف اتفاق افتاد. در حالی که ظرفیت‌های ابتدایی شکل گرفته شامل تولید فویل‌های غیر آلیاژی می‌شد، از نیمه دوم سال 1393 ظرفیت عظیمی برای تولید فویل‌های آلیاژی شکل گرفت که ظرفیت تولید کل فویل آلومینیومی ایران را تا حدود 2 برابر افزایش داد. در حال حاضر، می‌توان گفت که حدود نیمی از ظرفیت موجود در کشور به تولید فویل‌های غیر آلیاژی و نیمی دیگر به تولید فویل‌های آلیاژی مشغول هستند. بخش عمده ظرفیت شکل گرفته در ایران، شامل تولید فویل‌هایی با ضخامت بیش از 0.02 میلی‌متر است؛ به‌طوری که حدود 98 درصد ظرفیت موجود فعال کنونی برای تولید فویل را به‌خود اختصاص می‌دهد. با این حال، در سال‌های اخیر، ظرفیت‌های کوچکی برای تولید فویل‌های آلیاژی با ضخامت‌های کمتر از 0.02 میلی‌متر نیز شکل گرفته است.

از بین طرح‌های آتی برای احداث یا توسعه ظرفیت‌های تولید موجود، تمامی پروژه‌های قطعی مربوط به تولید فویل‌های آلومینیومی با ضخامت بیشتر از 20 میکرون است. این در حالی است که در مورد طرح‌های احداث یا توسعه ظرفیت‌های تولید با درجه احتمال کمتر نسبت به پروژه‌های قطعی، تولید فویل‌های آلومینیومی آلیاژی با ضخامت کم لحاظ شده است؛ هر چندکه در مورد این پروژه‌ها، فعال و اجرایی شدن آن‌ها با شک و شبهه همراه است.

با توجه به بازار تولید آتی کشور، احتمال آن‌که ظرفیت تولید فویل‌های نازک در ایران شکل بگیرد و فعال شود بسیار کم است. از این رو انتظار می‌رود در آینده نیز همچنان تقاضای این نوع فویل‌های آلومینیومی از محل واردات تأمین شود که همگام با تقاضا افزایش یابد. این در حالی است که ظرفیت‌های تولید فویل‌هایی با ضخامت بالا در ایران نه‌تنها فعال هستند، بلکه به‌طور قطعی نیز این ظرفیت در ایران توسعه خواهد یافت؛ با توجه به اینکه شرکت‌های تولیدکننده حضور خود را در بازارهای صادراتی در چند سال اخیر گسترش داده‌اند، انتظار می‌رود که این روند در سال‌های آتی نیز ادامه یابد و میزان تولید از این نوع ظرفیت‌ها، افزایش یابد. در مورد فویل‌های لمینیت شده با تکیه‌گاه، انتظار می‌رود که با افزایش و متنوع شدن میزان تقاضا در کشور، از صادرات آن کاسته  و به واردات آن  افزوده شود. بدین ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که به‌طور کلی میزان تولید فویل‌های آلومینیومی در ایران در سال‌های آتی با نرخ بیشتری نسبت به متوسط جهانی رشد کند.

در نمودار 1، بالانس تجاری ایران طی چند سال گذشته نشان داده شده  و همان‌طور که مشاهده می‌شود؛ ایران در سال‌های گذشته بیش از 17 هزار تن خالص واردات داشته است.

عناوین برگزیده