به گزارش می متالز، «محمد سپهر» روز چهارشنبه افزود: چنانچه کمیته های پایش وجود نداشت، ایمیدرو نمی توانست راهبری خود را به درستی انجام دهد در حالی که سال گذشته با این مدل، ۳.۲ میلیارد دلار طرح (با مشارکت بخش خصوصی) در سراسر کشور راه اندازی شد.
وی اضافه کرد: این سازمان مدل "پایش حوزه تولید و توسعه" را طراحی و با هدف نظارت دقیق، اجرایی کرده است که این مدل از زمان تصدی مسوولیت توسط غریب پور، ارایه شد.
پیش از این خداداد غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو گفته بود، امسال تا ۳.۵ میلیارد دلار در زیرمجموعه های تحت پوشش ایمیدرو برنامه صادرات خواهیم داشت و رویکرد دولت صادراتی است.
به گفته غریب پور، انتظار می رود امسال شرکت فولاد مبارکه بتواند ۱.۵ میلیون دلار صادرات را رقم بزند که ارزش آن بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می شود.
سپهر گفت: باوجود مشکلات ناشی از تحریم، کمبود ارز و اخیرا کرونا، این سازمان با مدل نظارتی خود، مانع انحراف در اهداف تولید و توسعه شده و در واقع از اواخر سال ۹۷ مدل پایش در ایمیدرو طراحی و از ابتدای سال ۹۸ به اجرا درآمد.
مدیر روابط عمومی ایمیدرو تصریح کرد: اکنون در شرایطی که اقتصاد کشور با مشکلات متعدد خارجی و داخلی روبرو است، طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت یک میلیون تنی به عنوان بزرگ ترین واحد تولید شمش آلومینیوم در کشور راه اندازی شده که از آن می توان به عنوان نماد شکست تحریم یاد کرد.
وی افزود: کنسانتره مبارکه در سنگان، راه اندازی شد و طرح های دیگر مانند الکترود گرافیتی و بندر پارسیان که امسال افتتاح خواهند شد که با مدل پایش، جان گرفتند و علاوه بر این فولاد احیای مستقیم قائنات (خراسان جنوبی) که به دلایلی دچار وقفه طولانی شده بود، احیا و فعال شد.
سپهر افزود: واقعیت اینکه پایش دو محور کلی «تولید» و «توسعه» را دربرمی گیرد، اما به اقتضای زمان، موضوع راهبردی و اساسی دیگری مانند بومی سازی در این مدل جای می گیرد.
وی تصریح کرد: دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی سازمان این مدل را پیاده کرده و فرایند مبتنی بر پایش شامل نظارت بر تولید واحدهای در حال بهره برداری و همچنین طرح های توسعه است.
مدیر روابط عمومی ایمیدرو درباره تعداد جلسات پایش در ایمیدرو گفت: بطور متوسط روزانه دو پایش در این سازمان برگزار می شود و تعداد نشست های مربوطه در این ارتباط ماهانه بطور متوسط به ارقام ۴۰ تا ۵۰ جلسه می رسد.
وی اضافه کرد: هر یک از حوزه ها، کمیته پایش جداگانه دارد و در آن تصمیم گیری های کلان برای رفع مشکلات اتخاذ می شود و در کنار پیگیری های معمول توسط معاونت و مدیریت های تخصصی، به عنوان تکمیل کننده نظارت ها به اجرا در می آید.
سپهر گفت: پایش طرح های استانی نیز سبب برطرف کردن موانع اجرا و راه اندازی طرح ها شده است، ضمن اینکه مسوولیت پایش در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر عهده قائم مقام و عضو هیات عامل سازمان (عباس نعیمی) است.