به گزارش می متالز، حتی این نوع محصولات با توجه به تنوع تولید و بازاری که در اختیار دارند از رکود چند سال اخیر بهویژه در بازار مسکن که بازار فولادیها را تحتتاثیر قرار داده، در امان ماندهاند.
ورقهای فولادی با استاندارد خاصی تعریف میشوند که استانداردهای رایج در ایران بهطور معمول زیر نظر استاندارد آلمان تعریف شده است. محصولات فولادی تخت محصولاتی را شامل میشوند که به طور تقریبی تمامی آنها از کالای فولادی نیمهساخته شدهای بهنام اسلب (شمش ورق) تهیه شده باشند. اسلب نوعی شمش فولادی است که برخلاف بیلت که در مقاطع مربعی شکل تهیه میشود، بیشتر حالت تخت داشته و برای تولید ورق مناسب است؛ استاندارد ASTM امریکا و استاندارد گوس روسیه بهندرت در ایران قابل استفاده است.
ورقهای گرم (سیاه)، ورقهای سرد (روغنی)، اسیدشویی، سفید (گالوانیزه)، رنگی و تین پلیت جزو ورقهای تخت بهشمار میروند. دامنه تولید و مصرف ورق فولادی به مراتب گستردهتر از مقاطع طویل فولادی بوده، بهطوریکه به غیراز حوزه ساختوسازهای ساختمانی، گستره وسیعی از مواد اولیه مورد مصرف صنایع کوچک و بزرگ حوزه صنایع را هم در بر میگیرد. در حوزه ساختمانی بهطور مثال میتوان به تولید انواع لوله و پروفیل یا انواع جعبههای فلزی اشاره کرد. حوزه صنعت، خودروسازی و تولیدکنندگان انواع لوازمخانگی ازجمله مهمترین مصرفکنندگان این کالای ویژه هستند.
بهدلیل تنوع گستردهای که در زمینه تولید انواع مختلف این کالا در دنیا وجود دارد به تبع وسعت اختلاف نرخ انواع مختلف این محصولات نسبت به مقاطع طویل فولادی بیشتر خواهد بود. همانگونه که از که درباره فرآیند تولید این محصولات داده شد، دامنه اختلاف نرخ این کالا بسیار بستگی به پیچیدگی فرآیند تولید آن داشته و متغیر است، ارزانترین محصول در حوزه محصولات فولادی تخت شامل ورقهای گرم ضخیم (۶ میلیمتر به بالا) و گرانترین آنها شامل انواع ورقهای سرد و روکشدار یا آلیاژی است.
درحالحاضر از لحاظ تعداد تولیدکنندگان و حجم تولید مقاطع طویل فولادی نسبت به محصولات تخت، کشور ما در سطح مطلوبی قرار دارد، بهطوریکه نهتنها ضرورت واردات این کالا در کشور احساس نشده، بلکه ما اکنون به نوعی صادرکننده این محصول بهویژه بیلت فولادی در اقصی نقاط جهان هم هستیم. اما در زمینه محصولات تخت فولادی و بهویژه ورقهایی که از فرآیند تولید پیچیدهتری برخوردار هستند، نیاز ما به واردات برخی از انواع این کالا وجود داشته و ضرورت توسعه این صنعت در کشور هنوز وجود دارد.
بهطوریکه در صورت بروز هرگونه اختلال در فرآیند عرضه برخی از محصولات وارداتی برخی از انواع خاص این کالا، برخی از صنایع کوچک و بزرگ وابسته به آن در روند تولیدات خود دچار اختلال خواهند شد. برای مثال مسئله کمبود عرضه برخی از انواع ورق رول گرم این روزها در بازار پررنگ شده است که موجب شده نرخ این نوع کالاها در بازار بهشدت افزایش پیدا کند.
بهطور کلی صنعت فولاد در هر کشور تا حدی میتواند دورنمایی از وضعیت اقتصادی و توسعه آن کشور را بدست دهد. افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) در اقتصاد هر کشور بهمیزان زیادی به رشد صنعتی آن منطقه بستگی دارد. محصولات تخت فولادی نیز بهدلیل استفاده گسترده در صنایع از این قاعده مستثنی نیستند. در سال 2016 ارزش بازار جهانی محصولات تخت فولادی 741 میلیارد دلار برآورد شد.
عمده حجم مصرف شده محصولات تخت فولادی در صنعت ساختوساز، خودرو و تجهیزات مکانیکی است که با توجه به رشد چشمگیر این صنایع پیشبینی میشود تقاضای محصولات تخت فولادی افزایش یابد. در این میان صنعت ساختوساز بیشترین حجم مصرف را بهخود اختصاص داده است. گسترش روزافزون شهرنشینی، رشد صنایع در اقتصادهای نوظهور و رشد جمعیت همگی پیکان مصرف را در جهت افزایش سوق میدهند.
در میان محصولات تخت فولادی، محصولات ساده کربنی بیشترین سهم بازار را دارد و پس از آن محصولات آلیاژی در جایگاه دوم قرار دارند. پیشبینی میشود که باتوجه به تقاضای بالا از سوی مصرفکنندگان نهایی برای محصولات تخت ساده کربنی رشد سالانه سهم این محصولات از بازار تا سال 2025 به 3.4 درصد برسد.
برای صنعت ساختوساز اما این رشد رقم بیشتری خواهد بود. انتظار میرود تا سال 2025 رشد سالانه تقاضای محصولات تخت فولادی به 3.8 درصد برسد. در بخش صنایع خودرو، استفاده از محصولات فولادی به خودروسازان این فرصت را داد تا استانداردهای امنیت و استحکام را افزایش دهند اما با توجه به اینکه در حال حاضر بیشتر تمرکز خوردوسازان بر بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش وزن خودرو است پیشبینی میشود تقاضای محصولات تخت فولادی در این بخش رشد محدودی داشته باشد.
بازار محصولات تخت اقیانوسیه و آسیا بیشترین رشد را در میان مناطق مختلف داشته است کشورهایی نظیر چین، هند و ژاپن بهدلیل افزایش جمعیت و بهبود زیرساختها بیشترین نرخ رشد تقاضا را در دنیا دارند. چین بزرگترین صادرکننده فولاد در سال 2016 بود که 42 درصد از حجم صادرات آن (44.9 میلیون تن) به محصولات تخت اختصاص داشت. سهم اروپا در سال 2016 از بازار محصولات تخت 18.6 درصد بود. با توجه به رشد ساختوساز و صنایعی همچون حملونقل، ماشینآلات و تجیهزات در کشورهای توسعهیافته نظیر آلمان و انگلستان انتظار میرود تقاضا در اروپا افزایش یابد. در سال 2016 حجم صادرات محصولات تخت فولادی در آلمان 13.1 میلیون تن بود که درکل 50 درصد از صادرات فولادی این کشور را بهخود اختصاص داد.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بازار محصولات تخت فولادی حجم بالایی از بازار فولاد را شامل میشود و تولیدکنندگان بزرگ فولادی نظیر Tata steel, ArcelorMittal ظرفیت تولید خود را افزایش دادهاند و سعی کردند تا تجارت خود را در محدوده وسیعی از دنیا گسترش دهند. این امر موجب شد تا حجم گستردهای از تجارت بینالمللی را در بازار محصولات تخت فولادی شاهد باشیم.