تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۹
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۲۳۹۰۷
مدیرکل راه آهن استان مرکزی خبر داد؛

افزایش ۱۷درصدی بارگیری در راه آهن استان مرکزی

می متالز - قربانی مدیرکل راه آهن استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تا ۲۵ مرداد ماه، ۳۶۲هزار تن بارگیری در شبکه راه آهن استان مرکزی بارگیری شده است در حالی که این میزان در سال ۹۸، ۳۱۱ هزارتن بوده است یعنی تقریبا ۵۰هزار تن بیشتر بارگیری شده است که ۱۷درصد افزایش بارگیری داشته ایم.

به گزارش می متالز، ظهر امروز جلسه مشترک کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی و استان قم با حضور استاندار مرکزی و جمعی از مسئولین استان قم و مرکزی برگزار شد.

جمشیدی مدیر پخش فرآورده های نفتی استان مرکزی در این جلسه با اشاره به مشکلاتی که در اختصاص سوخت به لوکوموتیو های خطوط ریلی داده می شود، گفت: این سوخت به صورت اعتباری و بر اساس خود اظهاری مسئولین راه آهن در اختیار لوکوموتیو ها قرار می گیرد.

وی افزود: با توجه به تخصیص اعتبار به صورت متمرکز در تهران، در سال ۹۹ دچار مشکلات زیادی برای لوکوموتیو ها شدیم. چرا که اگر بیش از سهمیه تخصیص داده شده در استان، برداشت شود بایستی به مدیران ارشد پاسخگو باشیم که چرا بیش از اندازه مصرف داشته ایم. این در حالی است که مقایسه سال های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نشان می دهد در فروردین ماه ۹۷، ۱۴۵هزار لیتر به راه آهن استان سوخت تحویل داده شد. در فروردین سال ۹۸، ۲۹۵ هزار لیتر و در فروردین ۹۹، ۴۴۲هزار لیتر که نشان دهنده تغییرات زیادی است.

مدیر پخش فرآورده های نفتی استان مرکزی تصریح کرد: باید این تغییرات و میزان دقیق مصرف به دفتر مرکزی در تهران اعلام شود تا به استان خرده گرفته نشود که چرا افزایش های زیادی در برخی ماه ها وجود دارد. لذا باید شاخص مصرف سوخت بر اساس تعداد لوکوموتیو و دیگر موارد مشخص شود تا مشکلات برطرف و اعتبار آن در تهران تامین شود تا بتوان سوخت را در اختیار راه آهن قرار داد. چرا که ما اختیاری برای افزایش سوخت تحویلی نداریم و اگر این کار صورت بگیرد باید به دفتر مرکزی در تهران پاسخگو باشیم.

قربانی مدیرکل راه آهن استان مرکزی نیز با اشاره به لزوم فعالیت ۲۱ ساعته هر دیزل لوکوموتیو در طول شبانه روز، گفت: دیزل های لوکوموتیو بسیار گران قیمت هستند و باید در هر شبانه روز تنها سه ساعت فعالیت نداشته باشند تا حداکثر بهره وری از آنها بشود. ولی با توجه به عدم سوختگیری کامل در ایستگاه ها، مجبورند هر چند ایستگاه یکبار برای سوختگیری متوقف شوند. همین امر باعث می شود تا میزان فعالیت آن ها در شبانه روز به حداکثر ۱۵ ساعت برسد. همچنین این عدم تخصیص سوخت کافی بعضا باعث می شود تا رسیدن به ایستگاه بعدی، لجن های کف مخزن سوخت توسط دیزل ها مصرف شود که این کار باعث آسیب های زیادی به دیزل ها می شود. این مشکلات باعث شد تا تهران دستورالعملی بدهد و هر لوکوموتیو در ابتدای حرکت با مخزن پر از سوخت حرکت کند که مشکلات کمتر شد و میزان بهره وری هر دیزل به ۱۹ ساعت در شبانه روز برسد.

وی در خصوص فعالیت راه آهن استان مرکزی گفت: از ابتدای سال تا ۲۵ مرداد ماه، ۳۶۲هزار تن بارگیری در شبکه راه آهن استان مرکزی بارگیری شده است در حالی که این میزان در سال ۹۸، ۳۱۱ هزارتن بوده است یعنی تقریبا ۵۰هزار تن بیشتر بارگیری شده است که ۱۷درصد افزایش بارگیری داشته ایم. همچنین تا ۲۵ مرداد امسال ۷۶۱ میلیون تن کیلومتر بار توسط راه آهن استان حمل شده است در حالی که سال قبل ۶۴۴ میلیون تن کیلومتر بوده است. لذا مصرف سوخت بیشتر نسبت به سال گذشته منطقی است.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی با اشاره به مشکل به وجود آمده در تامین سوخت لوکوموتیو های مسیر تهران به اهواز، گفت: اگر به صورت دقیق لوکوموتیوهای عبوری در این مسیر مشخص و میزان سوخت مصرفی آن تعیین شود می توان به راحتی این مسئله را مدیریت کرد تا بعضی دیزل ها مجبور نباشند به دلیل نداشتن سوخت با کیفیت، از ته مانده سوخت استفاده کنند و به آنها آسیب برسد.

عناوین برگزیده