تاریخ: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۱۲۳۹۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در یادداشتی بررسی شد؛

در شرایط بازارِ منفی چطور آرامش خود را حفظ کنیم؟

می متالز - برای حفظ آرامش در بازار حتی در شرایط منفی توجه به نکاتی ضروری است که در ادامه می خوانید.
در شرایط بازارِ منفی چطور آرامش خود را حفظ کنیم؟
  • به گزارش می متالز، در نظر داشته باشید که منبع سرمایه و حفظ آن نکته مهمی است. به نظر می‌رسد در مرحله اول و برای اینکه بتوانیم همیشه در آرامش تصمیم‌گیری کنیم، مهم‌ترین نکته، استرس برای اصل سرمایه است. توجه داشته باشید که باید سرمایه‌ای را در بازار سرمایه به جریان بیندازیم که حتی اگر بخشی از آن نیز از بین رفت، تحمل زمانی برای برگشت بازار را داشته باشیم. به عنوان یک قانون سرانگشتی، عدد سن خود را از ۹۰ کم کنید، مابقی آن درصد از سرمایه‌ایست که می‌توانید به بورس سهام وارد کنید. به عنوان مثال: اگر شما ۴۰ سال دارید، حداکثر ۵۰ درصد از دارایی خود را وارد بازار سرمایه کنید. خصوصا در شرایطی که ریسک‌های بازار کمی بیشتر شده به هیچ وجه از اعتبار یا وام یا قرض استفاده نکنید.
  • مسابقه دهید. با یک حرفه‌ای مسابقه دهید. به عنوان مثال ۹۰ درصد پول خود را در یک سبد یا صندوق قراردهید و با ۱۰ درصد خودتان ترید کنید. هر ماه عملکرد خود را مقایسه کنید و در صورتی که بهتر بودید ۱۰ درصد از آن اندوخته کم و به پول خودتان اضافه بکنید. برعکس اگر عملکرد شما ضعیف تر بود، از خودتان کم کنید. این کار باعث می‌شود نه تنها خودتان را با خط‌کش درستی مقایسه کنید (به جای مقایسه با بانک یا حتی شاخص کل که به دلیل در نظر نگرفتن میزان ریسک اشتباه است)، بلکه از سود بازار عقب نمانید و حتی در منفی‌های بازار استرس کمتری داشته باشید.
  • از زمان برای یادگیری استفاده کنید. در شرایط بازار منفی بیشتر مطالعه کنید و آموزش ببینید. زمان بسیار مناسبی است که آموزش‌های قبلی را جمع‌بندی و دسته‌بندی کنید.
  • با خودتان شفاف باشید. چقدر از سرمایه‌تان اگر از بین برود کک شما هم نمی‌گزد؟ حد ضرر زمانی و ارزشی برای دارایی خود مشخص کنید.
  • استراتژی داشته باشید. بنویسید چه زمانی یک سهم را می‌خرید! چه زمانی از آن خارج می‌شوید؟ با چه حجمی یک سهم را می‌خرید؟ چطور ترکیب پورتفوی خود را می‌چینید؟ داشتن استراتژی به شما آرامش می‌دهد و یک استراتژی بد بهتر از استراتژی نداشتن است. بدین ترتیب ذهن شما مرتب می‌شود و می‌تواند در تمرکز به بهبود استراتژی فکر کند.
  • برای سودهای شناسایی نشده نقشه نکشید. شاید در ذهن موقع در اوج بودن بازار با ارزش پورتفوی فعلی و آیندش نقشه‌های متعددی در ذهن‌مان بکشیم. فقط برای پول‌هایی برنامه‌ریزی کنید که دکمه درخواست وجه را بابتشان فشار دادید!
  • سعی در پیش‌بینی بازار نکنید. سهام خوب و ارزشی را پیدا کنید یا در کنار یک نهاد حرفه‌ای قرار بگیرید و در بلند مدت منتظر سود عالی باشید. در ۲۰ سال گذشته همیشه، بازار سرمایه از بازارهای سرمایه‌گذاری موازی بهتر بوده است. پس نگران نباشید و لازم نیست روند چند روزه و چندماهه بازار را پیش‌بینی کنید یا نگرانش باشید.
  • اعتماد به نفس داشته باشید. حتی بهترین معامله‌گران نیز در بازار سرمایه ضرر می‌کنند. تنها یک دسته از بازیگران بازار هستن که در کف قیمتی می‌خرند و در سقف قیمتی می‌فروشند و همیشه به خوبی جهت بازار را تشخیص می‌دهند: دروغ‌گوها!

سید امید موسوی، مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید

عناوین برگزیده