تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۷
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۱۲۴۰۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزینه پیشنهادی وزارت صمت باید به چه نکاتی توجه کند؟

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم گفت: همه در برنامه‌هایشان حمایت از تولید، صادرات و این قبیل موارد را دارند که کلی است، اما مهم این است که چه برنامه‌ای برای تحقق این مسائل داریم.
گزینه پیشنهادی وزارت صمت باید به چه نکاتی توجه کند؟

به گزارش می متالز، سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم پیرامون عدم رای اعتماد مجلس به حسین مدرس خیابانی، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بازارنیوز گفت: یک سری کار‌ها را وزارت صمت باید انجام دهد که نداده و ربطی هم به سرپرستی آقای مدرس خیابانی  ندارد و همگی وزرا در مغفول ماندن این امر شریک هستند.

وی افزود: همه در برنامه‌هایشان حمایت از تولید، صادرات و این قبیل موارد را دارند که کلی است، اما مهم این است که چه برنامه‌ای برای تحقق این مسائل داریم.

باستانی چند مورد را که هر گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت صمت باید مدنظر داشته باشد، برشمرد:
 

مورد اول؛ ایجاد بانک اطلاعاتی برای دسترسی آنلاین به آمار
 

وی افزود: اول بحث آمار صحیح است. تصمیم گیری و انتخاب روش صحیح بدون وجود بانک اطلاعاتی و آمار‌های درست امکان پذیر نیست. ما متاسفانه هیچ آمار آنلاین برای تصمیم گیری نداریم نه تنها وزارت صمت بلکه هیچ وزارت خانه دیگری هم ندارد. باید یک سیستم دقیق طراحی شود تا بتوانیم آمار‌ها را در آن ثبت کنیم که تا الان انجام نشده.
 

مورد دوم؛ پیاده سازی سیستم‌های برنامه پنج  ششم توسعه مثل سامانه جامع تجارت
 

باستانی ادامه داد: مورد دوم، پیاده سازی سیستم‌های برنامه پنجم و ششم توسعه مثل سامانه جامع تجارت است. سامانه جامع تجارت با چندین زیرسامانه متاسفانه مغفول مانده؛ درصورتیکه می‌توانیم از این ظرفیت برای کنترل تجارت استفاده کنیم و ببینیم کالاها، انبار‌ها و... در چه وضعیتی قرار دارند؛ چون این‌ها بستر انجام کار هستند و کار تولید بدون چنین بستری بیشتر شبیه به شوخی است و لازمه کار را ندارد.
 

مورد سوم؛ بازگشت سازمان‌های توسعه‌ای به جایگاه واقعی خود
 

نماینده سابق مجلس افزود: سومین مورد، توجه به سازمان‌های توسعه‌ای و بازگشت آن‌ها به جایگاه واقعیشان است. این سازمان‌ها باید به جایگاه واقعی خودشان برگردند؛ زیرا هدف آن‌ها مثل کشور‌های پیشرفته جهان، ورود به بخش‌های پرریسک اقتصاد برای بخش خصوصی، مثل تکنولوژی است تا بخش خصوصی را برای کار‌های کم ریسک راحت بگذاریم.
 

مورد چهارم؛ اعتماد و تفویض مسوولیت به تشکل‌های تولیدی
 

وی اظهار داشت: مورد آخر که گزینه پیشنهادی وزارت صمت باید در نظر داشته باشد، اعتماد و تفویض مسوولیت به تشکل‌های تولیدی مثل اتحادیه‌ها و حوزه‌های صنفی و تولیدی است. در این صورت می‌توان از آن‌ها مطالبه هم کرد؛ بنابراین وزارتخانه باید مدیریت کلان بکند و  جزئیات آن را  به بخش خصوصی سپرده و به آن‌ها مسوولیت بدهد.

باستانی در در پایان تاکید کرد: بسنده کردن به کلیات خوب نیست و این موارد باید انجام شود و برنامه‌های رسیدن به اهداف والی همین هاست و فرصت برای انجام آن‌ها باید پیش بیاید.

عناوین برگزیده