تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۶
بازدید: ۱۲۹۹
کد خبر: ۱۲۴۴۸۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد فارس گامی در مسیر تحول اقتصادی

می متالز - ایجاد و توسعه صنایع مادر در استان فارس به عنوان یکی از استان‌های بزرگ و دارای ظرفیت کشور در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفت که کارخانه کربنات سدیم کاوه فیروزآباد فارس یکی از این صنایع است که با راه اندازی آن گامی بزرگ در مسیر خودکفایی، توسعه صادرات و تحول اقتصادی برداشته شد.
کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد فارس گامی در مسیر تحول اقتصادی

به گزارش می متالز، این کارخانه که ۹ مرداد ۹۹ با دستور ویدیو کنفرانسی رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید علاوه بر محرومیت زدایی و تامین نیاز داخلی، برای کشور ارزآوری به دنبال دارد.
واحد شرکت کربنات سدیم کاوه در زمینه تولید کربنات سدیم فعالیت می‌کند با سرمایه گذاری ۲۰ هزار و  ۶۷ میلیارد ریال و با اشتغال بیش از هزار و سه نفر در شهرستان فیروزآباد به بهره برداری رسیده است.

 

سرمایه‌گذاری در حوزه کربنات سدیم برای تامین نیاز داخل

حامد مرام مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد بیان کرد: از دهه ۱۳۶۰ تولید کننده شیشه و بلور بودم، با توجه به نیازی که تولید این محصولات به کربنات داشت، مجبور بودیم از سایر کشورهای دیگر وارد کنیم که با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه می‌شدیم.
وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتم کارخانه تولید کربنات را راه‌اندازی کنم که در سال ۱۳۷۸-۱۳۸۰ کارخانه کربنات سدیم با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال را در مراغه احداث کردم.
مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد گفت: با توجه به اینکه تولید کارخانه مراغه پاسخگوی نیاز کشور نبود، فیروزآباد را به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه کربنات سدیم انتخاب کردیم چرا که این منطقه دارای معادن آهک و نمک است.
مرام افزود: راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه در فیروزآباد هم نیاز داخل را تامین می‌کند و هم صادرکننده این محصول به سایر کشورهاست.

 

صادرات ۱۷ میلیون دلاری کربنات سدیم

مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد بیان کرد: صادرات این کارخانه در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۷ میلیون دلار بوده است اما به دلیل شیوع کرونا شرایط صادرات بد شد.
مرام افزود: در حال حاضر حدود یک ماه است که مرزها برای صادرات محصول باز شده است و ما قصد داریم که میزان صادرات افزایش دهیم.
وی ادامه داد: در حاضر محصولات کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد به کره، اندونزی، بنگلادش، هند، اسپانیا و اوکراین صادر می‌شود و قصد داریم به برزیل نیز صادر کنیم.
وی اضافه کرد: با راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه در فیروزآباد تمام نیاز داخل تامین شده و به سمت صادرات حرکت کردیم.

 

نقش کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد در اشتغالزایی

مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد همچنین به نقش این کارخانه در توسعه منطقه اشاره کرد و گفت: در تمام شهرک صنعتی فیروزآباد ۵۰ تا ۶۰ کارگر فعالیت نمی‌کند درحالی که در کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد حدود هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال دارند.
مرام افزود: تعداد رانندگان کامیون شهرستان فیروزآباد قبل از راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه کم بود اما با راه‌اندازی این کارخانه ۵۰ کامیون توسط مردم این شهرستان‌ خریداری شده چرا که روزانه ۸۰ بار از کارخانه کربنات سدیم خارج می‌شود.
وی ادامه داد: ماهانه حدود پنج میلیارد تومان حقوق پرسنل پرداخت می‌کنیم که این حقوق‌ها نیز در تامین نیازهای ضروری و مسکن در شهرستان فیروزآباد هزینه‌ می‌شود.

 

تکمیل فازهای کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد تا ۲ سال آینده

مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد همچنین در خصوص زمان تکمیل فازهای تکمیلی این کارخانه گفت: تا ۲ سال آینده فازهای بعدی کارخانه تکمیل می‌شود.
مرام افزود: اکثر تجهیزات در فازهای بعدی این کارخانه نصب شده و تنها سه قسمت از تجهیزات تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

 

پیش‌بینی تولید یک میلیون تن کربنات سدیم در سال

وی ادامه داد: افق پیش‌بینی شده برای کارخانه کربنات سدیم در بحث تولید یک میلیون تن در سال است که در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تن است.
مدیرعامل شرکت کربنات سدیم کاوه فیروزآباد گفت: بیشترین نگرانی این کارخانه به مساله تامین آب برمی‌گردد که عدم آبگیری سد هایقر باعث بروز مشکلاتی شده است که امیدواریم این سد هرچه سریعتر آبگیری شود تا هرچه سریعتر به ظرفیت یک میلیون تن در سال برسیم.

 

تسهیلات ۲۲ میلیون یورویی دولت برای راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه

مرام همچنین در خصوص حمایت‌های دولت برای راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه در فیروزآباد بیان کرد: قرار بود دولت ۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارایه دهد که از این میزان ۲۲ میلیون یورو ارایه شد و مابقی را خودمان تامین کردیم.

 

توسعه صادرات و جلوگیری از خام فروشی دستاورد راه اندازی کارخانه کربنات سدیم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در خصوص اهمیت راه اندازی کارخانه کربنات سدیم کاوه فیروزآباد به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از این ویژگی ها این است که مواد اولیه این واحد تولیدی از معادن جنب این کارخانه تامین می شود.
حمیدرضا ایزدی افزود: بیش از هشت معدن سنگ آهک و سنگ نمک در کنار این شرکت راه اندازی شده و مواد اولیه به کارخانه منتقل می شود و این باعث شده از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری شود و صنایع معدنی را در استان ایجاد کند.
وی ادامه داد: اولویت اصلی ما در استان فارس راه اندازی صنایع معدنی در کنار معادن است تا بتوانیم از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کنیم.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس یکی دیگر از ویژگی های این طرح را صادرات محور بودن آن دانست و گفت: کشورهایی همچون عراق، ترکیه، هند، کره جنوبی، اندونزی، بنگلادش، اوکراین، یونان، امارات و ارمنستان از مقاصد صادراتی محصولات این کارخانه هستند.
ایزدی افزود: تولیدات این شرکت در صنایع پایین دستی مثل شیشه و بلور، صنایع شوینده و پاک کننده، تصفیه آب و پتروشیمی ها استفاده می شود بنابراین در پایین دست این کارخانه شاهد ایجاد کارخانه ها و واحدهای تولیدی کوچک و بزرگی خواهیم بود که از محصولات این واحد به عنوان مواد اولیه کارخانه خود استفاده خواهند کرد.
وی ادامه داد: فعال سازی واحدهای پایین دست در کنار کارخانه کربنات سدیم کاوه باعث رونق زیادی در شهرستان فیروزآباد و استان فارس خواهد شد.

 

افزایش اشتغال و ارزآوری، رهاورد تکمیل پروژه کربنات سدیم فیروزآباد

فرماندار شهرستان فیروزآباد نیز در گفت و گو با ایرنا مجتمع کربنات سدیم این شهرستان را بزرگترین مجتمع کربنات سدیم خاورمیانه دانست و گفت: در صورت راه‌اندازی پروژه تکمیلی این مجتمع که در گرو تامین آب است، علاوه بر ایجاد اشتغال جدید، شاهد ارز آوری قابل توجهی برای کشور به سبب صادرات محصولات آن خواهیم بود.
سید کمال علوی افزود: علاوه بر این، با توجه به نوع محصولی که این مجتمع تولید می‌کند، در صورت حل مشکل آب و رسیدن محصولات تولیدی به ظرفیت اسمی، عمده کارخانه‌های تولید شیشه، بلور و مواد شوینده کشور که از محصولات این کارخانه استفاده می‌کنند ناگزیر به وارد کردن محصولات مورد نیازشان از خارج نخواهند بود و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری خواهد شد.
وی، ماده اولیه این مجتمع کربنات سدیم برای تولید را نمک و آهک دانست و گفت: یکی از نیازهای اصلی این مجتمع آب است که هم‌اینک از یک بند انحرافی از رودخانه هایقر حدود ۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب دریافت می‌کند.
او اظهار داشت: در صورت افتتاح سد هایقر و فعالیت مجتمع با تمام ظرفیت، علاوه بر رسیدن ظرفیت تولید کربنات سدیم آن به یک میلیون تن در سال، میزان اشتغال آن نیز از حدود یک هزار نفر به یک هزار و ۵۰۰ نفر خواهد رسید.
فرماندار شهرستان فیروزآباد بیان کرد: سد هایقر در بحث سازه‌ای افزون بر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت رفع مشکل اعتباری و تملک اراضی حوضچه سد، امسال آبگیری خواهد شد.
علوی گفت: با توجه به اینکه سد هایقر امسال جزو پروژه‌های جهش تولید استان قرار گرفته و حدود ۳۰ میلیارد تومان هم در این مرحله تخصیص اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است، در سفر هفته گذشته (روزهای هشتم و نهم امردادماه ۹۹) معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه از وی تقاضا کردیم که اعتبار این پروژه افزایش یابد و روند تزریق مالی با اولویت تملک اراضی حوضچه‌های سد تسریع شود.
او اضافه کرد: با حل مشکل آب مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد، کشور از واردات کربنات سدیم بی‌نیاز خواهد شد و با توجه به مرغوبیت محصول تولیدی آن، در دنیا نیز مشتریان زیادی خواهد داشت.
فرماندار شهرستان فیروزآباد همچنین در مورد حل مشکل گاز مجتمع کربنات سدیم نیز گفت: این مجتمع هم اینک گاز مورد نیاز خود را از خط گاز ترش تامین و پس از شیرین‌سازی مصرف می‌کند اما زمانی که تعمیرات یک ماهه پالایشگاه آغار و دالان انجام می‌شود، این مجتمع برای تامین گاز با مشکل مواجه خواهد شد.
وی بیان داشت: با پیگیری‌هایی که سال ۹۸ انجام شد، دستور تخصیص گاز مایع (LPG) به این مجتمع از وزیر نفت گرفته شد و امسال هم پیگیری شد که در زمان تعمیرات یک ماهه پالایشگاه آغار و دالان، مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد از گاز LPG یارانه‌ای استفاده کنند.
علوی ادامه داد: همچنین برای اینکه این مجتمع به یک گاز پایدار و مطمئن دسترسی داشته باشد با هماهنگی مدیر عامل شرکت گاز استان فارس، عملیات اتصال این مجتمع به خط گاز شیرین در ماه‌های آتی آغاز خواهد شد.
فرماندار شهرستان فیروزآباد اضافه کرد: سرمایه‌گذار این مجتمع نیز برای اجرای طرح بعدی کربنیات سدیم در همین منطقه اعلام آمادگی کرده که این طرح نیز می‌تواند افزون بر یک هزار فرصت شغلی ایجاد کند.
علوی گفت: همچنین مدیران مجموعه اعلام آمادگی کرده‌اند که در صورت وجود معدن سیلیس در شهرستان فیزوآباد با کمک شهرستان‌های همجوار، صنایع پایین دست شیشه و بلور خود را نیز در کنار همین مجموعه فعال کنند که در دیداری که به اتفاق نماینده مردم شهرستان‌های فیروزآباد، فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم، درخواست کردیم نسبت به تهیه اطلس معادن شهرستان فیروزآباد قدام شود تا در صورت وجود معدن سیلیس، صنایع پایین دستی شیشه و بلور نیز راه‌اندازی شود.
وی اظهار داشت: همچنین با راه‌اندازی مجتمع کربنات سدیم، امکان سرمایه‌گذاری در زمینه تولید مواد شوینده نیز با توجه به فراهم بودن مواد اولیه آن برای سرمایه‌گذاران وجود دارد.
فیروزآباد در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز است.

عناوین برگزیده