تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۲۶
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۲۵۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شریعتمداری در رونمایی از ۲ اطلس ملی نقشه‌های ظرفیت مواد معدنی و اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی کشور اعلام کرد:

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با اطلس ملی مواد معدنی

می متالز - رونمایی از اطلس نقشه‌های ظرفیت‌دار موادمعدنی کشور و اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی شنبه با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و راضیه لک رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد.
کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با اطلس ملی مواد معدنی

به گزارش می متالز، گفته می‌شود داده‌های به کار برده شده در تهیه اطلس نقشه‌های ظرفیت‌دار موادمعدنی در مقیاس یکصد هزارم بوده و نسبت به اطلسی که در سال ۱۳۸۳ تهیه شده، دارای دقت ۱۰برابری است. در این آیین از اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی کشور نیز رونمایی شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین رونمایی از اطلس ملی نقشه‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی کشور اعلام کرد: اطلس ملی مواد معدنی، ریسک سرمایه‌گذاری برای معدنکاران را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود حوزه جذابی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شود.  محمد شریعتمداری در این آیین که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: اشتغالزایی در گرو سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی است و بر این اساس بستر آن باید به وسیله دولت از راه ایجاد زیربناها در حوزه‌های گوناگون فراهم شود. وی گفت: داشتن اطلاعات ملی و اطلس برای ظرفیت معدنی، ضـروری است و امـروز نقشه‌های تهیه شده بـرای سـرمایـه‌گذاران در حوزه معـدن راهگشاست.


۱/۵میلیارد تن ذخیره جدید فلزی

شریعتمداری با بیان اینکه ۱/۵ میلیارد تن به ذخایر فلزی کشور اضافه شده است، افزود: خوشبختانه ۳ میلیارد تن ظرفیت جدید ذخایر فلزی نیز در دست بررسی است و باید توجه کرد درک درست از مواد اولیه معدنی و چگونگی پراکندگی معادن کشور، از الزامات توسعه محصولات معدنی است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امروز در بخش ماشین‌آلات در حوزه اکتشاف و استخراج شرایط مطلوبی نداریم اظهار کرد: با همکاری نظام بانکی، دسترسی به منابع بودجه عمومی در توسعه اقتصاد کشور و پرداخت بخشی از سود تسهیلات صنایع معدنی می‌توان به توسعه بخش معدن دست یافت. وی ادامه داد: به دلیل بکارگیری روش‌های نوین که جایگزین مدل‌های قدیمی اکتشاف شده است باید به ایمیدرو تبریک گفت.


استفاده از ظرفیت‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این آیین گفت: با تهیه اطلس نقشه‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی و همچنین اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی کشور که بسیار دقیق تهیه و تنظیم شده، خطر سرمایه‌گذاری در بخش معدن کاهش می‌یابد. شریعتمداری افزود: اطلس نقشه‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی که امروز رونمایی شد با دقت یکصدهزارم تهیه شده است که ۱۰ برابر دقیق‌تر از نقشه‌ها و اطلس‌های قدیمی است. وی از تهیه این دو اطلس به عنوان یکی از موفقیت‌های ثمربخش همکاری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و ایمیدرو یاد کرد و گفت: این کار بزرگ علاوه بر کمک به شناخت دقیق‌تر ماهیت، پراکندگی، توزیع، نوع و علل ایجاد مجموعه ظرفیت‌های معدنی ایران، باعث می‌شود دقت تهیه نقشه‌ها که در گذشته، بر پایه یک میلیونیوم و یک دویست و پنجاه هزارم بود، با دقت ۱۰ برابری به یکصد هزارم برسد که خطرپذیری کمتر و احتمال موفقیت بیشتر سرمایه‌گذاران را در پی خواهد داشت و در نتیجه آن، شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر و اشتغال بالاتر خواهیم بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این نقشه‌ها که مشخص شده ما در چه محدوده‌ای از پهنه ایران دسترسی بیشتری به چه نوع کانساری داریم به طور مکتوب و نیز از طریق سایت‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا بتوانند فعالیت‌های اکتشافی خود را با تاکید بر توسعه فعالیت‌های معدنی و صنایع معدنی آغاز کنند. شریعتمداری با بیان اینکه با توجه به جوان بودن کشور لازم است در زمینه اشتغال گام‌هایی برداشته شود گفت: در برخی عرصه‌ها و رشته‌ها به سقف اطلاعات برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی رسیده‌ایم و لازم است زیربناهای مورد نیاز را برای توسعه سرمایه‌گذاری فراهم کنیم. وی همچنین با تاکید بر توجه به موضوع اکتشاف به عنوان فعالیت پایه‌ای افزود: هرچند در پیشینه ۵۰ ساله سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و ایمیدرو، روش‌های سنتی جمع‌آوری اطلاعات داریم اما برای توسعه فعالیت‌ها نیازمند دریافت اطلاعات دقیق از پهنه ایران هستیم، به همین منظور تلاش می‌کنیم این دانش را به‌روز کنیم و از ظرفیت‌های این دو مجموعه به‌ویژه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با توجه به نقش و اثری که به عنوان سازمان مادر در حوزه معادن و مسائل زمین‌شناختی دارد، استفاده کنیم.


ریسک سرمایه‌گذاری‌های معدنی کم می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در آیین رونمایی از اطلس نقشه‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی کشور اعلام کرد: با رونمایی از اطلس‌های ملی «نقشه‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی ایران بر اساس تیپ‌های کانساری» و «نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی»، ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی کشور کاهش می‌یابد.به گزارش ایرنا، «مهدی کرباسیان» در پایان آیین رونمایی از ۲ اطلس ملی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از زمینه‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن، وجود اطلاعات دقیق است.به گفته رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور(ایمیدرو)، در حوزه اکتشاف معدن ریسک امور بسیار زیاد است و حتی ممکن است سرمایه‌گذاری را به سمت سایر بخش‌ها منتقل کند.وی اضافه کرد: سرمایه‌گذاران با رونمایی از اطلس‌های یاد شده، توانمندی‌های معدنی ایران را دقیق‌تر می‌شناسند.به گفته وی، جزییات معدنی مربوط به افزون بر ۶۸ نوع ذخایر معدنی کشور مانند طلا و مس، در این اطلس اعلام شده است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بحث فناوری‌های نوین با مقوله زمین‌شناسی ممزوج است و با در دسترس قرار دادن اطلاعات اطلس ملی، مذاکرات بهتری برای جذب بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهیم داشت.


یک شرکت مشترک در حال تاسیس است

رئیس هیات عامل ایمیدرو به جلسه ۲ هفته گذشته با شرکت‌های فولادی و معدنی بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: شرکت مشترکی در حال تاسیس است و از این پس اکتشافات معدنی با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی برای پهنه‌ای به وسعت یک میلیون و ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از منابع روباز و زیرزمینی آغاز می‌شود. کرباسیان تصریح کرد: اکنون ایران از نظر منابع معدنی در جایگاه پانزدهم جهان است و با رونمایی از اطلس‌های یاد شده و اکتشاف‌های جدید، به رتبه دهم می‌رسد.به گفته وی، در گذشته ۱۰۰هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی در سطح به انجام رسیده بود اما ایمیدرو در ۳ سال گذشته ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافی انجام داد و بخش خصوصی نیز ۷۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر مربع را آغاز کرد اما تاکنون کار مشترکی در عمق انجام نشده است.کرباسیان با اشاره به یادداشت تفاهم امضا شده بین ایمیدرو و معاونت معدنی سازمان زمین‌شناسی، اضافه کرد: از ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشافات معدنی انجام شده، تاکنون ۱۹۸ هزار کیلومترمربع آن نهایی شده و در این پیوند ۴۰۰ محدوده معدنی شناسایی شده است.وی از شناسایی ۴۲ تن طلا، ۵۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن، ۲۲۰ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی، ۳۴۵ میلیون تن زغال کک شو، ۳۰ هزار تن آنتیموان و ۶۵ هزار تن عناصر نادر خاکی در پهنه‌های یاد شده خبر داد.


فعالیت پژوهشی زمین‌شناسان به ثمر رسید

راضیه لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این آیین، یکی از ارکان توسعه‌یافتگی کشورها را وجود و میزان زیرساخت‌های اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: این اطلاعات تاثیر بسزایی بر موقعیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آنها دارد.به گزارش صمت، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین این اطلاعات داده‌های زمین‌شناختی است افزود: این اطلاعات کارآمدترین ابزار در مدیریت، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت طرح‌های عمرانی، توسعه‌ای، صنعتی، بهداشتی، کشاورزی، آب، زیست‌محیطی و هرگونه طرح آمایش سرزمین است. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، اهمیت این اطلاعات به حدی است که عمر سازمان‌های زمین‌شناسی در بعضی از کشورها به بیش از دویست سال می‌رسد زیرا نشناختن دقیق زمین چه از دیدگاه منابع و چه مخاطرات، با اتلاف و هدررفت منابع مالی و انسانی همراه بوده و هست. این مقام مسئول با بیان اینکه در ایران با پوسته‌ای جـوان و فعال، سازمان زمین‌شناسی دارای قدمت کم و حدود۵۰ سال بـوده، خاطرنشان کرد: این مجموعه خوشبختانه از بـدو تاسیس، فعالیتی فشـرده داشته و همـواره تهیـه نقشه‌های زمیـن‌شناسی در مقیـاس‌های مختلف را در اولویت بـرنامه کاری خـود قرار داده است. لک با اشاره به اینکه در مقیاس یکصدهزارم سطح کشور با ۶۵۹ نقشه پوشش داده می‌شود که حدود۹۰ درصد آن به استثنای مناطق کویری و گاه مرزی موجود است، تصریح کرد: این نقشه‌ها در سال‌های مختلف به وسیله تعداد بیشماری از کارشناسان تهیه شده که خوشبختانه در عصر حاضر با رشد فناوری و وجود سامانه‌های اطلاعات مکانی و بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه، در کنار هم قرار دادن آنها و نگاه جامع به تمامی آنها در یک زمان میسر شده است. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به اینکه در راستای تهیه اطلس ملی نقشه‌های ظرفیت مواد معدنی کشور، بانک منسجم و هدفمندی از نقشه‌های زمین‌شناسی یکصدهزارم افزون بر ۵۰۰هزار رکورد اطلاعاتی تولید شد، یادآور شد: با توجه به بانک مزبور که یک سامانه فعال GIS بوده، تهیه نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی با دقتی در مقیاس یکصدهزارم امکان‌پذیر شده و اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی کشور در مقیاس یکصدهزارم شامل حدود ۷۰ نقشه با نگرشی کلی به چگونگی گسترش رخنمون‌های سنگی مختلف براساس جنس و سن است. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با چاپ این اطلس، انبوه اطلاعات موجود در نقشه‌های زمین‌شناسی یکصدهزارم که حاصل سال‌ها فعالیت پژوهشی شمار بسیاری از زمین‌شناسان برجسته کشور است، به‌راحتی قابل مشاهده خواهد بود.


بهره‌مندی از توان علمی ۱۰۰ کارشناس

در ادامه، وحید فتوتی، مدیر ژئومتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در سخنانی گفت: برای تهیه این اطلس ملی از توان علمی حدود ۱۰۰ کارشناس در قالب ۷ گروه بهره بردیم.وی افزود: تهیه چنین اطلسی نتیجه سال‌ها مطالعات زمین‌شناسی و همکاری با فعالان حوزه اکتشاف با تجربه کشور است.


طرح شناسایی محیط‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی کشور

اهداف راهبردی طرح شناسایی محیط‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی کشور در راستای رسالت حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تدوین شده است چراکه رسالت سازمان زمین‌شناسی کشور در تولید اطلاعات پایه اکتشافی استاندارد با استفاده از فناوری‌های نوین بوده و رسالت ایمیدرو در گسترش ظرفیت‌های معدنی، جذب سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی است.


اجرای طرح

حدود ۱۰۰ کارشناس زمین‌شناسی، اکتشاف و GIS در قالب ۷ تیم تخصصی برای آماده کردن و پردازش بیش از ۵۰۰فیلد اطلاعاتی و در نهایت مدل‌سازی و تولید نقشه‌های ظرفیت مواد معدنی کشور در مدت ۲۴ ماه در اجرای این طرح شرکت کرده‌اند.
لایه‌های اطلاعاتی مورد استفاده (حاصل نیم قرن فعالیت سازمان زمین‌شناسی کشور) شامل زمین‌شناسی، ژئودینامیک، تکتونیک، ژئوشیمی، معادن و اندیس‌های معدنی، ژئوفیزیک هوایی و دورسنجی است.
نقشه‌های تهیه شده در محیطGIS از لایه‌های اطلاعاتی موجود نیز شامل این موارد است:
۱. نقشه رخنمون‌های سنگی (از تعداد ۶۵۹ نقشه زمین‌شناسی ۱۰۰.۰۰۰: ۱)
۲. نقشه ساختارهای تکتونیکی (از تعداد ۶۵۹ نقشه زمین شناسی ۱۰۰.۰۰۰: ۱)
۳. نقشه ژئوشیمی عناصر (از تعداد ۴۱۷ نقشه ژئوشیمی ۱۰۰.۰۰۰: ۱)
۴. نقشه محیط‌های تکتونو ماگمایی ایران
۵. نقشه ژئوفیزیک هوایی با فواصل پروازی ۲۵۰ متـر و ۷.۵ کیلومتـر (شامل خطـواره‌های مغنـاطیسی، آنـومالی‌های مغنـاطیسی، آنومالی‌های رادیـومتری عناصر رادیم، توریم و اورانیـوم، تـوده‌های نفـوذی کم عمـق و آلتـراسیون)
۶. نقشه خطواره‌ها و دگرسانی‌های گرمابی (از داده‌های ماهواره‌ای Aster و OLI کل کشور)
۷. نقشه اندیس‌ها و معادن کل کشور


محصول پروژه

۱. یک جلد «اطلس ملی نقشه‌های ظرفیت‌دار مواد معدنی ایران بر اساس تیپ‌های کانساری» با استفاده از داده‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در مقیاس یکصد هزارم (۲۶۴ صفحه) شامل نقشه‌های ظرفیت کانی‌زایی ۲۱ تیپ کانساری موجود در ایران مانند تیپ‌های پورفیری، اپی‌ترمال، اسکارن، پلی‌متال، سولفید توده‌ای، سدکس، سرب و روی کربناته و....
۲. یک جلد «اطلس ملی نقشه‌های موضوعی زمین‌شناسی ایران» شامل ۷۰ نقشه با نگرش کلی به چگونگی گسترش برونزدهای سنگی مختلف (آذرین، آذر آواری، دگرگونی، رسوبی و مجموعه‌های افیولیتی) بر اساس جنس سنگ و سن با استفاده از داده‌های زمین‌شناسی در مقیاس یک صد هزارم (۳۱۲ صفحه)
با توجه به نقشه‌های ظرفیت مواد معدنی، به طور مثال حدود ۷۲۰۰ کیلومتر مربع (۴۵/. درصد مساحت کشور) منطقه امیدبخش برای تیپ پورفیری، حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر مربع (۱ درصد مساحت کشور) برای تیپ اپی‌ترمال و حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتر مربع (۹/. درصد مساحت کشور) برای تیپ سرب و روی کربناته مشخص شده است تا در اولویت عملیات اکتشافی قرار گیرد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده