تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۲۵۷۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
توصیه رئیس انجمن قطعه سازان فرانسه؛

قطعه سازان ایرانی برای تحقیق و توسعه هزینه کنند

می متالز - رئیس کمیته ایران در انجمن قطعه سازان فرانسه گفت: تعداد قطعه سازان در ایران زیاد اما شرکت‌ها کوچک هستند و به همین دلیل فعالان این صنعت باید ایجاد یک مجموعه بزرگ را در دستور کار خود قرار دهند.
قطعه سازان ایرانی برای تحقیق و توسعه هزینه کنند

به گزارش می متالز، تأکید بر تولید داخلی و بومی‌سازی صنایع موضوعی است که در سال‌های اخیر توسط دولت بسیار مطرح و همواره با تأکید بر حمایت از تولید داخلی در این رابطه راهکارهایی نیز توسط مسئولان ارائه‌شده است.

صنعت قطعه‌سازی خودرو در ایران ازجمله صنایعی است که بومی‌سازی و تولید داخلی آن بیش‌ازپیش احساس می‌شود و به‌جرئت می‌توان گفت که این نیاز در صنعت کشور به‌ضرورت تبدیل‌شده است.

بی‌تردید ایران از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری برای ساخت قطعات صنعتی و بومی‌سازی آن‌ها به دست تولیدکنندگان داخلی برخوردار است، اما موانع و دلایل بسیاری بر سر راه این بومی‌سازی قرار دارد که مشکلات در عرصه دانش فنی و ساخت تجهیزات از نکات قابل‌تأمل است.

یکی از مشکلات اصلی صنعت قطعه‌سازی در کشور، تأخیر در پرداخت‌ها از سوی خودروسازان است که فعالان این عرصه را با کمبود نقدینگی مواجه کرده و آن‌ها به‌ناچار به دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا روی می‌آورند که همین مسئله چالش‌های فعالان این عرصه را بیشتر کرده است درنتیجه این مشکلات، بسیاری از تولیدکنندگان قدیمی این بخش یا حذف‌شده یا جای خود را به تازه‌واردهایی داده‌اند که نه‌تنها تولیدکننده نیستند بلکه اغلب تاجر قطعه بوده و اقدام به واردات می‌کنند و این مسئله با اصل بومی‌سازی محصولات در تضاد است.

این در حالی است که قطعه‌سازی خودرو به‌عنوان صنعت مادر شناخته‌شده و در تمام دنیا توسعه و ارتقای کیفیت تولیدات قطعه‌سازی از اهمیت خاصی برخوردار است. در واقع این قطعات خودرو است که کیفیت خودرو را تضمین می‌کند بنابراین ضرورت دارد برای توسعه این صنعت در کشور گام‌های بلندی برداشته شود. اگرچه باوجود همه مشکلاتی که ذکر شد این صنعت در ایران پیشرفت‌هایی داشته و امروز صنعت قطعه‌سازی کشور توانایی تولید بیش از ۷۰ درصد قطعات خودروهای داخلی و خارجی را دارد اما قطعاً به بار نشستن این صنعت نیازمند توجه و نگاه دولت است.

در همین راستا قراردادهای دو شرکت خودروساز فرانسوی یعنی پژو و رنو با قطعه سازان ایرانی نشان می‌دهد که صنعت ایران پتانسیل بالایی برای گسترش صنعت و تعامل با خودروسازان بین‌المللی دارد و فرانسوی‌ها هم با درک این موضوع قصد ندارند به هیچ قیمتی بازار ایران را از دست بدهند بنابراین قطعه سازان ایرانی باید از این فرصت در جهت ارتقای دانش و فناوری و گسترش ارتباط خود در سطح جهانی نهایت استفاده را ببرند.

دیدیر هدین: دولت فرانسه به‌طور مستقیم به صنعت ورود نمی‌کند

گفتنی است به‌تازگی نیز تفاهم‌نامه همکاری بین انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور (ISMAPA) و انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) در چارچوب قوانین و مقررات دو کشور در هفت بند نهایی و امضاشده است. درمجموع اکنون 65 شرکت قطعه ساز و مجموعه‌ساز ایرانی با رنو، 75 شرکت با ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) و تقریباً به همین تعداد شرکت نیز با گروه سایپا - سیتروئن همکاری داشته و از برنامه‌های آموزشی و انتقال فناوری آن‌ها بهره‌مند می‌شوند.

در همین رابطه گفت‌وگویی با «دیدیر هدین» رئیس کمیته ایران در انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای هدین به‌عنوان سؤال اول، موقعیت صنعت قطعه‌سازی در فرانسه چگونه است؟

در حال حاضر در فرانسه دو گروه خودروسازی اصلی فعالیت می‌کنند که یکی گروه پژو PSA و دیگری رنو هست؛ این دو خودروساز جزو برندهای جهانی مطرح و شماره یک هستند؛ قطعه سازان فرانسه همکاری‌های بسیار نزدیکی با این خودروسازان دارند و درواقع کارهای و سفارش‌های این دو خودروساز داخلی را انجام می‌دهند همچنین قطعه سازان فرانسه بر اساس سیاست‌ها و تعاملاتی که با این خودروسازان دارند در سطح جهانی فعالیت می‌کنند.

 مدل حمایت دولت فرانسه از قطعه سازان چگونه تعریف می‌شود؟

ابتدا باید بگویم که اقتصاد ما در فرانسه خصوصی است، لذا دولت به‌طور مستقیم به صنعت ورود نمی‌کند و ما خودمان کارهای مربوط را انجام می‌دهیم؛ به این معنی که ما از دولت انتظار داریم با کاهش سطح مالیات‌ها و برخی مقررات، شرایط خوبی برای صنعتگران و تولیدکنندگان ایجاد کند درواقع دولت تنها برای مقررات و مباحث مربوط به مالیات‌ها و همچنین به‌منظور ایجاد شرایط لازم و فضای کسب‌وکار در جهت رشد و ارتقای صنعت ورود می‌کند.

آقای هدین قطعه سازان ایرانی را از لحاظ توان و کیفیت چگونه ارزیابی می‌کنند؟

به نظر من قطعه سازان ایرانی، بسیار قوی و دارای نیروی کار جوان و تحصیل‌کرده هستند که بزرگ‌ترین سرمایه ایران و شرکت‌های فعال در این کشور محسوب می‌شوند اما درعین‌حال این شرکت‌ها نقاط ضعف‌هایی نیز دارند؛ تعداد قطعه سازان در ایران زیاد اما شرکت‌ها کوچک هستند و به همین دلیل فعالان این صنعت باید ایجاد یک مجموعه بزرگ را در دستور کار خود قرار دهند. چراکه گردش مالی با اندازه شرکت‌ها ارتباط مستقیم دارد به‌این‌ترتیب است که در آلمان و فرانسه وسعت این شرکت‌ها خیلی بزرگ است.»

از سوی دیگر من در ایران به کارخانه‌های زیادی سرزده‌ام سیستم‌ها و فرایند تولید و اطلاعات موجود در این کارخانه‌ها نشان می‌دهد در ایران هزینه انرژی پایین است که این موضوع برای تولید، یک مزیت به شمار می‌رود. درعین‌حال وقتی ماشین‌آلات وضعیت خوبی داشته باشند، امکان تولید محصولات خوب و باکیفیت فراهم می‌شود.

 ما قطعه سازانی داریم که به کمپانی‌های معتبر دنیا هم قطعه می‌دهند آیا قطعه سازان فرانسه سفارش تولید برای قطعه سازان ما دارند؟

در حال حاضر انجمن صنایع قطعه سازان همگن ایران با انجمن قطعه سازان فرانسه (FIEV) سند همکاری امضا کرده‌اند. همچنین گروه‌های خودروسازی رنو، پژو و سیتروئن هر یک طی برنامه‌های جداگانه و مطابق آنچه در قراردادهای فی‌مابین پیش‌بینی‌شده، به ارتقای کیفی قطعه سازان ایرانی اهتمام دارند. البته این را هم اضافه کنم که اگرچه فضای کنونی ایران از نظر بازرگانی و تجاری آماده تعامل و کار با خارجی‌هاست، اما به لحاظ دانش و فناوری هنوز فاصله وجود دارد و شرکت‌های ایرانی باید شرایط لازم برای در اختیار گرفتن فناوری‌های روز را برای خود فراهم کنند.

 آیا قطعه سازان ایرانی در کشورهای منطقه و در رقابت با همسایگان خود در این صنعت حرفی برای گفتن دارند؟

با توجه به اینکه در خارج از ایران و در کشورهای منطقه و همسایه یک بازار بزرگ بیش از 400 میلیون نفری وجود دارد حضور ایرانی‌ها در این بازار به‌تنهایی یا در قالب قراردادهای همکاری مشترک با سایر شرکت‌ها، بستگی به توان رقابتی‌شان دارد. در واقع ایران بازاری است که با نظام تعرفه بسته شد و امکان کار کردن برای خارجی‌ها در آن وجود دارد، اما بازار کشورهای همسایه ایران بازاری کاملاً باز است که اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها، چینی‌ها و برای حضور در آن در رقابت‌اند.

 قطعه‌سازی ایران برای پیشرفت در این عرصه چه باید بکند؟

- اگر می‌خواهید در بازار موفق باشید، باید در تمام این فناوری‌ها حرف اول را بزنید. در قطعه‌سازی ایران پول کمی خرج تحقیق و توسعه می‌شود که این مشکل‌ساز خواهد بود درحالی‌که در دنیا، شرکت‌های اروپایی به‌طورمعمول بین ۶ تا ۱۰ درصد درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند.

صنعت خودروسازی ایران پس از برجام افزایش تولید را تجربه کرده است و میزان تولید امسال خودرو در ایران به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه رسیده است. شما این جهش در صنعت خودرویی ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من این اتفاق بسیار خوبی در خودروسازی ایران است درحالی‌که اگر مشکلات سال‌های گذشته صنعت خودروی ایران، در فرانسه اتفاق افتاده بود، همه گریه می‌کردند و صنعت نمی‌توانست پیشرفت کند.

عناوین برگزیده