تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۲۶۱۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به رشد صنعت خودروسازی از سال 1372 تا 1390:

ارتقای جایگاه صنعت خودروسازی ایران به رتبه ۱۸ جهان

می متالز - قائم‌مقام شرکت فنرسازی زر معتقد است که صنعت خودروسازی هر کشور به دلیل ارزش و جایگاه ویژه‌ای که در شبکه تولید صنعتی و خدمات پس از فروش دارد، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود.
ارتقای جایگاه صنعت خودروسازی ایران به رتبه ۱۸ جهان

ارتقای جایگاه صنعت خودروسازی ایران به رتبه ۱۸ جهان

به گزارش می متالز، امیرحسین علیزاده درباره آخرین وضعیت صنعت خودروسازی ایران در جهان گفت: ایران در صنعت خودروسازی جهان رتبه هجدهم است و سهم آن از کل تولید جهانی خودرو حدود ۱.۲ درصد است.

وی افزود: صنعت خودروسازی به لحاظ ارتباط گسترده بـا زنجیرهای از صنایع قبل و بعد خود، صنعتی کلیدی محسوب شده و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و نقشی مؤثر در رشد و توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و… دارد.

قائم‌مقام شرکت فنرسازی زر گفت: خودروسازی از اجزای مهم و لاینفک تجارت و صنعت جهانی است. این صنعت به دلیل ارتباط با بیش از ۶۰ صنعت دیگر، مشهور به لکوموتیو صنایع است. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های رشته‌های مختلف صنعتی همچون صنایع فلزی، پلاستیک، شیمی، پارچه، عایق، شیشه، برق و… به کار رفته است، بنابراین این صنعت به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود.

علیزاده ادامه داد: این در حالی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی ایران در رتبه بیست و هفتم دنیا قرار داشته است.فاصله مابین سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۰ را می‌توان دوران تولد مجدد صنعت خودرو در ایران دانست.

وی افزود: در این دوره بود که قانونی برای حمایت از صنعت خودرو در کشور تصویب شد و در نتیجه این صنعت متحول شد. بر طبق این قانون، واردات خودرو به کشور به شدت محدود شد و دولت خود را موظف کرد تا ضمن اختصاص کمک‌های مالی قابل توجه به خودروسازان، انواع معافیت‌ها مالیاتی و حمایت‌های قانونی را از آن‌ها به عمل بیاورد تا این صنعت شکوفا شود.

خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی

قائم‌مقام شرکت فنرسازی زر تصریح کرد: اقدام دیگر دولت آن بود که بخش بزرگی از سهام شرکت‌های خودروسازی از طریق بورس به عموم مردم واگذار شود. در نتیجه پس از حدود ۱۵ سال، دوباره پای بخش خصوصی به این صنعت باز شد.

علیزاده یادآوری کرد: ورود سهامداران بخش خصوصی به این صنعت، موجی از منابع مالی را به این صنعت وارد کرد و با کمک همین منابع و همچنین حمایت‌های دولتی، شرکت‌های خودروسازی داخل به سراغ شرکت‌های معتبر فرانسوی، کره‌ای و ژاپنی رفتند و با کمک آن‌ها خط تولید تعدادی از خودروهای مناسب و به‌روز را در کشور به راه انداختند.

وی تاکید کرد: اولویت در این خط تولیدها، نه مونتاژ صرف قطعات خودرو که داخلی سازی این قطعات تا حد ممکن بود. در نتیجه بخش قطعه‌سازی این صنعت نیز رشد و رونق پیدا کرد.

قائم‌مقام شرکت فنرسازی زر درباره وضعیت رشد نزولی این صنعت در سال‌های اخیر گفت: مجموعه دلایلی باعث شد تا سال ۱۳۹۰، سال افول مجدد صنعت خودروسازی در کشور باشد. یکی از عواملی که صنعت خودروسازی را با چالشی جدی مواجه کرد، آغاز تحریم‌های ظالمانه ایران بود و در نتیجه آن شرکای خارجی، همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی کاهش داده یا قطع کردند.

علیزاده در پایان یادآوری کرد: ناگفته نماند این صنعت با وجود چنین تحریم‌هایی با تکیه‌بر توان متخصصان این حوزه در حال حرکت روبه‌جلو است که امیدوارم در سالی که مزین به نام جهش تولید توسط مقام معظم رهبری شده است این حرکت به اوج خود برسد.

عناوین برگزیده