تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۱۲۶۲۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

در جلسه دیروز حمایت از سهام چه گذشت + عکس

می متالز - در جلسه 20 حقوقی فعال بازار سرمایه با مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس تهران جه گذشت
در جلسه دیروز حمایت از سهام چه گذشت + عکس

به گزارش می متالز، دیروز جلسه ای در جلسه ای که با حضور نزدیک به 20 حقوقی و مدیر صندوقهای بزرگ بازار سرمایه در ساختمان ملاصدرا در حال برگزاری است، برای جمع آوری صف های فروش در بازار امروز توافق شد (البته فعلا زور تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و فروشندگان پرقدرت از خریداران ظاهر شدند؛ به طوریکه شاخص بورس امروز با سپری شدن یک ساعت از معاملات نزدیک 50 هزار واحد افت کرد).

کارگزاری هدف حافظ در مطلبی نوشت: به جهت حفظ انسجام بازار و حمایت از آن در یک اقدام کم سابقه، عصر دیروز حقوقی های منتسب به صندوق های فعال در بازار سرمایه (اعم از صندوق های با درآمد ثابت و صندوق های سهامی) و برخی دیگر از نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، تشکیل جلسه ای فوری دادند.

در این جلسه صحرائی مدیرعامل بورس تهران، ابراهیمی عضو هیئت مدیره سازمان بورس، قالیباف رئیس سازمان بورس، خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، خواجه نصیری عضو هیئت مدیره بورس تهران نیز حضور داشتند.

همانطور که عنوان شد این جلسه به جهت حمایت از بازار برگزار شده بود. در خصوص جزئیات بیشتری از مفاد این جلسه احسان حاجی علی اکبر، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ، جزئیات بیشتری را عنوان نمود.

به گفته حاجی، با توجه به اینکه در منفی های فردا (امروز) قیمتها جذابیت زیادی پیدا کرده است، شاخص کل به محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی می رسد که از لحاظ تکنیکال یک محدوده حمایتی بسیار قوی می باشد، از طرفی تصمیمات مهمی دیروز گرفته شد.

افزایش سقف اعتباری کارگزاران به ۵۰ درصد، افزایش سقف خرید سهام صندوق های با درآمد ثابت به ۱۵ درصد (البته به گفته حاجی در جلسه عنوان شد که صندوق های با درآمد ثابت، به جهت حمایت از بازار، حتی می توانند از سقف یاد شده نیز برای خرید سهام فراتر روند و وحی منزل نیست!)

به گفته حاجی، محاسبات تحلیلگران مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ نشان می دهد که اگر قرار باشد صندوق های با درآمد ثابت حتی به همان سقف ۱۵ درصد نیز بسنده کنند می توانند چیزی بالغ بر ۲۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه به بازار تزریق کنند.

همچنین محاسبات و آنالیز معاملات بازار دیروز نشان می دهد که ۴۰ سهم برتر بازار با صفوف فروشی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان مواجه بودند که نقدینگی تازه صندوق های با درآمد ثابت، می تواند به خوبی صفوف فروش را خرید نمایند. یعنی دو برابر صفوف فروش دیروز نقدینگی تازه از امروز در دسترس بازار است.  تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان از صفوف فروش دیروز ۱۱ هزار میلیارد تومانی از آن شستا بوده است!

از لحاظ روانی خبر مهم دیگری که حاجی به آن اشاره کرد در خصوص حمایتهایی است که قرار است در کف قیمتی منفی ۵% فردا از بازار سهام صورت گیرد. بخصوص اینکه شاخص کل در حمایت مهم خود در ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار دارد و دیگر جایی برای ریزش بیشتر ندارد. بنابراین تصمیم بر این شد که حقوقی های بازار امروز طبق لیست بندی مشخصی سهام بزرگ و شاخص ساز بازار را حمایتی خرید کنند.

حاجی گفت که قرار نیست این حمایتها تنها منحصر به بازار امروز باشد، بلکه مقرر شد که طی چند روز حمایتها از بازار سهام ادامه یابد. به عبارتی کف بازار سهام قرار است امروز بسته شود و اجازه داده نخواهد شد که قیمت سهام از کف حمایتی امروز طی روزهای آتی پایینتر رود.

موضوع بسیار جذاب بعدی که حاجی از جلسه دیروز دادند به نحوه ابطال صندوق های سهامی باز می گردد همانطور که مستحضرید بخش مهمی از فشار سنگین فروش این روزها به ابطالی صندوق های سهامی باز می گردد که باید به نوعی مدیریت شود. به گفته حاجی، مقرر شد که صندوق ها مجاز باشند از صندوق با درآمد ثابت خود در صندوق های سهامی خود صدور بزنند. در گذشته به دلیل مدیریت مشترک دو نوع صندوق ها در یک مجموعه، سازمان بورس چنین اجازه ای نمی داد، اما به دلیل حمایت از بازار نهایتاً سازمان بورس در جلسه دیروز موافقت خود را با این موضوع اعلام کرد و از نظر سازمان بلامانع شد که بسیار کمک کننده است.

این موضوع از دو جهت مهم است اول اینکه منابع نقدی که در دسترس صندوق های با درآمد ثابت است در صندوق های سهامی مجموعه متمرکز می شود. به عبارتی مدیریت دارائی در مجموعه صندوق سهامی متمرکز می شود. دوم اینکه این یک روش حمایتی بسیار مهم است. صندوق های سهامی نیازی به فروش ندارد.

همانطور که عنوان شد به دلیل فشار ابطالی ها، صندوق های سهامی مجبور بودند جهت حفظ نقدینگی و پرداختی به سرمایه گذاران، اقدام به فروش سهام کنند که در این حالت نیازی به این کار نیست و نقدینگی لازم از طریق صندوق با درآمد ثابت و با صدور یونیت تامین خواهد شد. بنابراین درخواست فروش صندوق های سهامی در بازار حذف خواهد شد.

جمع بندی نهایی صحبتهای مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ این موضوع است که در وهله اول حمایت مهم شاخص کل در محدوده ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی وجود دارد. دوم اینکه بسیاری از نمادها بالغ بر ۴۰ درصد افت داشته اند و به محدوده های بسیار جذابی برای خرید رسیده اند. سوم حمایت سازمان بورس در خصوص دعوت از حقوقی ها به جهت حمایت از بازار، چهارم افزایش محسوس اعتبار کارگزاری ها به ۵۰ درصد که درخواست خریدها در سیستم را بیشتر می کند، پنجم افزایش سقف سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت از ۵ به ۱۵ درصد که قطعاً این عوامل به تدریج شرایط بازار را تغییر خواهد داد و به سمت متعادل شدن پیش خواهد برد.

تا قبل از ریزش بازار سیاست ها براین بود تا دست عرضه قوی تر از دست تقاضا باشد ، زیاده روی در این امر شدت ریزش را از کنترل خارج کرد.  از اواخر هفته گذشته و روزهای جاری تصمیمات خوبی در جهت قوی تر کردن تقاضا در بازار در پیش گرفته شد . افت و اصلاح قیمت نیز به همراه برخی سیاست های تعاملی ، عرضه را ضعیف تر خواهد کرد.  امروز نقطه عطف تقابل این دو جریان است که به نظر برای اولین بار چنین هماهنگی هایی دراین سطح صورت میگیرد هر چند نباید انتظارات را بالابرد . فروشنده ها هم باید دقت کنندکه در کجای نمودار قیمت فروشنده خواهند بود .

 دیروز حقوقی‌ها 50 درصد کل خرید بازار را به خود اختصاصی دادند که بیشترین میزان در سال 1399 بوده است.  در طرف فروش هم 79 درصد سهم حقیقی‌ها بوده است!

عناوین برگزیده