به گزارش می متالز، آلکانتارا بخشی از مناطق با عمق بالای آب در این بندر را پیشنهاد داده است تا بتواند میزبان کشتیهای حامل آهن چاینامکس و والهمکس باشد؛ کشتیهای غولپیکری که میتوانند میزان بسیار بیشتری از آهن را نسبت به شناورهای معمولی حمل کنند.
شرکت واله در همین راستا و پس از آنکه چین چهار بندر جدید خود را برای میزبانی از کشتیهای حامل فلزات تایید کرد، تلاش میکند تا محمولههای صادرات آهن به این کشور را افزایش دهد. در ماه ژوئن، چین شاهد رکوردی بیسابقه در واردات فلزات برای پاسخ به افزایش شدید تقاضای داخلی برای فولاد بود تا بتواند منابع لازم برای جهش در ساختوساز زیرساختهای خود را فراهم کند. حدود ۶۰ درصد از این مواد از سوی استرالیا تامین میشود و به این ترتیب قیمت سنگآهن به ۱۱۰ دلار در هر تن طی ماه ژوئن افزایش داشت؛ قیمتی که از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون بیسابقه بوده است. البته بندر آلکانتارا تنها گزینه پیش روی شرکت واله برای افزایش حجم صادراتی سنگآهن خود به چین نخواهد بود. واله درنظر دارد تا بتواند توان صادرات سنگآهن خود از بنادر برزیل را از ۲۰۰ میلیون تن کنونی به ۲۴۰ میلیون تن برساند. در این میان کشتی غولپیکر والهمکس را باید تلاشی از سوی این شرکت برزیلی برای نزدیکتر کردن معادن سنگآهن خود به بازار چین دانست. این شرکت اعلام کرده است که معتقد است چین باید منابع متنوعی را برای تامین سنگآهن خود داشته باشد تا سرمایهگذاران این کشور گزینههای متعدد دیگری به جز استرالیا برای خرید سنگآهن مصرفی خود داشته باشند و کمتر به یک یا تعداد اندکی از منابع وابسته باشند. به اعتقاد واله، چنین شرایطی میتواند ریسکهایی نظیر قیمت بالا و تردید تامین منابع را برای بازار چین درپی داشته باشد. چین هماکنون سالانه تا ۹۰۰ میلیون تن سنگآهن را وارد میکند و برزیل نیز همچنان در حال انجام تعهدات قبلی خود است که این امر موجب شده است تا بهای این فلز با رشد ۴۰ درصدی در ماههای اخیر مواجه شود. از این رو به نظر میرسد برای کاهش ریسکهای مربوطه، چین درنظر دارد تا تمایل زیاد خود برای واردات سنگآهن را با متنوعسازی منابع تامین خود برطرف سازد.