تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۱
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۱۲۶۴۹۰

منطقه ویژه فناوری و ۲ مرکز نوآوری معدن راه‌اندازی می‌شود

می متالز - مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از راه‌اندازی منطقه ویژه فناوری معدن و دو مرکز نوآوری معدن به زودی خبر داد.
منطقه ویژه فناوری و ۲ مرکز نوآوری معدن راه‌اندازی می‌شود

به گزارش می متالز، کامبیز مهدی زاده روز سه شنبه در نشست خبری طرح توسعه نوآوری و فناوری معدن و صنایع معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: منابع نفتی برای توسعه و پیشرفت کافی نیست؛ زمانی تعداد کارخانه‌ها تعیین کننده میزان توسعه یافتگی کشورها بودند ولی امروزه میزان توسعه فناوری‌ها تعیین کننده توسعه یافتگی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی با هدف نفوذ و استفاده از فناوری ها در حوزه معدن شکل گرفته است.
مهدی زاده بیان کرد: در همین راستا راه اندازی دو مرکز نوآوری از اقدامات حمایت از فعالان حوزه معدن است. یکی از این مراکز با همکاری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در مهرماه سال جاری افتتاح می شود.

وی بیان کرد: دومین مرکز نوآوری در برج فناوری کیش تاسیس خواهد شد. علاوه بر آن تفاهم نامه‌ای با منطقه ویژه ربع رشیدی در استان آذربایجان شرقی در زمینه راه اندازی منطقه ویژه فناوری‌های معدنی در حال انعقاد است؛ چرا که این استان از ظرفیت‌های خوبی در حوزه معدن برخوردار است.

مهدی زاده با اشاره به وضعیت صنعت نفت کشور اظهار داشت: تنها در سال ۱۳۹۴ مبلغی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار برای ترمیم و راه اندازی چاه‌های از دست رفته نفت هزینه شده است؛ چاه‌های نفت شیره جان اقتصاد کشور را رو به تحلیل می‌برد.

وی معادن را جایگزین منابع نفتی ذکر کرد و ادامه داد: ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در ایران، کشور را در میان ۱۰ کشور شاخص معدنی به لحاظ تنوع معدنی قرار داده ولی متاسفانه در این حوزه بسیار مهجور و سنتی باقی مانده است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عدم سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های معدن و ایجاد بسترهای لازم را از چالش‌های حوزه معدنی عنوان کرد و یادآور شد: به منظور رفع برخی از مشکلات این حوزه طرح "توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی" در سال جاری با دو هدف جایگزینی معدن با نفت و توسعه و ارتقای جایگاه علم زمین شناسی به عنوان رشته مادر در معاونت علمی تعریف شد.

وی ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی، حمایت از استارت آپ‌ها و طرح‌های نو در حوزه معدن، کمک به توسعه بازار محصولات دانش بنیان حوزه معدن و صنایع معدنی، تسهیل تبادلات و همکاری‌های علمی و فناوری بین‌المللی در حوزه معدن و ایجاد مطالعات کانی شناسی و تحقیقات روی مواد معدنی و انجام تحقیقات منطقه‌ای را از ماموریت‌های طرح توسعه معدن برشمرد.

 

جذب ایده های فناورانه حوزه معدن

مدیر طرح توسعه نوآوری معدن گفت: فراخوانی برای جذب ایده‌های نوآورانه در حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی منتشر شده است که فناوران می توانند از امروز طرح های خود را ارسال کنند.

وی یادآور شد: محورهای این فراخوان شامل طرح‌های نوآورانه در زمینه‌های زمین‌شناسی، ارتقای ایمنی معدن کاری، ارتقای سلامت با بهره از علم زمین شناسی و توسعه اکتشاف در عمق تمرکز دارد.

به گفته وی صاحبان ایده، شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان ایده پس از ارسال ایده‌های خود و داوری طرح‌ها، از ایده‌های برتر حمایت می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بین المللی در این زمینه بیان کرد: با توجه به فراوانی منابع معدنی در کشور، در قالب طرح توسعه معدن اقدام به ایجاد پلتفرم همکاری‌های معدنی منطقه‌ای به منظور توسعه روابط اقتصاد معدنی با کشورهای منطقه کردیم.

عناوین برگزیده