تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۲
بازدید: ۳۸۷
کد خبر: ۲۴۱۲۹۸
گزارشی از نمایشگاه فولاد ۱۴۰۰ در کیش- بخش ۱:

دانش بنیان ها؛ متحول کننده صنایع معدنی

‌می‌متالز - متخصصان خوش فکر ایرانی با تاسیس شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های اخیر توانسته اند با تولیدات کیفی و قابل رقابت خود، به نقش آفرینی موثر در رفع نیاز‌های بخش صنعت و معدن بپردازند و در عین حال، مانع خروج ارز شده و اشتغال پایدار در کشور ایجاد کنند. این مهم حوزه‌های مختلفی همچون کاتالیست ها، کوره ها، سیلندرها، روغن‌های صنعتی و ... را دربرگرفته است.

به گزارش می‌متالز، نمایشگاه فولاد ۱۴۰۰ که در جزیره کیش برگزار شد، بخشی از توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان را به نمایش گذاشت که در زیر تشریح می‌شود:

افزایش رکورد تولید فولادسازی‌ها

سیدمهدی رمضانی، کارشناس ارشد فرآیند شرکت گسترش فناوری خوارزمی با اشاره به تولید زنجیره کاتالیست‌های ریفرمی کارخانه‌های احیای مستقیم توسط این شرکت گفت: این زنجیره شامل ریفرمینگ‌های فعال، نیمه فعال و خنثی (برای حذف H۲S از جریان گازی) و نیز طراحی مخازن سولفورزدایی (برای واحد‌های احیای مستقیم) است.

وی افزود: با تولید ۳ محصول ریفرمی برای واحد‌های احیای مستقیم ۸۰۰ هزار تنی، حدود ۲ میلیون یورو طی ۵-۶ سال، صرفه جویی ارزی می‌شود.

رمضانی خاطرنشان: این محصول باعث افزایش کارایی کارخانه تولید آهن اسفنجی می‌شود و در صورت نبود این محصول، ظرفیت تولید ۸۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ فولادی با استفاده از کاتالیست‌های رفرمی تولید داخل توانستند رکورد تولید خود را بهبود بخشند. این شرکت در حوزه پتروشیمی نیز انواع کاتالیست‌های مورد نیاز را تولید می‌کند.
رمضانی با اشاره به محصولات دیگر این شرکت گفت: کاتالیست‌های سولفورزدایی اکسید روی، محصول دیگر این شرکت است. پژوهشگاه نفت محصول جاذب سولفورزدایی را آزمایش کرد و به این نتیجه رسید که محصول تولید ما حدود ۱۰ درصد جذب بالاتر نسبت به محصول مشابه خارجی دارد.

بومی سازی کوره تولید آهک صنعتی

محمدجواد سعیدآبادی، مدیر اداری و امور قراداد‌های شرکت فرامبین فولاد یاران گفت: طی سال‌های گذشته، کوره عمودی شافت، کوره افقی دوار و نیز کوره عمودی شافت دوقلو برای واحد‌های فولاد آلیاژی مهندسی معکوس شده و دانش فنی آن، بومی سازی شده است.

وی ادامه داد: تجهیزات کوره‌ها با همکاری شرکت‌های داخلی ساخته می‌شود. هزینه تمام شده آن یک چهارم قیمت تمام شده خارجی است. این شرکت همچنین آهک صنعتی برای شرکت‌های داخلی تولید می‌کند

دوام بالا نسبت به نمونه اروپایی

محمد یاقوتی نیا، مدیرعامل شرکت آریانا مدرن صنعت به محصولات دانش بنیان این شرکت اشاره کرد و گفت: طراح و تولید کننده انواع الکترو سیلندر، اکچویتور‌های خطی و دورانی، عملگر الکتریکی، سیلندر الکتریکی، سرو جک سرو سیلندر، اکچویتور‌های دینامیکی، سرو پرس و دستگاه‌های تست پیشرفته برای حوزه فولاد و سیمان، هستیم.

وی ادامه داد: این محصولات در مقایسه با محصولات مشابه خارجی، قیمت پایین‌تر (یک دوم نمونه اروپایی)، خدمات پس از فروش، گارانتی، دوام بالا نسبت به مدل‌های اروپایی و بدون نیاز به روغن کاری است. برخی مدل‌ها روی دستگاه سیستم کنترل دارد و نیازی به کابل کشی نیست.

یاقوتی نیا خاطرنشان کرد: با توجه به تناژ تولید، در بخش تحقیق و توسعه، تغییرات لحاظ شده و محصول متناسب با آن، محصولات ساخته می‌شود.

مطابق با استادارد‌های روز دنیا

حسین خطیبی، مدیرعامل شرکت پرتو صنعت پاژ با اشاره به ساخت پکیج کامل کمپرسور سانتریفیوژ تصریح کرد: این محصول با انجام مهندسی معکوس، ساخته شد. این محصول از استاندارد API۶۱۷ و API۶۷۲ (استاندارد‌های موسسه نفت آمریکا) پشت سرگذاشته است.

وی افزود: قیمت محصول یاد شده در مقایسه با مدل خارجی، حدود دو سوم است. زمان تحویل این محصول، کمتر از ۵۰ درصد زمان تحویل محصول خارجی است. همچنین، امکان سفارشی سازی متناسب با نیاز مشتری وجود دارد و از خدمات پس از فروش برخوردار است.

بی نیازی کشور به واردات

حسین اخلاقی امیری، مدیرعامل شرکت امید پترو انرژی خاوران بیان داشت: برای نخستین بار در ایران دستگاه پیکنومتر گازی را به صورت اتوماتیک و برای اندازه‌گیری حجم واقعی جامدات با شکل هندسی نامعین و نیز پودر‌های جامد ساختیم.
وی افزود: تست‌های مختلف روی دستگاه مذکور در فولادسازی‌های بزرگ انجام شد. از نظر قیمت، یک ششم مشابه خارجی است. با ساخت این دستگاه، کشور از واردات بی نیاز شده است. پیش از این، پیکنومتر‌ها از آمریکا وارد می‌شد.

فرمولاسیون منحصر به فرد

سعید سلیمانی، مدیرعامل شرکت کیمیا فرآیند نقش جهان درباره بومی سازی و تولید روغن‌های فلزکاری و فولاد به عنوان محصولات تولید گفت: این محصولات در صنایعی اعم از فولادسازی‌ها که شبکه تاسیسات داشته و با سیالات و مایعات سر و کار دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: قیمت این محصولات، یک سوم تا یک چهارم قیمت مشابه خارجی است. از دیگر مزایای محصولات تولیدی، استفاده از نیرو‌های متخصص جوان، فرمولاسیون منحصربه فرد، استفاده از افزودنی‌های داخلی و کیفیت محصول قابل رقابت با مشابه خارجی است.

یوسف بهمن آبادی

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده