تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۷
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۲۴۵۴۵۴
با حضور معاون وزیر علوم

مرکز توسعه فناوری‌های نوین معدنکاری ایرانیان در یزد راه اندازی شد

‌می‌متالز - مرکز توسعه فناوری نوین معدنکاری ایرانیان روز سه شنبه با حضور معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از کارشناسان این حوزه و مسئولان محلی در پارک علم و فناوری یزد راه اندازی شد.

به گزارش می‌متالز، علی خیرالدین در مراسم افتتاح مرکز یادشده افزود: پارک علم و فناوری استان یزد دومین پارک با سابقه کشور و یکی از مراکز بسیار توانمند با تعداد زیادی از واحد‌های فناور و شرکت‌های دانش بنیان است که در استان فعالیت دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به بازدیدش از نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌ها و واحد‌های فناور یزد اظهارکرد: در این نمایشگاه محصول این شرکت‌ها به نمایش درآمده و کار بسیار ارزشمندی است.

خیرالدین در ادامه گفت: مرکز توسعه فناوری‌های نوین معدنکاری در یزد جزو نخستین شرکت‌های است که امروز در کشور راه اندازی شد.

وی با اشاره به حمایت وزارتخانه از مراکز فناوری کشور در استان‌ها هم اظهار کرد: طرح دستیار فناوری در وزارت علوم در حال پیگیری است که هدف از آن تعامل گسترده بین دانشگاه، پارک، آموزش و آشنایی دانشجویان با حوزه فناوری است.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: در این طرح دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه فناوری هستند به پارک‌های علم فناوری معرفی می‌شوند که ضمن ادامه تحصیل در دانشگاه در حوزه فناوری مهارت‌های لازم را فرا گیرند.

به گفته خیرالدین در طرح یادشده برای شرکت‌های فناوری که دانشجویان را پذیرش می‌کنند امتیاز‌هایی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان

وی در ادامه از تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی خبرداد و افزود: این طرح برای تصویب نهایی به شورای نگهبان ارسال شد، امیدواریم زودتر ابلاغ شود.

خیرالدین با بیان اینکه طرح یادشده چند سالی است که از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهور مطرح شد، اظهار کرد: در این طرح امتیاز‌های خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شد.

وی افزود: معتقدیم یکی از بهترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است، باید در این بخش سرمایه گذاری‌های لازم صورت گیرد.

خیرالدین از استاندار یزد خواست که ستاد جهش تولید و اقتصاد دانش بنیان را در استان راه اندازی کند که با حضور رییسان دانشگاه‌ها، رییس پارک علم و فناوی و مراکز رشد بتوانند گام‌های خوبی در این زمینه بردارند.

همچنین مدیرعامل مرکز توسعه فناوری نوین معدنکاری یزد گفت: این مرکز متشکل از ۹ شرکت با ۱۷۰ نفر از شرکت حوزه فناوری و نوآوری معدن است.

ابوالفضل میرحسینی افزود: حدود هفت فناوری از سوی شرکت‌های یادشده معکوس سازی شد و معکوس سازی فناوری‌های بیشتر از دیگر اهداف این مجموعه در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی هدف از راه اندازی مرکز یادشده را ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه فناوری‏‌های معدنکاری و پاسخ به نیاز‌های فناوری در این حوزه و حمایت از ایده‌های معدنی بیان کرد و گفت: این مرکز مجموعه‌ای از شرکت‌های یادشده است که با کمک صندوق پژوهش و بخش خصوصی راه اندازی شد.

یزد با داشتن ۵۰۰ معدن بزرگ، کوچک و ۵۰ نوع اندیس معدنی پس از کرمان دومین استان معدنی ایران است و میزان ذخیره شناسایی شده آن حدود ۲ میلیارد تن تخمین زده می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

عناوین برگزیده