تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۱۵
بازدید: ۱۲۲۷
کد خبر: ۲۳۹۱۶۵

تجارتگرام به دنبال فرهنگ سازی در بازار فروش

‌می‌متالز - بازاریابی و فروش اصلی‌ترین فاکتور‌های موفقیت کسب و کار‌های کوچک و متوسط است که این روز‌ها از روش سنتی در حال تغییر به سمت آنلاین است و در این زمینه مجموعه‌ای همچون تجارتگرام وارد فرهنگ سازی شده است. محمدحسین حاجی بابا مدیرعامل تجارتگرام معتقد است، این مجموعه در کنار مجموعه‌ها قرار دارد و همراه آن‌ها است.

به گزارش می‌متالز، محمد حسین حاجی بابا مدیرعامل «تجارتگرام» با اشاره به هجدهمین نمایشگاه «ایران متافو» اظهار کرد: به غیر از روز اول و حواشی آن که موضوع بسته شدن در نمایشگاه رخ داد، نمایشگاه خوبی را شاهد بودیم و خوشبختانه استقبال خوبی از تجارتگرام صورت گرفت و بسیاری از خدمات جدیدی که ارائه دادیم با استقبال گسترده‌ای رو به رو بود و امیدوار هستیم در روز پایانی نیز استقبال به خوبی همین روز‌ها باشد.

تجارت گرام به دنبال فرهنگ سازی در بازار فروش

وی همچنین درباره فعالیت‌های این مجموعه افزود: «تجارتگرام» نزدیک به یک سال و ۶ ماه است که کار خود را شروع کرده و در این زمان بسیاری از خدماتی را که پیش‌تر ارائه می‌دادیم تقویت کرده و با شکل بهتری امروز انجام می‌شود. تجارتگرام در خصوص اتصال خریداران و فروشندگان داخلی فعالیت داشته و تا حدودی نیز به خارج از کشور نگاهی داشته و معرفی بازار داخلی به خارج از کشور را هم انجام داده است. بیشتر فعالیت‌ها نیز مربوط به صنایع ریخته گری و فرو آلیاژ‌ها بوده، اما حدود ۳ ماه است که بخشی از کار را بر حوزه صادرات متمرکز کرده ایم.

«حاجی بابا» با اشاره به پتانسیل مجموعه‌های کوچک در صادرات گفت: این مجموعه‌ها پتانسیل خوبی برای صادرات دارند، اما توانایی برای اتصال به این بازار‌ها را در اختیار ندارند در نتیجه خدماتی را به پلتفرم تجارتگرام اضافه کردیم تا خدمات گسترده تری به مشتریان ارائه شود.

وی تصریح کرد: صادرات در بخش‌های مختلف با مشکلاتی همراه است در نتیجه این موضوع را از بازار فولاد و ریخته گری آغاز کردیم و خوشبختانه با اتاق بازرگانی کرمان و تبریز قرارداد‌هایی را امضا کرده ایم که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ شرکت فعال در استان را به ما معرفی کرده و ما در بخش صادرات برای آن‌ها فعالیت می‌کنیم و آن‌ها را به بازار صادراتی خارج از کشور متصل می‌کنیم.

مدیرعامل «تجارتگرام» افزود: سیستم ایجاد شده برای این کار از پنل ارزیابی توان صادراتی در سایت آغاز شد و شامل ۲۰ سوال است که کاربران و صاحبان کسب و کار‌های کوچک یا متوسط از این پنل استفاده کرده و همان موقع آن کسب و کار در سه قسمتی که ما مشخص کرده ایم قرار گرفته و تیم توسعه صادرات تجارتگرام طبق ارتباط‌هایی که از قبل برای محصولات دیگر گرفته شده با صاحبان کسب و کار تماس گرفته و آماده سازی کار را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: همگام سازی تجار و کسب و کار‌های داخلی با روش‌های آزموده شده تجارت در دنیا

وی در ادامه گفت: بر اساس نسبت آمادگی این شرکت‌ها در امر صادرات، خدماتی به آن‌ها ارائه و به بازار خارج از کشور متصل می‌شوند. در واقع ار صفر تا صد صادرات در کنار کسب و کار‌های کوچک و متوسط هستیم. خوشبختانه اقبال خوبی در این زمینه بوده و استقبال خوبی صورت گرفته و توانستیم به صنایع دیگر نیز ورود داشته باشیم و بسیاری از شرکت‌هایی که اتاق بازرگانی کرمان یا تبریز به ما معرفی کرده در حوزه مواد غذایی، شیمیایی و... فعالیت داشته و توانستیم این کار را برای آن‌ها انجام بدهیم.

به گفته وی، این هدف در راستای رسالت اصلی تجارتگرام، یعنی توانمند سازی شرکت‌ها و کسب و کار‌های ایرانی است انجام می‌شود و امیدوار هستیم با ارائه این خدمات قدمی در راستای توسعه صنعت ایران برداشته باشیم.

بیشتر بخوانید: توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط با تجارتگرام/ تجارتگرام موازی بورس کالا نیست/ تجارتگرام ارائه کننده راه کار‌های کلی و بازرگانی در حوزه‌های معدن و صنایع معدنی است

محمدحسین حاجی بابا مدیرعامل «تجارتگرام» اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰ کاربر فعال داریم، البته کاربران دیگری نیز هستند که به دلایلی نتوانستیم فعالیت با آن‌ها را ادامه دهیم. این آمار خوبی است و در اهداف ما این آمار نبود، اما خوشبختانه به آن دست یافتیم. از این تعداد کاربر فعال ۵۰۰ مورد فروشگاه فعال هستند که محصولات آن‌ها در وب سایت عرضه می‌شود. در این بین بازخورد‌های خوبی نیز دریافت کرده ایم و این فروشگاه‌ها تا ۶۰ الی ۷۰ درصد افزایش فروش از طریق سایت داشتند. به نوعی این سایت فروش و بازاریابی را تسهیل کرده است.

وی همچنین تصریح کرد: مرداد ماه وب سایت انگلیسی «تجارتگرام» را فعال کردیم، اما در حال حاضر در حال تغییراتی در وب سایت اصلی هستیم. البته اگر برخی محصولات را به زبان عربی جست و جو کنید، وب سایت تجارتگرام برای شما نمایان می‌شود و با این اقدامات شرکت‌هایی را داشتیم که از کشور‌های دیگر کالایی را از ایران خریداری کنند هرچند که ما در این بخش تمرکزی نداشتیم و تنها فعالیت‌های سئویی داشتیم.

مدیرعامل «تجارتگرام» افزود: از بهمن ماه فعالیت خارجی ما گسترده‌تر خواهد شد و نیاز داریم وب سایت انگلیسی ما به کاملی وب سایت فارسی ما باشد.

وی درباره اینکه آیا ورودی به حوزه ماشین آلات خواهید داشت یا نه، بیان کرد: این موضوع در اهداف دیده شده، اما ماشین آلات صنعتی بحث گسترده‌ای را شامل می‌شود. ما بخشی را امروز در وب سایت داریم. البته ما در بخشی از ماشین آلات وارد نشده ایم، چون هنوز مراجعه کننده‌ای در این بخش نداشتیم و بازار صادراتی که به صرفه باشد برای عرضه محصولات داخلی در اختیار نداریم. البته توانایی این موضوع را در اختیار داریم.

تجارت گرام به دنبال فرهنگ سازی در بازار فروش

حاجی بابا همچنین با اشاره به اشتغال موجود در این مجموعه گفت: ما در کمتر از یک سال ۸ نفر را به تیم خود اضافه کردیم و در حال حاضر نیروی کل دپارتمان‌های ما حدود ۲۸ نفر هستند که با گسترش کار ما بیشتر خواهد شد، اما ما استارتاپ هستیم و یکی از خصوصیات آن‌ها این است که با نیروی کم پاسخ بیشتری به مشتریان بدهیم. البته افزایش نیرو خواهیم داشت، اما نه به نسبت افزایش کاربران که به ما می‌پیوندند.

وی اظهار کرد: مخاطبان ما کسب و کار‌های کوچک و متوسط در هر زمینه‌ای خواهند بود. ما خود را همراه کسب و کار می‌دانیم و بازرگانی نیستیم که کالایی را گرفته و با سودی به فروش رسانیم، بلکه خدماتی ارائه می‌دهیم تا کسب و کار‌ها موفق شوند و بازار‌های جدید را بیابند. البته در قبال این خدمات هزینه‌ای دریافت می‌شود و تمام سود مجموعه از این مرحله خواهد بود.

مدیرعامل «تجارتگرام» تصریح کرد: خدمات تجارتگرام قابل ارائه به تمامی صنایع داخلی است و کاربران با مراجعه به وب سایت تجارتگرام می توانند از خدمات ما مطلع شوند.

وی در پاسخ به این که آیا این مجموعه می‌تواند فروش‌های سنتی را به آنلاین تبدیل کند، افزود: هدف «تجارتگرام» دقیقا همین است تا نحوه فروش سنتی تغییر کند. در واقع ما یک فرهنگ سازی انجام دادیم و کاربران را به استفاده از وب سایت عادت داده ایم. البته نیازمند کار بیشتر است و این فرهنگ سازی زمانی چند ساله نیاز دارد. فرهنگ سازی انجام شده نشان داد تنها کافی است منفعت حاصل از استفاده وب سایت را به کاربران معرفی کنیم. باید این فرهنگ در بازار سنتی ایجاد شود، زیرا بازار فروآلیاژ و ریخته گری عمدتا بازاری سنتی است، اما توانستیم در این بخش نیز فرهنگ سازی کرده و ۱۲۰۰ کسب و کار فعال را در مجموعه داشته باشیم.

وی درباره اعتمادسازی به خبرنگار «می متالز» گفت: بحث اعتماد دو قسمت دارد که بخشی بحث مجوز‌ها می‌شود که ما عضو اتحادیه کسب و کار‌های مجازی هستیم و کار ما کنترل می‌شود دارای «ای نماد» هستیم. البته اعتقاد بنده بر آن است که اعتماد کاربر زمانی ایجاد می‌شود که یک تا دو بار از این پلتفرم استفاده کرده باشند. به طور کلی اگر خدمات درست ارائه شود حتی به تعداد کم، اعتماد و اعتبار در بازار ساخته خواهد شد و به کاربران اضافه می‌شود. تا زمانی که تجارتگرام با صداقت و کاری که انجام می‌دهد خواسته مشتری را تامین کند، نگرانی درباره کاربر و مشتری نخواهیم داشت.

وی با اشاره به آموزش نیز افزود: در وب سایت ویدیو‌های آموزشی وجود دارد. همچنین یک بات تلگرامی داریم که از طریق آن ثبت نام، پشتیبانی و آموزش انجام می‌شود. از سویی دیگر تیم پشتیانی در شرکت فعال است که یکی از زیرمجموعه‌های آن آموزش به کاربر است. این آموزش بخشی از همان فرهنگ سازی است تا کاربران مشتاق به همکاری با ما شوند. شعار ما در این فرهنگ سازی آن است که از هر کجای ایران می‌توان تجارت داشت.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد

تجارت گرام به دنبال فرهنگ سازی در بازار فروش

تجارت گرام به دنبال فرهنگ سازی در بازار فروش

عناوین برگزیده