تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۱۱
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۴۴۰۴۷
فراخوان تامین مالی برای طرح‌های دانش بنیان پربازده؛

پرواز دو استارتاپ از سکوی دونگی

‌می‌متالز - سکوی تامین مالی جمعی دونگی از اولین مجموعه شرکت‌هایی است که توانست مجوز فعالیت تأمین مالی جمعی را از فرابورس ایران دریافت کند، همچنین اولین پلتفرمی است که برای یک پروژه فراخوان تامین مالی منتشر و فعالیت خود را از دی ماه سال گذشته آغاز کرد. در این مدت ۶ طرح منتشر شده که چهار طرح با موفقیت تامین مالی انجام دادند و فقط یکی از طرح‌ها موفق به جذب سرمایه مورد نیاز نشد.

به گزارش می‌متالز، جعفر محمدی مدیرعامل سکوی تامین مالی جمعی دونگی از آخرین وضعیت تامین مالی برای دو طرح این سکو با بازدهی سالیانه بیش از۴۰ درصد در هر طرح خبر داد وگفت: یکی از طرح‌ها در حال حاضر تامین مالی خود را در ا ین پلتفرم آغاز کرده و طی هفته آتی نیز طرح هفتم منتشر می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح فعلی که تامین مالی آن آغاز شده، سرمایه‌پذیر ماشین‌حسابی اختراع کرده که قابلیت اتصال و ارسال نتیجه محاسبات به دستگاه پوز را دارد، ادامه داد: مشتری با مشاهده رقم بر روی نمایشگر پوز، کارت بانکی خود را کشیده و رمز را وارد می‌کند. نتیجه تراکنش نیز با صدای بوق بر روی ماشین‌حساب به اطلاع مغازه‌دار می‌رسد. این ماشین‌حساب به دلیل قیمت مناسب و ارزش بالایی که ایجاد می‌کند مورد استقبال قرار گرفته و توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی‌ها (PSP) به صاحبان دستگاه‌های پوز پیشنهاد می‌شود.

محمدی با اشاره به سابقه طرح مذکور گفت: سرمایه‌پذیر سابقه تولید و تحویل ۵۰ هزار ماشین‌حساب را داشته و برای تولید ۲۳ هزار دستگاه جدید دنبال جذب سرمایه به مبلغ ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. در ماه‌های اول و دوم اجرای طرح، واردات و مونتاژ قطعات انجام شده و فروش محصول تولیدی به PSP‌ها طی دو ماه بعدی انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تسویه نقدی نیز طی ماه‌های سوم تا پنجم انجام شود.

وی در خصوص بازدهی طرح طبق محاسبات انجام شده اظهار داشت: نرخ بازده داخلی و سود سرمایه‌گذاران در بازه پنج ماهه اجرای طرح به ترتیب ۲۰.۵ و ۲۱.۶ درصد پیش‌بینی می‌شود. معیار محاسبه سود مابه تفاوت مبلغ خرید مواد اولیه و مبلغ فروش محصول است. از ماه سوم، ماهانه ۵ درصد سود علی‌الحساب به سرمایه‌گذاران پرداخت شده و تسویه قطعی در انتهای طرح و پس از حسابرسی رسمی انجام می‌شود. اصل پول سرمایه‌گذاران توسط سرمایه‌پذیر تضمین شده و معادل حدود ۵۰ درصد بازدهی برای یک سال است.

مدیرعامل سکوی تامین مالی جمعی دونگی با اشاره به اینکه از این تاریخ ۷ روز از فرصت ۲۰ روزه فراخوان تامین مالی سپری شده، گفت: با توجه به زمان باقی مانده پیش بینی می‌شود این طرح با موفقیت تامین مالی خواهد شد.

محمدی با تاکید بر اینکه این طرح دانش بنیان بوده و سابقه انجام کار در مقیاس بزرگتر را دارد، افزود: پیش از این ۵۰ هزار ماشین حساب توسط این طراح تولید شده و بر همین اساس بازار فروش آن مهیاست و در مقیاس بالاتر تجربه و با استقبال بسیار عالی همراه شده است.

وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران قبلی و سرمایه گذاران جدید به این طرح اعتماد و سرمایه گذاری کردند. به همین دلیل انتظار می‌رود به زودی مابقی مبالغ این طرح جمع آوری شود.


یک فراخوان جدید با بازدهی ۴۴ درصدی


محمدی با اعلام این خبر که در هفته پیش رو نیز یک فراخوان جدید تامین مالی دیگر نیز منتشرخواهد شد، گفت: طرح جدیدی که احتمالا طی هفته جاری فراخوان تامین مالی آن منتشر می‌شود مربوط به شرکت فروشنده موبایل، تجهیزات تلفن همراه و کامپیوتر است که در بازار کامپیوتر فعالیت می‌کند و برای اجرای یک قرارداد نیاز به تامین مالی ۲ میلیارد تومانی دارد.

وی در تشریح جزییات این طرح هم این گونه توضیح داد: شرکت مذکور با یک سازمان بزرگ که حدود دو میلیون حقوق بگیر و بازنشسته دارد قراردادی منعقد کرده تا برای این افراد گوشی و تجهیزات تلفن همراه را به صورت اقساط فراهم کند.

محمدی ادامه داد: همچنین یک شرکت لیزینگ هم پول فروش را تامین می‌کند، کل فرآیند خرید تجهیزات، پرداخت پول توسط لیزینگ و فروش یک ماه زمان نیاز دارد و طی یک سال معادل ۲۲ میلیارد خرید و فروش انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سهم سرمایه گذاران از سود این فرآیند ۴۴ درصد است، گفت: با توجه به اینکه همه پول صرف خرید کالایی شده که وجود دارد، از سوی دیگر کالا فروخته می‌شود و یک شرکت لیزینگ هم این وجه را همان ابتدا پرداخت می‌کند، احتمال عدم بازپرداخت اقساط وجود ندارد و تقریبا ریسک سرمایه گذاری بسیار پایین و یک سرمایه گذاری خوب با سود نسبتا بالای ۴۴ درصد سالانه است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده