تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۲۴۰۴۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماجرای رتبه‌بندی «اینماد» چیست؟

‌می‌متالز - طی هفته‌های اخیر کسب‌وکار‌های اینترنتی زیادی به اجباری شدن نماد اینماد اعتراض کردند. یکی از مشکلاتی که اینماد دارد مساله رتبه‌بندی آن است، چرا که براساس آن هر کسب‌وکاری با پرداخت هزینه بیشتر به راحتی به رتبه‌های بالاتری دست می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، الزام به داشتن نماد اینماد و ایجاد محدودیت برای کسب‌وکار‌های نو پا که اینماد ندارند، به یکی از دغدغه‌های اصلی کسب‌وکار‌ها تبدیل شده است. چرا که به گفته صاحبان کسب‌وکار‌های اینترنتی، اجرای اینماد به شکل اجباری باعث ضرر برای کسب‌وکارهاست.

به تازگی مشخص شده است که اینماد (نماد اعتماد الکترونیک) دارای رتبه‌بندی است. به این صورت که هر کسب‌وکاری با پرداخت هزینه زیادتر می‌تواند از رتبه بالاتر و پیشرفته‌تری برخوردار شود.

رتبه‌بندی اینماد سطح اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب سایت و کسب‌وکار را نشان می‌دهد. هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، نشان‌دهنده سطح بالاتر اعتماد و کیفیت عملکرد و‌ب سایت است.

آسیب‌های رتبه‌بندی اینماد

با وجود اینکه مساله رتبه‌بندی اینماد در جلب اعتماد کاربران به یک وب سایت یا کسب‌وکار نوپا می‌تواند موثر عمل کند، اما براساس قوانین اینماد شرکت در ارزیابی در سطح پیشرفته اینماد، نیازمند پیش نیاز خاصی نیست و کسب‌وکار‌ها و استارتاپ‌ها با توجه به ارزیابی از خود و سازمانی می‌توانند در هر یک از سطح‌های اینماد ثبت‌نام کند

این نشان می‌دهد که هر کسب‌وکار می‌تواند با پرداخت هزینه‌های بالاتر اعتماد به فروشگاه یا وب سایت خود را به راحتی بالاتر ببرد و کسب‌وکار‌های کوچک‌تر و نوپا از عرصه رقابت به سادگی خارج می‌شوند.

رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی در این باره گفته بود: «رتبه‌بندی باعث تبعیض بین کسب‌وکار‌ها می‌شود، چرا که برخی کسب‌وکار‌ها می‌توانند با سرمایه‌ی زیاد انواع لوگو‌ها و ستاره‌ها را بگیرند؛ اما کسب‌‎و‌کار‌های نوپا با سرمایه‌های اندک چنین امکانی ندارند؛ این درحالی است که کسب‌وکار‌های کوچک باید تحت حمایت دولت باشند.»

انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی نیز درباره رتبه‌بندی کسب‌وکار‌های مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک اطلاعیه‌ای منتشر کرده است.

«براساس این اطلاعیه انجمن صنفی کسب‌و‌کار‌های اینترنتی معتقد است انجام چنین فرآیند‌هایی در بدنه دولت، بر اساس سوابق موجود، در نهایت به پیچیده‌تر شدن فرآیند‌های راه‌اندازی، راهبری و مدیریت کسب و کار‌های اینترنتی منجر خواهد شد.

این انجمن هرگونه رتبه‌بندی کسب و کار‌های اینترنتی را تنها در صورتی که توسط بخش خصوصی یا اتحادیه مربوطه و توسط خود صنف و اعضای آن انجام شده باشد به رسمیت می‌شناسد.»

براساس گزارش‌های به دست آمده اجباری شدن اینماد باعث اعتراض ۵۰ استارتاپ بزرگ کشور شده است. به عقیده این استارتاپ‌ها اجباری شدن اینماد و رتبه‌بندی آن‌ها مانعی بر سر راه فعالیت‌های خلاقانه و نوآورانه در فضای کسب‌وکار است. چرا که هر کسب‌وکاری با پرداخت هزینه بیشتر به راحتی به سطح‌های پیشرفته‌تر اعتماد الکترونیک دست پیدا می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده