تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۸
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۴۴۰۹۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه درگیر پارامتر‌های کلان اقتصادی

‌می‌متالز - امیدواریم با تقویت طرف تقاضا و رسیدن اخبار مثبت از سیاست و اقتصاد، بازار خوبی در پیش داشته باشیم.

به گزارش می‌متالز، در بازار فردا با توجه به عدم تغییر پارامتر‌های اصلی انتظار تغییر شگرفی نمی‌توان داشت، اما با توجه به، اما و اگر‌ها در خصوص آزادسازی قیمت خودرو‌های تولیدی کشور، گروه خودرو احتمال برگشت می‌تواند داشته باشد؛ پس از آن بانکی‌ها، فولادی‌ها و پالایشی‌ها نیز امکان رشد و مثبت شدن دارند، اما نیاز به تقویت تقاضا و عدم عرضه برخی حقوقی‌ها دارد.

محسن بهشتی نامدار، کارشناس بازار سرمایه گفت: ابهامات بسیار زیاد در بعد سیاست، روابط بین‌الملل و نتیجه مذاکرات، دریافت منابع ارزی از محل آزادسازی مطالبات از سایر کشورها، قانون بودجه، کسری منابع، فروش نفت، نرخ خوراک و سوخت صنایع و تورم از جمله ابهاماتی است که فعالان اقتصادی نمی‌توانند برآورد درستی از نتایج آن‌ها داشته باشند.

وی افزود: بنابراین برآورد‌های آتی در ابهام است و فعالان نمی‌توانند تصمیم درستی در خصوص شرایط ماه‌های آتی داشته باشند. همچنین نوسانات نامتعارف در نرخ تسعیر ارز نیز با افت و خیز‌های پی در پی، از دیگر موارد ابهامی است. آیا می‌توان پیش‌بینی کرد در ماه‌های آتی دولت به چه میزان اوراق خزانه اسلامی، اوراق مرابحه عام و... منتشر می‌کند؟ تا حدودی برآورد‌ها در خصوص هر یک از پارامتر‌های اقتصاد کلان قابل پیش‌بینی است، اما با توجه به نوسانات بسیار زیاد، هیچ یک از فعالان به پیش‌بینی‌های خود وزن قابل قبولی نمی‌دهند؛ بنابراین حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه به حداقل مقدار خود در دی ماه رسیده یا در محدوده حداقلی است.

بهشتی بیان کرد: حقوقی‌ها بعضا با پیش‌بینی خرید اوراق دولتی تکلیفی در پایان سال از دولت و بانک مرکزی و یا به دلیل پرداخت‌های آخر سال، تا حدودی به دنبال نقد کردن هستند. همچنین حقیقی‌ها با پیش‌بینی ثبات اقتصادی و تامین کسری منابع بودجه توسط دولت و با کاهش حمایت از سوی حقوقی‌ها با احتیاط بیشتر خرید می‌کنند،، اما در هر حال، پایان سال ۱۴۰۰ با EPS و سود عملیاتی مثبت و بالاتر اکثر نماد‌های بازار نسبت به سال ۱۳۹۹ همراه خواهد بود.

به گفته وی در بسیاری از نماد‌های بزرگ بازار، از هلدینگ‌ها و تولیدی‌ها رشد سودآوری کاملا مشهود است؛ بنابراین جدا از متغیر‌های کلان اقتصادی و با نگاهی به دیدگاه تحلیلگران بنیادی، بازار سرمایه به قیمت‌های بسیار جذاب برای خرید و نگهداری با دید بلندمدت رسیده است؛ چرا که بسیاری از شرکت‌ها طی ماه‌های آتی خواهند توانست سود با مبالغ بیش از سال گذشته در مجامع تقسیم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار فردا با توجه به عدم تغییر پارامتر‌های اصلی انتظار تغییر شگرفی نمی‌توان داشت، اما با توجه به، اما و اگر‌ها در خصوص آزادسازی قیمت خودرو‌های تولیدی کشور، گروه خودرو احتمال برگشت می‌تواند داشته باشد؛ پس از آن بانکی‌ها، فولادی‌ها و پالایشی‌ها نیز امکان رشد و مثبت شدن دارند، اما نیاز به تقویت تقاضا و عدم عرضه برخی حقوقی‌ها دارد.

وی افزود: بازار فردا می‌تواند مثبت یا منفی شدید و یا متعادل باشد، اما پیش‌بینی آن با توجه به نوسانات نامتعارف اخیر بازار مشابه پیش‌بینی پارامتر‌های کلان اقتصادی شده است. همچنین امید است با تقویت طرف تقاضا و رسیدن اخبار مثبت از سیاست و اقتصاد، بازار خوبی در پیش داشته باشیم.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده