تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۴۴۰۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان مطرح کرد:

شرطی کردن بازار نسبت به نتایج مذاکرات، اجحاف درحق سهامداران است

‌می‌متالز - سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که روند منفی معاملات بورس تحت تاثیر مذاکرات موقتی است و نمی‌تواند به صورت دائم ادامه‌دار باشد، رشد واقعی و گشایش اقتصادی در گرو رونق تولید، افزایش صادرات، حذف قیمت‌گذاری دستوری، ثبات در تک نرخی شدن ارز است.

به گزارش می‌متالز، "حسین عبدی"، مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان به مذاکرات وین و تاثیر آن بر روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: نتیجه مذاکراتی که اکنون خبر آن در بین فعالان بازار سرمایه داغ شده است، نمی‌تواند خارج از دو سناریو باشد.

وی در ادامه افزود: اگر دولت و تیم مذاکره کننده به نتیجه‌ای مثبت در مذاکرات دست پیدا کنند و شاهد رفع تحریم‌ها به صورت واقعی در برخی از صنایع و بخش‌های اقتصادی کشور باشیم بدون شک گشایش حاصل از آن به مراتب تأثیر مثبتی بر بازار می‌گذارد، زیرا سهامداران روز‌های منفی زیادی را با دلار ۳۰ هزار تومانی دیده و چشیده‌اند بنابراین شرطی کردن بازار به نرخ بالای دلار و تورم‌های بالای ۵۰ درصد، اجحاف به صنعت و تولید داخل است.

این فعال بازار سرمایه افزود: در صورت وجود نگاه عمیق به صنایع صادرات محور به این نتیجه خواهیم رسید که صنایع صادرات محور و صنایعی مانند فلزات اساسی و پتروشیمی که جزو صنایع مادر محسوب می‌شوند، در بلندمدت از رفع تحریم‌های واقعی منتفع خواهند شد.

عبدی با بیان اینکه این مسایل در کنار یکدیگر تسهیل کننده امکان صادرات در کشور هستند، گفت: در صورت حصول توافق پایدار، امکان تسهیل تبادلات مالی برای بانک‌ها و به تبع ان کمک بیشتر به تولید در کشور فراهم میشود.

وی ادامه داد: توافق در مذاکرات ضمن بهره وری در تولید و گشایش در تسهیلات مالی، صادرات و واردات منجر به آزاد شدن منابع بانک‌ها خواهد شد که از این اتفاق در بلندمدت به عنوان اقدامی مثبت یاد می‌شود.

به گفته عبدی، نتیجه گشایش اقتصادی در صنایعی مانند خودرو، بیمه نیز با اثر مثبت همراه خواهد بود.

عبدی در ادامه اظهار داشت: در صورت عدم نتیجه مثبت در مذاکرات نیز، بازار سرمایه برای مدتی نسبت به آن واکنش مثبت نشان می‌دهد؛ چراکه فعالان بازار چنین تصوری را دارند که نرخ ارز و نرخ تورم به اعدادی بالاتر دست پیدا می‌کند و بورس هم وابسته به این دو نرخ، رشد بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد.


علت روند نزولی معاملات بورس


عبدی به علت روند نزولی حاکم در بازار اشاره کرد و افزود: شرایط فعلی حاضر در معاملات بازار ناشی از وجود ابهام در کشور است، ابهام همیشه منجر به ترس سهامداران در بازار می‌شود که با رفع آن‌ها می‌توان شاهد روز‌هایی معقول در معاملات بازار بود.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار شاهد تعداد زیادی از سهام ارزنده در بازار برای سرمایه گذاری هستیم، افزود: تحولات و سیاست گذاری خوبی در بازار شکل گرفته است که این امر باعث می‌شود تا سهامداران صبور نتیجه خوبی را از این بازار کسب کنند.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده